امروزه طراحان چاپی و چاپخانه‌ها بیشتر و بیشتر با انواع و اقسام رسانه‌های دیجیتال و چاپی کار می‌کنند. پس وقتی به آنها نگاه می‌کنیم می‌توانید، دنیایی از اصطلاحات تخصصی را با خود به همراه می‌آورند که هرساله نیز تعداد جدیدی به آنها اضافه می‌شوند. آگاهی از این اصطلاحات برای فعالان و مشتریان صنعت چاپ اهمیت بسیاری دارد. از همین رو، مجموعه‌ای از اصطلاحات مهم و پرکاربرد طراحی و چاپ را در مقالات سریالی معرفی و توصیف خواهیم کرد که البته در این قسمت دو موضوع CMYK و DPI را مطرح می‌کنیم.

DPI

اصطلاح DPI مخفف تعداد نقطه در هر اینچ است که کیفیت چاپی را نشان می‌دهد. بسیاری از چاپخانه‌ها برای ایجاد تصویر در هر اینچ مربع تعداد خاصی از نقاط بسیار ریز را استفاده می‌کنند، هرچقدر تعداد نقاط بیشتر باشد دقت و جزئیات آن بیشتر خواهد بود. اما به خاطر محدودیت بینایی، انسان تا تعداد نقاط خاصی در هر اینچ مربع قادرست ببیند. معمولا بسته به نوع کاغذ و چاپگر مورد استفاده، DPI 300 و DPI 600 میزان استاندارد بیشتر سفارش‌های چاپی هستند. به خاطر جلوگیری یا کاهش رنگ‌پریدگی و اشباع زیادی مرکب در کاغذ بهترست کاغذهای سبک‌وزن با DPI پایین‌تر چاپ ‌شوند. چاپگرهای لیزری روی کاغذ باکیفیت یا گلاسه اغلب اوقات با DPI بالاتری چاپ می‌کنند.

با افزایش DPI، سایز فایل نیز افزایش خواهد یافت. بهترست که برای حفظ کیفیت برای هر فایل DPI مناسبی را به کار ببرید.
در بیشتر نرم‌افزارهای طراحی (مانند فتوشاپ یا این‌دیزاین) ابزارهایی برای اندازه‌گیری DPI در طرح‌های چاپی قرار داده شده است. البته DPI در پروژه‌های دیجیتالی هیچ اهمیتی و فایده‌ای ندارد چراکه رزولوشن مانیتور با DPI اندازه‌گیری نمی‌شود. در واقع، رزولوشن تصاویر دیجیتالی با پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. باید بدانید که DPI ابزاری نیست که با آن بتوان کیفیت یا اندازه تصویر را تغییر داد. با افزایش DPI دقت تصویر یا وضوح آن نیز بهتر نخواهد شد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  کد رنگ سورمه ای

CMYK

CMYK به فرایند چاپی چهار رنگ (یا زینک) اشاره می‌کند. اکثر محصولات چاپی از مجلات و بروشور گرفته تا روزنامه و کارت ویزیت‌ها با الگوی رنگی CMYK چاپ می‌شوند. هر حرف اصطلاح CMYK مخفف یک رنگ مورد استفاده در این فراینده است. هر کدام از این حروف نماینده‌ی یکی به چهار رنگ اصلی مورد استفاده در این فرایند اشاره می‌کند.
حرف C از Cyan با تلفظ سایان؛ به معنی آبی متمایل به سبز؛
حرف M از Magenta با تلفظ ماژنتا و به معنی سرخابی؛
حرف Y از Yellow با تلفظ یلو؛ به معنی زرد؛
حرف K از Black با تلفظ بلک؛ به معنی مشکی؛

با ترکیب‌های متفاوت این چهار رنگ، رنگ دیگری به وجود می‌آید. روش‌های چاپی بر اساس چاپ CMYK هستند و مقادیر رنگی CMYK مربوطه برای بازتولید دقیق‌تر بکار می‌روند. رنگ‌ها با ترکیب مقادیر CMYK به دست می‌آید. به این ترتیب، رنگ‌ها باید مانند زیر تنظیم شده باشد:C=100 ، M=53، Y=O و K=47 (یا 47 0 53 100). هر رنگی مقدار خاصی دارد حتی اگر 0 باشد. با رنگ‌های CMYK طرح‌های چاپی شما یکنواخت‌تر خواهند بود. قبل از چاپ اسناد خود آنها را به رنگ‌های CMYK تبدیل کنید (چاپخانه‌ها باید قبل از چاپ اسناد، آنها را به CMYK تبدیل کنند).

price

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×