گوگل سرچ کنسول جدید با گوگل وبمستر تولز قدیم

گزارشات و ویژگی های جدید

در سرچ کنسول جدید گزارش ها تفاوت های چشمگیری با هم داشته اند که در این بخش مقایسه ای بین گزارش های سرچ کنسول جدید و وبمستر تولز قدیم خواهیم داشت.

Performance (گزارش عملکرد سایت)

حدود یک سال است که گزارش عملکرد در کنسول جستجوی گوگل وجود دارد و در واقع اولین گزارشی بود که به نسخه بتای کنسول جستجوی جدید اضافه شد. علاوه بر UI (رابط کاربری) جدید و جذاب، گسترش بازه زمانی گزارش از 3 ماه به 16 ماه، بزرگترین مزیت این گزارش در مقایسه با گزارش تحلیلی قدیمی است.

آمار سرچ کنسول جدیدگزارش عملکرد یک سایت، براساس گرفتن گزارش کامل از وضعیت کلیک، ایمپرشن، CTR و میانگین موقعیت در یک صفحه، کلماتی که برای جستجو استفاده می شوند، موقعیت جغرافیایی و نوع دستگاه کاربران می باشد.

گزارش Performance در نسخه جدید، جایگزین گزارش Search Analytics در نسخه قدیمی شده است.

گزارش سرچ کنسول

این گزارش چطور می تواند بهتر و کامل تر باشد؟

اگرچه گزارش عملکرد به خوبی مورد استقبال قرار گرفت اما این گزارش بدون اشکال هم نیست. انتظار داریم که پس از انتقال تمام ویژگی ها به نسخه جدید، به روزرسانی های بیشتری در این گزارش را شاهد باشیم. در ادامه چند مورد از اصلاحات مورد نیاز این گزارش را بررسی می کنیم:

  • داشتن اطلاعات مربوط به 16 ماه جستجوی ارگانیک بسیار عالی است، اما اگر نتوانید اطلاعات مربوط به تاریخ های خاص را جمع آوری کنید طبیعی است که ترندها را هم نمی توانید ایجاد یا بررسی کنید. به عنوان مثال، در طی 12 ماه گذشته کلیک های ارگانیک سایت DeepCrawl را دو برابر کردیم، اما نمودار گزارش عملکرد نمی تواند داستان این روند را به شکل واضح بیان کند. اگر این گزارش بتواند اتصالی بین بازه های روزانه، هفتگی یا ماهانه ایجاد کند، گزارش مفیدتری خواهد بود.

کنسول جدید گوگل

 

  • مقایسه بر اساس تاریخ: از آنجایی که برای مقایسه تاریخ های متفاوت باید از 4 تقویم متفاوت استفاده شود، ارائه یک تقویم قابل مقایسه مانند ویژگی که در گوگل آنالیتیکس وجود دارد می تواند این مشکل را در کنسول جستجو برطرف کند.
  • فیلتر کردن اطلاعات: گزارش عملکرد بهترین راه برای آگاهی از وضعیت جستجوهای ارگانیک است، اما این موضوع که هر دفعه باید فیلترهای موردنظر را تنظیم و اعمال کنیم تکراری و وقت گیر است. به نظر من بهتر است، امکان ذخیره این تغییرات برای کاربران وجود داشته باشد. در ضمن با انتقال داده از کنسول جستجو به پلتفرم هایی نظیر Data Studio می توان به اطلاعات بسیار با ارزشی دست پیدا کرد اما ممکن است همه برای این کار وقت و یا دانش کافی نداشته باشند بنابراین گوگل باید سریع تر تغییری برای دسترسی به دانش و اطلاعات ضروری انجام دهد.

 

گزارش Index Coverage

این گزارش هم مانند گزارش عملکرد، همزمان با ایجاد اولین نسخه جدید کنسول جستجو ارائه شده و گزارشی از وضعیت خطاهای پیمایش (کراول) و ایندکس شدن صفحات است.

گوگل وبمستر تولزگزارش جدید Index Coverage اطلاعاتی در رابطه با مشکلات پیمایش و ایندکس سازی صفحات به کاربران ارائه می دهد. این گزارش مشکلاتی که برای صفحات درج شده در سایت مپ وجود دارد را علامت گذاری می کند. به عنوان مثال صفحاتی که خطای 404 دارند، صفحاتی که در فایل متنی روبات بلاک و مسدود شده اند، صفحاتی که تگ no-index دارند و غیره.

گوگل دیسکاور (google discover) چیست؟ discover در سرچ کنسول

این گزارش در نسخه جدید جایگزین گزارش وضعیت شاخص ها(ایندکس ها) و خطاهای پیمایش (Index Status and Crawl Errors) در نسخه قدیمی شده است.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  نحوه ایجاد داشبورد سفارشی وردپرس برای خود یا مشتریان

گوگل سرچ کنسول

این گزارش چطور می تواند بهتر و کامل تر باشد؟

Index Coverage یک گزارش مفید برای مجموعه کنسول جستجو است بخاطر اینکه یک دید سطح بالا از مشکلاتی که در کراول کردن و ایندکس کردن صفحات شما وجود دارد و به شکل مستقیم از گوگل دریافت شده به شما می دهد. با این حال این گزارش هم بدون مشکل نیست:

  • Limited rows (ردیف های محدود): استفاده از علامت گذاری در Index Coverage محدودیت های خاص خودش را دارد. در این گزارش هزار ردیف از URL ها علامت گذاری می شوند. در صورتی که این تعداد محدود برای سایت های بزرگ که هزاران و گاهی میلیون ها صفحه دارند کافی نیست و نمی تواند به رفع مشکلات در این سایت ها کمکی بکند.
  • Vague explanations (توضیحات مبهم): بعضی از توضیحات گوگل در رابطه با موضوعاتی که علامت گذاری می شود بسیار مبهم هستند. به عنوان مثال توضیحاتی که برای مشکل «پیمایش شد. در حال حاضر ایندکس نشده است.» به کاربر می دهد به شکل زیر است:

«این صفحه توسط گوگل پیمایش شد، اما ایندکس نشده است. ممکن است در آینده ایندکس شود. نیازی به ارسال مجدد این آدرس URL برای پیمایش نیست.»

خواندن این توضیح هیچ کمکی به کاربر نمی کند تا متوجه شود به چه دلیلی این صفحه ایندکس نشده است، شاید مشکل کیفی داشته است یا هر مشکل دیگری. در مواردی شبیه این، بهتر است از گزارش URL Inspection استفاده کنید که بررسی های عمیق تری از صفحات علامت گذاری شده دارد.

 

گزارش URL Inspection

گزارش URL Inspection، گزارش جدیدتری از کنسول جستجو است که می تواند گزارش Index Coverage را به خوبی کامل کند و یک تجزیه و تحلیل در سطح URL ارائه دهد. این گزارش بسیار مفید است زیرا می تواند مانع از این شود که گوگل مانند یک جعبه سیاه فقط کار پیمایش و ایندکس سازی را انجام دهد و به کاربران حرفه ای سئو اطلاعات پایه ای برای اشکال زدایی و برطرف کردن خطاها می دهد.

به تازگی گوگل عملکردهای دیگری را به این گزارش اضافه کرده است، از جمله امکان تست لحظه ای URL، مشاهده صفحات پردازش شده، شناسایی منابع صفحاتی که بارگذاری نشده اند و همینطور خطاهای جاوا اسکریپتی.

آموزش سرچ کنسول

این گزارش در نسخه جدید جایگزین گزارش های Fetch as Google،  Crawl Errorsو  Blocked Resources در نسخه قدیمی شده است.

ویژگی های جدید سرچ کنسول

 

این گزارش چطور می تواند بهتر و کامل تر باشد؟

درست شبیه به Performance و Index Coverage، گزارش URL Inspection هم گزارش بی نقص و کاملی نیست:

  • نارضایتی از حذف Fetch as Google: گوگل Fetch as google را در ماه مارس 2019 از کنسول جستجو حذف کرد. بهتر بود این گزینه را حفظ می کرد و گزارش جدید URL Inspection به آن اضافه می کرد. مشکل این است که برخی از ویژگی های مهم در Fetch as google از بین رفته که در هیچ کجای این گزارش تکرار نشده و دیگر دسترسی به آن وجود ندارد. به عنوان مثال مقایسه اینکه چطور یک صفحه توسط گوگل بات و یک کاربر در کنارهم دیده می شود و …
  • اختلاف در بارگذاری منابع صفحه: جان مولر یکی از کارکنان وب مستر گوگل اخیراً اعلام کرده، منابع Embedded یک صفحه ممکن است در تست مربوط به آن صفحه در URL Inspection بارگذاری نشوند بخاطراینکه این گزارش باید خیلی سریع اطلاعات را آماده کند. اما به هرحال ممکن است که منابع به خوبی بارگذاری شوند که البته این گزارش آن را عنوان نخواهد کرد.
✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  طریقه استفاده از کدهای CSS

 

جایگزین های بدون تغییر

همه گزارشات کنسول جستجو در این انتقال در حال بازسازی و کامل شدن نیستند. بعضی از آنها فقط در به روزرسانی رنگ و استایل جدیدی به خود گرفته اند و در جزئیات گزارش هیچ تغییری صورت نگرفته است:

لینک های سایت شما (Links to your site) و لینک های داخلی (Internal Links) به لینک ها (Links) تبدیل شده اند.

Accelerated Mobile Pages به وضعیت  (AMP Status) تبدیل شده است. البته در گزارش جدید انواع خطاهای بیشتری گزارش داده می شود اما تغییر خاصی رخ نداده فقط داده ها و دقت گزارش بیشتر شده است.

قابلیت استفاده در موبایل (Mobile Usability) به همان شکلی که بوده، باقی مانده است فقط یک گزینه برای درخواست ایندکس دوباره صفحاتی که در استفاده موبایلی مشکل داشتند ارائه شده است.

مشکلات امنیتی (Security Issues)  به گزارشات مشکلات امنیتی (Security Issues Report) تبدیل شده است و نسخه جدید با نسخه قدیمی تر تفاوتی ندارد.

 

مواردی که منسوخ شده اند

همه گزارش های نسخه قدیمی کنسول جستجو به نسخه جدید منتقل نشده اند، گوگل بنا به دلایل مختلفی تصمیم گرفته تعداد کمی از آنها را حذف کرده و منسوخ اعلام کند.

  • گزارش HTML Improvements

این گزارش یکی از گزارش های ساده است که در نسخه قدیمی کنسول جستجو می توانید مشاهده کنید و مسائل مربوط به سئوی on-page در آن بررسی می شود، مواردی مانند تگ های عنوان و توضیحات متا.

تفاوت سرچ کنسول و وبمستر تولزچرا منسوخ شد؟

این گزارش یکی از گزارشات قدیمی کنسول جستجو است که به نظر من حذف آن کار درستی است بخاطر اینکه یک گزارش کاربردی در کنسول به حساب نمی آید. با استفاده از این گزارش اطلاعات محدودی در رابطه با موضوعات on-page به دست می آورید، به همین خاطر تیم گوگل اعلام کرده که گزارشات دیگری وجود دارند که این کار را بسیار بهتر از این گزارش انجام داده و مسائل on-page را بهتر تشخیص می دهند پس بهتر است برای بررسی این نوع اطلاعات از گزارشات دیگر کنسول جستجو استفاده کنید.

استفاده از سرچ کنسول در سئو | تحلیل آمار گوگل سرچ کنسول

علاوه بر این، مسائل مربوط به بررسی تگ عنوان و اندازه توضیحات متا، به دلیل اینکه گوگل در حال بررسی و آزمایش آنهاست و قرار است بازنویسی شوند، در حال حاضر وضعیت مشخصی ندارند.

 

  • تنظیمات Property Sets

توجه داشته باشید که پراپرتی در کنسول جستجو به معنی وب سایت شماست. Property Sets به عنوان راهی برای گروه بندی چند دامنه در کنسول جستجو استفاده می شود. به عنوان مثال زیردامنه های www/non-www و HTTP/HTTPS. البته گوگل خیلی هوشمندتر از گذشته است و نیازی به تنظیمات ندارد و از طرفی می توانید با کد ریدایرکت 310 این موضوع را به گوگل اطلاع دهید. این تنظیمات از ماه مارس 2019 حذف شده است.

چرا منسوخ شد؟

گوگل تصمیم گرفت از این ویژگی صرفنظر کند چون کاربرد زیادی نداشت و فقط توسط تعداد کمی از کاربران استفاده می شد. با این حال در ماه های گذشته گوگل یک گزارش متفاوت به نام Domain Proprties را معرفی کرده که می تواند به نوعی جایگزین property sets باشد و نمای جامع تری به کاربران ارائه دهد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  بهینه سازی تصاویر

وبمستر تولز

  • اپلیکیشن های اندروید

از ابتدای کار کنسول جستجو، بخش هایی برای نظارت و بررسی اپلیکیشن ها در فهرست ایندکس گوگل وجود داشت، بخش هایی مانند ایجاد یک اپلیکیشن (Creating an app) در کنسول و همینطور Fetch as google برای اپلیکیشن ها که بعد از مارس 2019 در نسخه جدید کنسول جستجو پشتیبانی نمی شوند.

سرچ کنسول قدیمچرا منسوخ شد؟

ایندکس کردن اپلیکیشن ها در حال حاضر در Firebase انجام می شود، قبلا توسط گوگل اپ انجام می شد. به این ترتیب طی یک سال گذشته، گوگل به تدریج گزارشات و ویژگی های مربوط به ایندکس کردن اپلیکیشن ها را از کنسول جستجو حذف کرده است.

در حالی که گوگل نسبتاً توانسته به خوبی قابلیت های موجود را به کنسول جستجوی جدید منتقل کند، اما اعلام کرده که در رابطه با مواردی که در ادامه فهرست کرده ام هنوز تصمیمی گرفته نشده است. این ویژگی ها در کنسول جدید پشتیبانی نمی شوند و اگر به هر دلیلی بخواهید از آنها استفاده کنید باید سری به کنسول جستجوی قدیمی بزنید که البته فقط تا پایان سال 2019 در دسترس است.

  • اطلاعات (Crawl Stats): صفحاتی که هر روز پیمایش می شوند، حجم دانلودی های در هر روز به KB، تعداد دفعاتی که یک صفحه دانلود شده است.
  • تستر txt
  • مدیریت پارامترهای URL در جستجوی گوگل
  • هدف گذاری بین المللی (International Targeting): مدیریت تگ های hreflang و یا تعیین کشور موردنظر
  • ابزار هایلایت کردن داده ها (Data highlighter)
  • خواندن و مدیریت پیام ها
  • تغییر ابزار آدرس
  • تنظیم دامنه موردنظر
  • ارتباط دادن گزارشات کنسول جستجو با یک گزارش آنالیتیکس
  • رد کردن لینک ها
  • حذف کردن محتواهای تاریخ گذشته از فهرست ایندکس ها
  • گزارش منابع مسدود شده
  • گزارش داده های ساختاریافته

 

تغییرات دیگری که باید درباره آنها بدانید کدام ها هستند؟

علاوه بر مواردی که مطرح شد، گوگل چندین به روز رسانی کلی دیگر هم در کنسول جستجوی جدید ارائه کرده است:

  • کنسول جستجوی قدیمی تا سال 2019 در دسترس خواهد بود. مولر از اعضای وب وستر اعلام کرد که این تیم قصد دارد تا پایان سال 2019 کنسول قدیمی را از دسترس خارج کند.
  • یکی کردن ترافیک وب سایت شما در آدرس های کنونیکالCanonical ، آدرس کنونیکال یعنی اینکه این URL کپی از یک صفحه دیگر است. گوگل اعلام کرده که داده های گزارش Performance در آدرس های کنونیکال ادغام می شود، این تغییر از 10 آپریل 2019 انجام شده است.
  • در اکتبر سال 2018 گوگل شروع کرد به نمایش مستقیم متریک های گزارش عملکرد در صفحات نتایج جستجوی گوگل
  • در آگوست سال 2018 گوگل یک سسیتم مدیریت پیشرفته کاربر را به کنسول جستجو اضافه کرد که بتوان نقش کاربران را مشخص کرد.

 

سخن آخر

برای همه ما که کار سئو انجام می دهیم مهم است که بدانیم نظرات ما از طریق فرم نظرات کنسول جستجو یا اکانت توییتر شنیده می شود. اینکه گوگل مرتب درخواست می کند که نظرات خود را اعلام کنیم و به دنبال بازخوردهاست بسیار عالی است و نشان می دهد که آنها فیدبک های کاربران را دریافت می کنند. ارائه این بازخوردها باعث می شود علاوه بر این که ویژگی های کلیدی و مهم این ابزار را از دست نمی دهیم بلکه به ساخت و شکل گرفتن ویژگی های جدید هم کمک می کنیم.

کنسول جستجو در حال جهش و رفع محدودیت هاست و اینکه چطور گوگل مرتب ویژگی های جدیدی به گزارشات قبلی اضافه می کند و به اینکار سرعت بخشیده است خیلی جالب است. من از همین الان برای دیدن چگونگی تکامل این ابزار در ماه های آتی هیجان زده هستم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 13 مهر 1398
  • 1335 بازدید
  • بروزرسانی : 23 اسفند 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×