کاغذ تحریر

کاغذ تحریر تقریبا رایج‌ترین و مرسوم‌ترین نوع کاغذ است که برای مصارف گوناگونی ازجمله کاغذ در روزنامه و مجله گرفته تا چاپ کتاب و چاپ کاتالوگ و غیره استفاده می‌شود . کاغذتحریر دارای سطح بافت‌دار و چند قسمتی است که باعث می‌شود درحین نگارش یا چاپ ، جوهر به راحتی جذب بافت‌ کاغذ شود و کیفیت چاپ و ماندگاری آن افزایش پیدا کند . اصلی‌ترین پارامتر در تعیین کیفیت کاغذتحریر خمیر استفاده شده‌ برای ساخت آن است. معمولا کاغذی که برای چاپ کتاب و مجله از آن استفاده می‌شود ، کاملا سفید است و کاغذ روزنامه و مقواهای نازک ، خمیر تیره ‌تری دارند. به صورت کلی هرچقدر کاغذ سفیدتر باشد، مرغوبیت و قیمت آن بیشتر است و کاغذهایی که رو به قهوه‌ای شدن می‌روند قیمت و کیفیت پایین دارند .
کاغذ تحریر براساس استاندارهای مختلفی از نظر اندازه تقسیم می‌شوند . استاندارد ابعاد کاغذ در سری‌های مختلفی تدوین شده‌ است . سری A و سری B و غیره. اما همانطور که می‌دانید ، شناخته‌شده‌ترین سری دسته‌بندی ابعاد کاغذ ، کاغذهای تحریر سری A است . سری A از کاغذ A1 که بزرگترین اندازه است شروع می‌شود و به کاغذ A10 که کوچترین ابعاد برش کاغذتحریر است ختم می‌شود . البته که ابعاد بزرگتری هم در سری A وجود دارند که معمولا از این ابعاد تنها برای بسته‌بندی و ارسال عمده کاغذ در کارخانجات استفاده می‌شود .

ویژگی‌های کاغذ تحریر

دلیل این که کاغذتحریر نسبت به سایر کاغذها استفاده بیشتری دارد و بیش از همه مورد استقبال واقع شد ، ویژگی‌ها و امکانات متعدد آن است . کاغذتحریر رنگ سفیدی دارد که برای خوانایی کاغذ و کیفیت بالای چاپ مناسب است . از آن‌جایی که تا تبدیل شدن کاغذ به محصول نهایی ، فرآیندهای مختلف چاپ و بسته‌بندی روی کاغذ انجام می‌شود ، مقاومت و استحکام کاغذ اهمیت بالایی دارد . کاغذتحریر به دلیل استفاده از خمیر شیمیایی ، مقاومت بسیار بالایی دارد و نیروی زیادی را تحمل می‌کند . این مقاومت بالا ، یکی از مهمترین ویژگی‌های کاغذتحریر در مقایسه با سایر کاغذها است . یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به کاغذتحریر به عنوان یک کاغذ محبوب هویت داده‌است ، ماندگاری و طول عمر بالای آن است . این ویژگی، کاغذتحریر را به یک گزینه مناسب برای نگهداری انواع اسناد و بایگانی‌هایی که نیاز به ماندگاری بالا دارند، تبدیل می‌کند . قدرت جذب بالای جوهر یکی دیگر از ویژگی‌های کاغذتحریر است . سطح صاف این کاغذ باعث حرکت روان خودکار و مداد بر روی آن می‌شود و لذت نوشتن را دو صد چندان می‌کند .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  کاغذ دوبلکس
انواع گرماژ کاغذ تحریر

کاغذ تحریر 70 گرمی : معمولاً در چاپ دیجیتال ، مخصوصاً برای کارهای سیاه‌ و سفید ( پرینترها و دستگاه های کپی و نوشت افزار های روزمره ) کاربرد دارد.
کاغذتحریر80 گرمی : برای امور اداری، مکاتبات، چاپ و تقریباً همه مصارف تحریر استفاده می‌شود (پرکاربردترین گرماژ)
کاغذ تحریر 100 گرمی : این نوع کاغذ دوام و انعطاف پذیری بالاتر دارد و برای چاپ کتاب‌های مرجع، برخی کاتالوگ‌ها ، سربرگ و … استفاده می‌شود.
کاغذ تحریر 120 گرمی : در این نوع نیز به دلیل سنگینی کمی بیشتر ، جلوه ای حرفه ای تر داشته ; کاربرد آن در برخی از بروشورها ، پاکت ها ، سربرگ ها و ست های اداری و … میباشد .
کاغذ تحریر 140 گرمی : از این کاغذ برای پاکت نامه ، سرنسخه ، صفحات داخل کاتالوگ و بروشور استفاده میشود .

کاغذ تحریر سربرگ
سربرگ پاکت نامه فاکتور
کاغذ تحریر رنگی یا الوان

گرماژهای متفاوتی از این نوع کاغذ تحریر موجود است (60 تا 80 گرم). کاغذ تحریر الوانِ گرماژ پایین در تولید نسخه‌های دوم و سوم فاکتور ، تراکت و … استفاده و نوع گرماژ بالای آن در تولید کاغذ کادو مصرف می‌شود .

کاغذ تحریر
کاغذ تراکت

جهت مشاهده ی انواع دیگر کاغذ ( گلاسه – کرافت – مومی – پوستی – مقوا – ایفلوت – سابلیمیشن – ترنسپرنت و … ) میتوانید اینجا کلیک کنید .

جهت مشاهده ی نمونه کارهای مجموعه ی سرویس های طلایی در اینستاگرام میتوانید اینجا کلیک کنید .

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 2 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 20 اردیبهشت 1401
  • 896 بازدید
  • بروزرسانی : 22 اردیبهشت 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×