چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال ، تازه‌ترین روش برای تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی است . معمولا از این سیستم ، برای تیراژ‌های پایین استفاده می‌شود .

از دیرباز تاکنون ، سیستم‌های چاپ تصاویر ، تحولات زیادی داشته است . چاپ‌ سربی ، فلزی ، سنگی ، ژلاتینی ، افست ، دیجیتال و … از انواع چاپ‌ محسوب می‌شوند .

در دهه‌های گذشته برای چاپ تصاویر در تیراژ بالا از افست یا لیتوگرافی استفاده می‌شد ؛ که از کیفیت و امکانات محدودی برخوردار بود ؛ اما در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی ، در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت چاپ ، تغییرات اساسی ایجاد کرده است .

مزایای چاپ دیجیتال

-هزینه چاپ‌دیجیتال ، در قیاس با چاپ افست بسیار زیاد است اما استفاده از سیستم دیجیتال ، در تیراژ پایین بسیار مقرون به صرفه می‌باشد . در این سیستم ، هزینه چاپ هر صفحه ثابت بوده و با افزایش تعداد تغییر نمی‌کند .
– سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار زیاد است .
– در سیستم‌ افست امکان تغییر داده‌ها وجود نداشت اما در سیستم دیجیتال ، شما می‌توانید به راحتی بخشی از داده‌ها را تغییر دهید .
– کار با دستگاه‌های قدیمی چاپ مانند افست ، گراور و فلکسو به دلیل اینکه باید در هنگام چاپ ، نسبت به کمرنگی یا پر رنگی تصاویر تصمیم گیری می‌شد دارای حساسیت بالایی بود . از این جهت کار با این دستگاه‌ها نیازمند استخدام یک اپراتور مجرب بود . درصورتی که کار با دستگاه چاپ‌دیجیتال ، نیازمند توانایی و تجربه خاصی نیست . در چاپ‌دیجیتال تصمیم گیری درباره رنگ تصاویر در مرحله آماده‌سازی و قبل از چاپ صورت می‌گیرد که این مسئله سبب صرفه‌جویی در به کارگیری نیروی انسانی می‌شود .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  رنگ کارت ویزیت شما چه پیامی برای مخاطبتان ارسال می کند؟

-در سیستم چاپ‌دیجیتال پرینتر مستقیما به رایانه متصل می‌شود و داده‌ها را مستقیما از رایانه دریافت کرده و چاپ می‌کند . چاپگر‌های لیزری و جوهر افشان جزء رایج‌ترین دستگاه‌های چاپ‌دیجیتال محسوب می‌شوند . در این سیستم تونر، به شکل یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می‌گیرد ولی در سطح چاپی نفوذ نمی‌کند . مرحله بعد ، با استفاده از مواد پوششی و با تابش اشعه uv یا فرآیند‌های حرارتی ، اقدام به تثبیت رنگ‌ها می‌‌نمایند .
در چاپ دیجیتال سطح چاپی می‌تواند هریک از این موارد باشد : کاغذ ، کنواس ، کاغذ عکاسی ، فوم برد ، بوم ، پارچه ، چوب ، شیشه و سنگ .

فرآیند چاپ دیجیتال

اطلاعات مربوط به چاپ تصاویر ، از طریق رایانه و در قالب یک رشته بیت به چاپگر ارسال می‌شود . در واقع پایه و اساس چاپ‌دیجیتال ، یک تصویر شطرنجی یا اصطلاحا یک بیت مپ است ؛ که داده‌ها را از طریق رایانه به چاپگر منتقل می‌کند .

انواع چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال ، به لحاظ روش تکنولوژی مورد استفاده به 7 دسته زیر تقسیم می‌شود :

۱. روش چاپ‌دیجیتال نوری
۲. روش چاپ حرارتی
۳. روش تصعید رنگ
۴. روش چاپ
۵. روش چاپ جوهرافشان
۶. روش چاپ الکتروفوتوگرافی ( جامد پودری ، مایع )
۷. مارکر لیزری

جهت مشاهده ی روش های چاپ دیگر ( افست – سابلیمیشن – جوهرافشان – لیزری – حرارتی – ریسوگرافی – تامپو – سیلک – داغکوب و … ) می توانید اینجا کلیک کنید .

جهت مشاهده ی نمونه کار های مجموعه ی سرویس های طلایی در اینستاگرام می توانید اینجا کلیک کنید .

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 2 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 31 اردیبهشت 1401
  • 725 بازدید
  • بروزرسانی : 22 اردیبهشت 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×