
فهرست :
تاریخچه لوگو مونوگرام
لوگو نشان بصری برند های تجاری است . لوگو ها غالبا از تصاویر و کلمات یا از ترکیب تصاویر و کلمات تشکیل می شوند . لوگوی حرفهای به خوبی می تواند ، ارزش و اهداف برند شما را به مشتریان نشان بدهد . لوگوها ، انواع متنوعی دارند مثل لوگو تایپ ، لوگو انتزاعی و غیره .
یکی از کاربردی ترین و محبوبترین لوگو های موجود ، لوگو مونوگرام است .
مونوگرام را می توان یکی از قدیمی ترین انواع لوگو دانست که از دوران یونانیان باستان و در مهرهای پادشاهان و البته بعد ها در سکه ها نمود داشت . به مرور زمان مونوگرام شکل های جدیدتر و مدرن تری به خود گرفت و امروز در بسیاری از برند های پوشاک ، اتوموبیل و صنایع مختلف دیده می شود .
لوگو های نوشتاری به صورت کلی انواع لوگو هایی هستند که با استفاده از متن قصد هویت یابی و برندینگ دارند . این آثار که محبوبیت زیادی بین کسب و کارهای مختلف دارند ، به علت استقبال مخاطبان ، دارای انواع و زیرشاخه های گوناگونی نیز هستند . برای مثال لوگو تایپ یکی از سبک های لوگوی نوشتاری است که در آن نام برند به صورت کامل نمایش داده می شود .
لوگوی کمپانی دیزنی یک مورد مطرح که در عرصه انیمیشن های کودکان شناخته شده است ، است . این لوگوی ساده با فونتی کودکانه و در رنگ های شاد ، خاطرات زیادی را برای کودکان به ارمغان آورده است .
بر خلاف لوگو تایپ که نام برند را به طور کامل استفاده می کند ، در برخی موارد ، مانند زمانی که نام برند طولانی است ، مونوگرام با ویژگی ها و انعطاف خود ، به کمک طراح می آید تا به تثبیت نام برند و هویت بصری آن یاری برساند . آیا نام شرکت خودرو سازی بایریشه موتورن ورکه را شنیدهید ؟ ( Motoren Werke AG ) را شنیدهاید ؟ بی ام و (BMW) چطور؟ همه این برند مطرح اتومبیل را با نام بی ام و میشناسند . بی ام و با استفاده از رنگ های سفید و آبی که نشان دهنده منطقه باواریا در آلمان است ، در جهان مطرح شده . این شرکت با نام اختصاری خود در طراحی لوگو به سبک مونوگرام در جهان شناخته شده است .
بسیاری از برند های ایرانی نیز از این سبک برای معرفی خود استفاده کرده اند . برای مثال بانک اقتصاد نوین با استفاده از حرف اول هر کلمه یعنی « ب »، « ا » و « ن » ، لوگویی ماندگار و هوشمندانه خلق کرده است .
ویژگی های لوگو مونوگرام
از مهم ترین ویژگی های لوگو مونوگرام این است که حس کنجکاوی را در مخاطبان برانگیخته می کند .
زمانی که مخاطب حروف اختصاری یک برند را مشاهده می کند ، ناخوداگاه درخصوص رابطه لوگو با پیام شرکت کنجکاو شده و تمایل دارد که مفهوم آن لوگو را پیدا کند . دقیقا به همین دلیل است که طراحان توجه ویژه ای نسبت به نحوه کنار هم چیدن حروف دارند برای تحقق این ویژگی ، رنگ و بازی با فونت ها را بلد باشد تا بتواند معنا و مفهوم برند را در لوگو بگنجاند .
لوگو مونوگرام برای چه کسب و کارهایی مناسب است ؟
بدون شک همه شما برند های معروف را با لوگوی آن ها می شناسید و آن لوگو مانند امضای برند عمل می کند .
در حقیقت ، هدف اصلی از طراحی لوگو این است که نام هر کمپانی یا بیزینس در چشم مخاطبان آن خاص و متمایز به نظر برسد . بنابراین یک لوگوی تاثیر گذار باید به گونه ای طراحی شده باشد که پیام و هدف اصلی برند را به مخاطب منتقل کرده و به خوبی در ذهن او بماند .
با توجه به این موارد ، حتما متوجه شده اید که لوگو تا چه اندازه برای یک برند اهمیت دارد .
بنابراین بیزینس های مختلف باید در طراحی لوگوی خود نهایت دقت را به کار ببرند و یکی از انواع لوگو را متناسب با برند خود برگزینند .
لوگو های مونوگرام برای تمام بیزینس ها قابل استفاده هستند ، اما این نوع لوگو برای کمپانی هایی که نام طولانی دارند انتخاب بسیار هوشمندانه ای می باشد ! چرا که اگر بخواهند تمام نام شرکت را در لوگو به کار ببرند هم زیبایی چندانی ندارد و هم خواندن نام برای مخاطب سخت می شود . اما لوگو مونوگرام به راحتی به ذهن سپرده می شود و در خاطر مخاطبان خواهد ماند .
- لوگوهای برند
مونوگرام ها به عنوان لوگو های برند برای شرکت ها و سازمان ها بسیار محبوب هستند . این طراحی ها معمولاً با ترکیب حروف اول نام شرکت یا برند به شکلی ساده و در عین حال منحصر به فرد طراحی میشوند .
مثال ها :
BMW : ترکیب حروف “B”, “M”, “W” به طور هنری به صورت یک دایره با طراحی مینیمالیستی برای برند خودرو .
CNN : ترکیب حروف “C”, “N” و “N” به صورت مونوگرام برای شبکه خبری CNN . - لباس و لوازم جانبی شخصی
مونوگرام ها به عنوان نماد های شخصی روی لباس ها، کیف ها، روسری ها، و حتی حوله ها به کار می روند افراد ، مونوگرام خود را بر اساس حروف اول اسم یا نام خانوادگی شان می سازند تا آن را به صورت شخصی و منحصر به فرد داشته باشند .
مثال ها :
لوئیس ویتون ( Louis Vuitton ) : استفاده از مونوگرام LV برای برچسب گذاری کیف ها و لوازم جانبی .
چنل ( Chanel ) : استفاده از حروف C و C در طراحی های لوگو و برچسب های شخصی محصولات . - زیورآلات و ساعتها
در طراحی زیور آلات ، مونوگرام ها معمولاً برای شخصی سازی و اختصاصی کردن حلقه ها ، دستبند ها ، گردنبند ها و ساعت ها استفاده می شوند .
مثال ها :
حلقههای مونوگرام که حروف اول اسم فرد را شامل میشوند .
Cartier و برندهای دیگر به طور خاص از مونوگرام ها برای شخصیسازی جواهرات و ساعتهای لوکس استفاده میکنند . - کارت ویزیت و لوازم اداری
در طراحی کارتهای ویزیت یا لوازم اداری ، مونوگرامها میتوانند به عنوان یک نماد برند یا هویت شخصی به کار روند .
مونوگرامها در طراحیهای تزئینی و هنری به ویژه در قلمرو معماری ، طراحی داخلی و نقاشیهای دیواری نیز کاربرد دارند .
مثال ها :
مونوگرامهای سلطنتی که در بسیاری از طراحیهای تاریخی مانند دربهای کاخها یا خانههای اشرافی به کار میرفتند . - دعوتنامهها و کارتهای تبریک
مونوگرام ها در دعوتنامه ها و کارت های تبریک مراسم مختلف مانند عروسی ها یا جشن های تولد برای افزودن لمسه ای شخصی و خاص به کار می روند .
مثال ها :
کارت های دعوت عروسی که حروف اول نام عروس و داماد به شکل مونوگرام طراحی میشود . - اپلیکیشنها و برندهای دیجیتال
در دنیای دیجیتال و طراحی های وب سایت ها ، مونوگرام ها به عنوان نشان های برند یا لوگو ها بهویژه برای شرکت ها و استارتاپ های آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند .
مثال ها :
Dropbox : استفاده از حروف اولیه “D” و “B” بهطور ساده و قابل شناسایی در لوگو . - تذهیب و طراحی های مذهبی
در فرهنگ های مذهبی و سنتی ، مونوگرام ها به عنوان نماد های دینی یا معنوی برای تذهیب و طراحی های مذهبی به کار میروند . این مونوگرام ها معمولاً حروف اول نام های دینی یا مقدس هستند .
مثال ها :
در مسیحیت ، نمادهای “ΙΧΘΥΣ” ( که به معنی ماهی است ) یا ترکیب حروفی که به نام مسیح اشاره دارد .
مونوگرام ها در دنیای مدرن و سنتی در بسیاری از صنایع و حوزه ها کاربرد دارند و بسته به هدف و نوع استفاده ، میتوانند ساده یا پیچیده باشند . در هر صورت ، هدف اصلی آن ها ایجاد هویت بصری منحصر به فرد و قابل شناسایی است .