حرم مطهر شاهراچ

حرم مطهر شاهچراغ (ع)

حرم حضرت سید احمد ، برادر امام رضا (ع) و فرزند امام هفتم معروف به شاهچراغ در مرکز شهر شیراز قرار دارد.
این بنای بزرگ در قرن ششم هجری قمری و در زمان اتابک ابوبکر سعد بن زنگی بر این آرامگاه شریف ساخته شده است که مشتمل بر ایوان ، حرم ، گنبد ، رواق ها و شاه نشین با تزئینات آئینه کاری و گچ بری و کتیبه های بسیار هنرمندانه است . مرقد حضرت شاهچراغ پس از اتابکان در دوره صفویه و دوره ی قاجار چندین بار مرمت و تعمیر شد .

در سال ۱۲۳۹ هجری قمری شیراز با خاک یکسان شد و مرقد شاهچراغ نیز از این امر مستثنی نبود ؛ لیکن قندیل طلایی که نادر شاه به حرم هدیه کرده بود فروخته شد و از نو ساختمان و حرم مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت.
مجدد در سال های بعد گنبد به علت زلزله شکاف برداشت که در سال ۱۳۳۶ برداشته شده و به سبک بتونی و محکم بنا گذاشته شد. این زیارتگاه مهم شیعیان ، از لحاظ توریسم مذهبی نیز شیراز را جزو نقاط مهم ایران قرار داده است به نحوی که همه ساله زائران بسیاری برای زیارت این مکان مقدس به شیراز مسافرت می نمایند.

حیاط شاهچراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم میشود . حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد ، برادر شاه چراغ در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد. دور تا دور حیاط ، اتاق هایی دو طبقه ساخته شده که پیشانی و جرزهای جلو آن ها کاشی کاری شده است. ستون های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته است.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  جملات بزرگان : دیل کارنگی

کاشی کاری معرق و زیبای گنبد روی حرم نیز در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی اتمام یافت. در مجاورت زیارتگاه حضرت شاهچراغ ، مرقد سید میر محمد برادر شاهچراغ قرار گرفته که ساختمان این بنا متعلق به چهار قرن بعد یعنی قرن دهم هجری قمری است و مجددا در دوره ی زندیه و قاجار تعمیر و تزئین یافته است. کاشی کاری گنبد آن به شیوه کاشی کاری گنبدهای زمان قاجار میباشد . از مشخصه های دیگر عمارت ساخت چوبی سقف ایوان و نوشتار اسماء متبرکه روی آنهاست.

حوضی بزرگ در میان حیاط صحن از جنس چینی و از معادن معروف شهر نی ریز می باشد . ضریح مطهر تماما از نقره ساخته شده و بالای آن با برگهای طلایی تزیین گردیده است. در داخل ضریح روی مرقد مطهر صندوقی بسیار زیبا از خاتم ساخته شده است. ستون های بدنه داخلی و سقف ضریح مطهر با خانم و چوب تزیین شده است. خاتم کاری داخل این ضریح مطهر در سال ۱۳۸۲ هـ .ش در کارگاه آستان مقدس ساخته شده است.

آدرس ، مختصات ، موقعیت و لوکیشن حرم مطهر شاهچراغ (ع)

جهت مشاهده موقعیت و مکان یابی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 26 مهر 1402
  • 550 بازدید
  • بروزرسانی : 15 دی 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×