دستگاه چاپ فلت بد

دستگاه چاپ فلت بد چیست؟

فلت بد ( Flat bed ) دستگاه چاپ دیجیتال جوهر افشان است که توانایی چاپ تمام رنگی روی سطوح صاف نظیر شیشه ، چوب ، فلز ، پلاستیک و … را دارد. خروجی چاپ فلت بد بسیار شاداب و باکیفیت بوده و استقامت بالایی دارد.

کاربرد چاپ فلت بد چیست؟

اگر تمایل دارید روی یک سطح صاف تصویر و عکس دلخواه خود را چاپ کنید به شما فقط چاپ مستقیم فلت بد کمک خواهد کرد.
مدل های مختلف چاپ را می توان جایگزین چاپ فلت بد کرد، مدل هایی مانند چاپ سیلک ، چاپ تامپو ، چاپ برچسب و … که هر کدام معایب و نواقصی دارند که در نهایت برای کیفیت ، شادابی و دقت بالای چاپ فلت بد به گزینه های دیگر فکر نخواهید کرد.

چاپ روی اجسام سخت

دستگاه چاپ فلت بد با دو نوع جوهر HARD و SOFT موجود می باشد. برای چاپ روی اجسام سخت مانند شیشه ، انواع فلز ، چوب و … از جوهر هارد و برای چاپ روی انواع پارچه ، چرم مصنوعی و … از نوع سافت یا انعطاف پذیر استفاده می کنند.

چاپ فلت بد روی چوب

چوب از متریال هایی می باشد که بسیار در صنعت دکوراسیون مورد استفاده قرار میگیرد.
چوب چاپ پذیری خوبی دارد و می توان به کمک چاپ مستقیم روی چوب از تولیدات متنوع و جذابی رونمایی کرد.
انواع چوب ، تخته ، ام دی اف ، فیبر و نئوپان قابلیت چاپ شدن را دارند و توصیه میشود چوب خام را تهیه کرده و زمینه چوب را رنگ سفید زده و سپس برای چاپ ارسال نمائید.

چاپ فلت بد روی فلز

فلز در تنوع جنسی بالایی یافت می شود. استیل ، آلومینیوم ، گالوانیزه ، آهن ، مس و … نام های شناخته شده ای برای شما هستند که شما می توانید به راحتی روی تمام این موارد طرح و تصویر رنگی خود را چاپ کنید.
معمولا از فلز برای ساخت تابلوهای راهنما و تبلیغاتی در فضاهای باز استفاده می کنند.
برای افزایش استقامت چاپ روی فلزات از لاک استفاده می شود که این لاک استقامت چاپ را تا ۲۰ سال بالا میبرد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  مقوای ایندربرد چیست؟

چاپ فلت بد روی شیشه

از شیشه در صنعت دکوراسیون به وفور استفاده می شود. انواع دیوار پوش ، پارتیشن و تابلوهای دکوراتیو و همینطور در تولید انواع محصول مانند میز، ترازو و … استفاده می شود. روی تمام شیشه ها قابلیت چاپ تصویر رنگی وجود دارد.

تحولی بنیادین با ورود دستگاه های چاپ فلت بد یووی

صنعت چاپ ازجمله بزرگترین صنعت های جهان شناخته می شود و در طول تاریخ کمک های شایانی در زمینه آموزش ، طراحی و فضاسازی ، تجارت و تبلیغات نموده است و با توجه به نیازهای گوناگون و بعضا نو ظهور در نقاط مختلف دنیا ، شاهد پیدایش دستگاه ها و شیوه های جدید چاپ در این صنعت بزرگ بوده و خواهیم بود .
در ادامه به صورت مفصل به جزئیات چاپ فلت بد ( یووی ) خواهیم پرداخت و از شرایط چاپ و محدودیت و مزیت هایش بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد .

دلیل نیاز بازار چاپ به ورود دستگاه چاپ مستقیم (فلت بد)

صنعت چاپ در مواقع نیاز بازار هدف خود به چاپ روی اجسام و اشیاء قادر به پاسخگویی به صورت کامل نبود، در نتیجه برای این نوع چاپ، کاربران ناگزیر به سمت چاپ سیلک یا تامپو گرایش پیدا می کردند.
هر یک از این نوع چاپ ها معایب و محدودیت های فراوانی داشت که به صورت خلاصه می توان به محدودیت در سایز قطعه ، تعداد رنگ به کار رفته در طرح ، ضخامت و ارتفاع اشیاء ، نیاز به ساخت کلیشه های پر هزینه برای هر طرح و … اشاره کرد.
این معایب و محدودیت ها سبب تولید و پیدایش دستگاه های چاپ مستقیم یا فلت بد شد.

کلمه فلت بد به چه معناست؟

فلت بد ( Flat bed ) در لغت به معنی تخت صاف است و بدلیل نوع عملکرد این دستگاه که فقط می تواند روی سطوح صاف چاپ بزند این اسم برایش انتخاب شده است، نوع دیگر دستگاه چاپ مستقیم که فقط قابلیت چاپ روی متریال های رول مانند چرم مصنوعی ، پارچه ، کنواس و … را دارد دستگاه یووی رول نام دارد.

مزایای دستگاه فلت بد چیست؟

  • امکان چاپ همزمان ۴ رنگ اصلی CMYK ( مخفف کلمه cyan یا آبی فیروزه ای ، magenta یا سرخ آبی ، yellow یا زرد ، black یا مشکی )
  • امکان چاپ رنگ سفید به عنوان رنگ پنجم ( از رنگ سفید برای ایجاد زیر ساخت در چاپ متریال هایی با زمینه رنگی غیر سفید مثل فلز ، چوب و … ایجاد برجستگی موضعی و چاپ روی متریال های بیرنگ مانند شیشه استفاده می شود).
  • استفاده از جوهرهای UV ( که بدلیل خشک شدن جوهر بلافاصله پس از تابیدن نور UV سرعت چاپ و تولید افزایش می یابد ریزش و جابجایی جوهر نخواهیم داشت، ثبات رنگ بالاتری خواهیم داشت و چاپ بسیار زنده تر نمایش داده می شود).
  • چاپ فلت بد نوعی چاپ دیجیتال به شمار می رود (یعنی در این نوع چاپ نیازی به ساخت کلیشه ، فیلم و زینک و … نیست، پس هزینه مازادی نداریم و محدودیت در سایز چاپ هم بخاطر محدودیت های سایز کلیشه و .. وجود ندارد).
  • امکان چاپ تا ارتفاع ۱۳ سانتی متر (به همین دلیل است که امکان چاپ روی اکثر اجسام صاف فراهم می باشد).
✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  معرفی دستگاه فتوکپی

متریال های پر طرفدار در چاپ مستقیم

در این شیوه چاپ با توجه به در اختیار داشتن ۵ رنگ ، قابلیت چاپ روی تمام متریال های غیر سفید را داریم و از این ویژگی می توان در ایجاد برجستگی در چاپ هم استفاده کرد. اگر بخواهیم به صورت مختصر به چند متریال که بسیار در زمینه چاپ مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند اشاره کنیم باید به نام های ذیل اشاره کرد :
پلکسی گلاس و کارتن پلاست
پلاستیک ، شیشه و سنگ
کاشی و سرامیک
گالوانیزه و استیل
چوب ، چرم مصنوعی و فوم
کنواس ، پلی کربنات ، کامپوزیت و …

نحوه ی قرار گرفتن متریال های رول مانند چرم مصنوعی ، کنواس و … روی سینی دستگاه فلت بد
شاید برای برخی کاربران جای سوال باشد که متریال های رول مانند چرم مصنوعی ، کنواس و … به چه شکل روی سینی دستگاه قرار گرفته و چاپ می شوند، جواب سوال اینجاست که سینی دستگاه های فلت بد دارای وکیوم با قدرت مکش بسیار بالایی می باشد و می تواند متریال های رول را هم به صورت کامل به سطح سینی بچسباند.
البته نکته اصلی اینجاست که بهترین گزینه برای چاپ مستقیم روی متریال های رول مانند پارچه ، کنواس ، چرم و … دستگاه های یووی رول هستند.

ماندگاری و طراوت جوهر در چاپ فلت بد

با توجه به استفاده از نور UV در سیستم خشک کن چاپ و از طرف دیگر ساختار قوی ، محکم و بسیار ریز جوهرهای UV ، محصولات چاپی آن دستگاه را از ۲ جنبه متمایز و برتر از رقبای خود کرده است.
اولین وجه تمایز آن ماندگاری بسیار بالای چاپ در برابر نور آفتاب ، گرما و سرمای شدید هوا و رطوبت است و وجه دوم آن زنده و نزدیک به واقعیت بودن رنگ ها پس از چاپ است.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  پرینتر چیست و چگونه کار می کند؟

محدودیت های دستگاه چاپ مستقیم فلت بد

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، دستگاه های چاپ مستقیم محدودیت هایی را نیز دارند:
اولین محدودیت در تنظیم ارتفاع اجسام است ، دستگاه چاپ فلت بد توانایی چاپ بر روی اجسامی با ارتفاع بیش از ۱۳ سانتی متر را ندارند. البته که از نگاهی دیگر می توان این ۱۳ سانت را وجه تمایز و برتری این دستگاه هم دانست چرا که امکان چاپ روی اکثر متریال ها را میسر ساخته است.
دومین محدودیت در سایز سینی این دستگاه ها می باشد که فعلا بزرگترین سینی فلت بد موجود در ایران در سایز ۳۰۰ *۲۰۰ سانتی متر می باشد، البته برخی از تعمیرکاران و وارد کنندگان دستگاه ها به صورت خود جوش وارد عمل شده و دست به ابتکار زده اند و سینی هایی در سایز های بزرگتر طراحی و ساخته اند.

چند نکته کاربردی در زمینه سفارش چاپ فلت بد

چاپ رنگ سفید هزینه کار را افزایش می دهد!
استفاده از رنگ سفید در چاپ فلت بد باعث افزایش هزینه حداقل دو برابری چاپ می شود، پس بهترین کار استفاده از متریال هایی با زمینه کامل سفید می باشد.
در صورتی که نیاز به برجستگی موضعی در چاپ را دارید بایستی فایل لایه باز طرح خود را در اختیار چاپخانه قرار دهید و برای کنترل قیمت و عدم افزایش بی دلیل هزینه چاپ ، حتما در انتخاب میزان برجستگی از کارشناسان چاپخانه مشاوره بگیرید.

یک کار ساده برای کاهش هزینه چاپ مستقیم

برای کاهش هزینه چاپ در صورتی که می توانید، کار برش و یا قطعه قطعه کردن بعضی از متریال های خود را به بعد از انجام چاپ موکول کنید (مثلا قصد چاپ روی ۴ پلکسی گلاس در سایز ۲۰*۲۰ و در ۴ طرح مختلف را دارید ، بهترین کار این است که ابتدا یک پلکسی ۸۰*۲۰ را به همراه یک طرح برای چاپ به چاپخانه ارسال کنید و سپس کار برش لیزر را انجام دهید ، همین کار به ظاهر ساده هزینه چاپ شما را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.)

نکته فنی در رابطه با انتخاب بهترین متریال برای چاپ مستقیم

در انتخاب متریال های ورقی و شیت مانند چوب ، پلکسی ، طلق ، شیشه و … بیشترین دقت را داشته باشید تا ورق ها کاملا صاف باشند و به داخل یا بیرون تاب نداشته باشند (اگر این دقت را نداشته باشید کیفیت خروجی چاپ به شدت اُفت خواهد داشت، بدلیل کاهش سرعت چاپ طبیعتا چاپخانه اقدام به افزایش هزینه چاپ فلت بد خواهد نمود و در برش و استفاده از متریال نیز خودتان دچار مشقت و سختی فراوانی خواهید شد.)

نحوه آماده کردن و ارسال فایل چاپ

در زمان ارسال فایل چاپی به چاپخانه ، فایل های خود را با مُد ۴ رنگ CMYK طراحی نمائید و سایز طرح را دقیقا هم سایز سطح کار و رزولوشن طرح را حداقل ۱۵۰ (پیشنهاد ما رزولوشن ۳۰۰ می باشد) در نظر بگیرید. برای اطمینان از انجام کار در بالاترین کیفیت فایل لایه باز طرح را در یکی از فرمت های PDF ، Tif یا Cdr در اختیار چاپخانه قرار دهید و در صورت استفاده از متن ( با فونت خاص ) لایه های متنی را به وکتور تغییر دهید.

price

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×