آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ – حافظیه

حافظیه از مشهورترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز است. حافظیه شیراز (به انگلیسی: Tomb of Hafez) در فاصله 3 دقیقه‌ای از دروازه قرآن واقع شده است. فقط کافی‌ست پس از پشت سر گذاشتن دروازه قرآن وارد بلوار هفت‌تنان شوید و سپس در بلوار چهل مقام به سمت راست بپیچید. به چهارراه ادبیات که رسیدید، مجددا به سمت راست بروید تا درهای ورودی آرامگاه را در سمت راست خود ببینید. مجموعه حافظیه درست در مقابل ورزشگاه حافظیه واقع شده است. باغ جهان‌نما شیراز را نیز می‌توانید در همان محدوده پیدا کنید. از باغ جهان‌نما تا حافظیه، با پای پیاده فقط ده دقیقه فاصله است.

تاریخچه حافظیه

خواجه شمس الدین محمد متخلص به ” حافظ ” و ملقب به لسان الغیب ، از معروف ترین غزل سرایان زبان فارسی می باشد . حافظ در شیراز متولد شد و در جوانی به آموختن قرآن و علوم اسلامی و ادبیات عرب روی آورد.
وی پس از مدتی در علوم اسلامی به ویژه علم تفسیر و شناخت قرآن تبحر کافی یافت و از آنجا که قرآن را از بر داشت ، تخلص خود را حافظ انتخاب کرد .
شهرت حافظ در زمان حیات سراسر ممالک اسلامی را فرا گرفت و حتی تا به هندوستان کشیده شد . حافظ در سال ۷۹۱ هجری قمری در شیراز در گذشت و جسد او را در خاک مصلی که محل گشت و تفرج او بود به خاک سپردند . آرامگاه حافظ پس از مرگ بارگاه عاشقان و زائران دلسوخته شد . احترام حافظ موجب شد تا آرامگاه وی بارها مورد مرمت قرار گیرد. در سال ۱۱۸۷ ه.ق کریم خان زند مقبره حافظ ، بارگاهی به سبک بناهای خود ساخت و بر ترینش سنگی مرمرین نهاد که امروزه نیز باقی است .
در سال ۱۳۱۴ ه.ش. سرهنگ علی ریاضی ( رئیس فرهنگ فارس ) با همیاری علی اصغر حکمت و نظارت علی سامی و با طراحی آندره گدار فرانسوی که از مدرسین اولیه معماری دانشگاه تهران بود ، بازسازی بنای حافظیه را آغاز کردند . بنای کنونی حافظ بنا بر اسلوب عهد کریم خان زند است . سنگ قبر حافظ به ارتفاع یک متر از سطح زمین قرار گرفته و به وسیله پنج ردیف پلکان مدور احاطه شده است . بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به شکل کلاه دراویش (ترک ترک) بر روی هشت ستون به ارتفاع ده متر ، بنا شده است و از درون با کاشی های هفت رنگ معرق کاشی کاری شده است.
در قسمت جنوبی حافظیه ، باغچه های بزرگی وجود دارد که گرداگرد آن ها گل کاری شده است و فاصله آنها دو حوض مربع مستطیل بزرگ است . سنگ های لبه این حوض ها همان سنگ های حوض باغ شمالی موزه پارس است که پس از امتداد خیابان کریم خان زند به سمت بازار وکیل ، آن را خراب کرده ، به حافظیه منتقل کردند . در دو طرف حیاط ، نارنجستان بزرگی وجود دارد .
در جوار تربت حافظ عده ای از مشاهیر به خاک سپرده شده اند ، برخی از آن ها عبارتند از : شیخ محمد اهلی شیرازی ، میرزا نصیر ملقب به فرصت الدوله ، حجه الاسلام آقا سید علی مجتهد کازرونی ، آقا محمد هاشم ذهبی ، سالار جنگ ، محمد خلیل رجایی ، حمیدی شیرازی ، میرزا محمد شفیع وصال شیرازی ، دکتر لطفعلی صورتگر . فریدون توللی ، رسول پرویزی ، علی محمد قوام الملک و فرزندان ایشان .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  ساعات بازدید اماکن گردشگری فارس در ایام نوروز 1403

آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس ، مختصات ، موقعیت و لوکیشن آرامگاه حافظ – حافظیه

جهت مشاهده موقعیت و مکان یابی حافظیه از در گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 23 مهر 1402
  • 587 بازدید
  • بروزرسانی : 15 دی 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×