تخت جمشید

تخت جمشید

تخت جمشید مجموعه ای از کاخ های بسیار باشکوهی است که ساخت آنها در سال ۵۱۲ قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن ۱۵۰ سال به طول انجامید . تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است . این کاخ های عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده اند ساخته شده است . بنای تخت جمشید یکی از عظیم ترین ، باشکوه ترین و زیباترین مجموعه های تاریخی ایران و جهان است . تخت جمشید در ۵۷ کیلومتری شیراز در جاده اصفهان و شیراز واقع شده است این بنای مجلل به فرمان داریوش اول ( در ۵۲۰ ق.م ) شکل گرفت . وی می خواست پایتختی در کشویدر خویش احداث کند که همتا نداشته باشد . به همین دلیل جلگه وسیع مرودشت را در مرکز خاک ” پارس “ واقع شده بود و پیشینه تاریخی بس کهن داشت انتخاب کرد و بر دامنه صخره کوه رحمت بنای تخت جمشید را بنیان نهاد . ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود ۵۱۸ سال ق . م آغاز شد . پس از داریوش ، پسرش خشایارشاه تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تالارصد ستون را ریخت . اردشیر اول تالارصد ستون را تمام کرد . اردشیر سوم ساختمان را آغاز کرد که ناتمام ماند . این ساختمان ها بر روی پایه هایی ساخته شده که قسمتی از آنها صخره های عظیم و یکپارچه بوده و با آنها را در کوه تراشیده اند . وسعت کلیه ساختمان های تخت جمشید حدود ۱۳۵۰۰۰ متر مربع ارتفاع کف ساختمان های آن از دشت از ۸ تا ۱۸ متر است .
چیزی که در نگاه اول در تخت جمشید نظر بیننده را به خود جلب میکند ، کتیبه ها و سنگ نوشته های گذر خشایارشاه است که به زبان عیلامی و دیگر زبان های باستانی تحریر شده است . از این گذر به مجموعه کاخ های آپادانا میرسیم ، جایی که در آن پادشاهان بار عام میدادند و مراسم و جشن های دولتی در آن برگذار می شد . مقادیر عمده ای طلا و جواهرات در این کاخ ها وجود داشته که بدیهی است در جریان تهاجم اسکندر به غارت رفته باشد . تعداد محدودی از این جواهرات در موزه ملی ایران نگهداری میشود بزرگترین کاخ در مجموعه تخت جمشید کاخ مشهور به  ” صد ستون “ است که احتمالا یکی از بزرگترین آثار معماری دوره هخامنشیان بوده و داریوش اول از آن به عنوان سالن بار عام خود استفاده می کرده است . بر اساس نظر تاریخ نگاران این بنا حدود ۲۰۰ سال آباد و مورد استفاده شاهان بوده است تا این که در پی حمله اسکندر مقدونی به ایران ( ۳۳۰ ق . م . ) به دست وی در آتش سوخت و از آن پس متروک شد . از آنچه امروز از تخت جمشید بر جای مانده تنها میتوان تصویر بسیار مبهمی از شکوه و عظمت کاخ ها در ذهن مجسم کرد . با این همه می توان به مدد یک نقشه تاریخی که جزئیات معماری ساختمان کاخ ها در آن آمده باشد و اندکی بهره از قوه تخیل ، به اهمیت و بزرگی این کاخ ها پی برد . نکته ای که سخت غیر قابل باور می نماید این واقعیت است که این مجموعه عظیم و ارزشمند هزاران سال زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در اواخر دهه ۱۳۱۰ خورشیدی کشف شد .
از تمامی آنچه روزگاری تخت جمشید نامیده می شد امروز ظاهرا چیزی بیش از چند ستون و پلکان و سردر ویران شده باقی نمانده است . شگفت این همین ویرانه ها نیز پس از گذشت دو هزار و پانصد سال همچنان هنر شکوهمند و معماری بی همتای هخامنشیان را نشان می دهند .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  نتایج انتخابات شورای شهر 1400

آدرس ، مختصات ، موقعیت و لوکیشن تخت جمشید

جهت مشاهده موقعیت و مکان یابی تخت جمشید در گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 2 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 15 خرداد 1403
  • 117 بازدید
  • بروزرسانی : 5 تیر 1403

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×