ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

روش سابلیمیشن یک روش جالب جهت چاپ عکس بر روی سطوح مختلف است. تصور کنید که می خواهید یک عکس را بر روی یک سطح فلزی یا شیشه ای یا چوبی و یا حتی تیشرت چاپ کنید. این کار با روش سابلیمیشن ممکن خواهد بود. اصول کار در روش سابلیمیشن این گونه است:

ابتدا طرحی که میخواهیم چاپ کنیم را توسط دستگاه های جوهرافشان مخصوص و با جوهر مخصوص و بر روی کاغذ مخصوص پرینت میگیریم. ( بطور برعکس یا Mirror)

سپس کاغذ چاپ شده را توسط چسب نسوز بر روی سطح موردنظر میچسبانیم.

سپس توسط دستگاه سابلیمیشن و با اعمال یک حرارت ۱۶۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی گراد باعث ایجاد نقش پرینت شده بر روی سطح میشویم.

در چاپ سابلیمیشن ابتدا سطح مورد نظر را توسط مایع مخصوص و گران قیمتی پوشش می دهیم که اصطلاحا به این امر کوتینگ می گویند.

با اعمال حرارت توسط دستگاه جوهر روی کاغذ پرینت شده کم کم شروع به تصعید شدن می کند ( تبدیل حالت مستقیم جامد به گاز) و به روی سطح مورد نظر انتقال می یابد.

به طوری که پس از انجام این عمل به وضوح مشاهده می شود که درصد قابل توجهی از جوهر کاغذ انتقال پیدا کرده و عکس پرینت شده روی کاغذ بسیار کمرنگ شده است.

اگر سطح موردنظر کوتینگ نشده باشد، جوهر روی آن حفظ نمی شود و با یک دست کشیدن ساده هم پاک می شود. البته جوهرهای سابلیمیشن بر روی سطوح پلاستیکی و پلی استری به راحتی و بدون کوتینگ انتقال پیدا کرده و حفظ می شوند.

برای اینکه جوهر به خوبی انتقال یابد نیاز است که کاغذ بصورت کاملا یکنواخت بر روی سطح موردنظر فیکس شود و سپس حرارت ببیند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  مقایسه Photoshop با Illustrator

به دستگاه هایی که در این روش چاپی، سطح موردنظر را همزمان تحت فشار و حرارت بالا قرار می دهند و سپس انتقال یکنواخت جوهر از روی کاغذ بر روی سطوح می شوند را دستگاه سابلیمیشن می گویند.اصول دستگاه های سابلیمیشن بسیار ساده است. زیرا تنها باید دو عامل فشار و دما بخوبی در آن اجرا شود.

براین اساس هر دستگاه سابلیمیشنی فارغ از نوع و مدلش باید دو کار زیر را انجام دهد:

  •  بتواند با اعمال یک فشار یکنواخت سبب فیکس شدن کاغذ و چسبیدن به سطح موردنظر شود.
  • بتواند بطور یکنواخت به سطح موردنظر حرارتی با دمای حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد را دهد.

دستگاه های سابلیمیشن فارغ از اینکه توسط چه کشور و شرکتی ساخته می شوند دو نوع اصلی دارند:

  1. دستگاه های معمولی (پرس حرارتی)
  2. دستگاه های سه بعدی

دستگاه های معمولی یا پرسی که نوع قدیمی و البته پرکاربرد دستگاه سابلیمیشن می باشد معمولا دارای قالب های مخصوصی جهت چاپ بر روی لیوان، بشقاب، کلاه، تیشرت و تمامی سطوح تخت می باشند.

حال بسته به اینکه دستگاه شما چه تعداد از این قالب ها را دارا باشد نام مخصوص به خود را می گیرد.

بطور مثال دستگاه هشت کاره شامل هشت قالب زیر می باشد:

  • دوقالب مخصوص بشقاب بزرگ و کوچک
  • چهارقالب مخصوص لیوانهای مخروطی و استوانه ای بزرگ و کوچک
  • یک قالب پرسی تخت مخصوص چاپ روی تیشرت و سایر سطوح تخت
  • یک قالب مخصوص چاپ بر روی کلاه
✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  چاپ استیکر در شیراز

یکی از محدودیت های دستگاه های معمولی محدودیت در چاپ بر روی سطوح دارای بعد متنوع است. زیرا این نوع دستگاه مجموعا هشت قالب برای هشت شیء با هندسه و ابعاد مشخص است.

مثلا نمی توان انتظار داشته باشیم که با دستگاه پرس حرارتی معمولی بر روی یک سینی یا دیس چاپ کنیم. زیرا قالبی که مخصوص به آن باشد و بتواند تمام سطح سینی یا دیس را پر کند و به آن گرما دهد وجود ندارد.

البته علاوه بر اینها یکسری دستگاه های جداگانه هم از نوع معمولی وجود دارند که تنها فرق آنها ظرفیت چاپ است. بطور مثال دستگاه های مختلف چاپ لیوان وجود دارند که با داشتن چندقالب اضافی تر، بطور همزمان می توانند بر روی چند لیوان چاپ کنند.

از جمله دستگاه های معروف این چنینی می توان به دستگاه های لیوان زن  دوتایی و پنج تایی اشاره کرد.

بطور کلی دستگاه های معمولی به این صورت عمل می کنند که حرارت را از طریق نوارهای سیلیکونی مخصوص به سطح انتقال می دهند. همچنین مکانیزم دستگاه ها هم به شکلی است که با پرس کردن سطح توسط دستگاه اعمال فشار صورت می گیرد.

مثلا برای چاپ روی تیشرت بعد از اینکه کاغذ روی تیشرت قرار گرفت توسط دستگاه تخت پرسی سبب پرس شدن و فیکس شدن کاغذ بر روی تیشرت می شویم.

دستگاه چاپ سابلیمیشن سه بعدی:

مکانیزم اصلی در این دستگاه ها که جزو دستگاه های جدیدتر سابلیمیشن هستند هم مشابه قبل است. در اینجا هم باید بتوانیم دوعامل فشار و حرارت را بخوبی اعمال کنیم. دستگاه باید بتواند همزمان که کاغذ را بر روی سطح مورد نظر فیکس می کند به آن حرارت بالایی هم انتقال دهد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  بروشور چیست؟

تفاوت اصلی این دستگاه با دستگاه معمولی اینست که در اینجا قرار نیست بصورت مکانیکی سبب ایجاد پرس و فشار شویم. در این دستگاه کاغذ را همانند روش قبلی بر روی سطح می چسبانیم و بعد در محظفه ی مخصوص دستگاه قرار می دهیم.

سپس با فشردن دکمه ی وکیوم، شیء در محفظه خلا ایجاد می شود و کاغذ توسط یک لایه ی مقاوم لاستیکی وکیوم شده و به این طریق کاغذ بسیار محکم و یکنواخت فیکس می گردد.

در دستگاه سه بعدی تا حد زیادی مشکل بعد دار بودن اشیاء را نداریم. همچنین نتیجه ی کار خصوصا در کارهای بعددار و غیرتخت بسیار بهتر از دستگاه های معمولی است.

البته برای چاپ بر روی لیوان نمی توان از بخش وکیوم خودکار استفاده کرد. زیرا نمی توان لیوان را در بخش وکیوم قرار داد و فضا را وکیوم کرد. زیرا این کار سبب پاره شدن لاستیک می شود. به همین خاطر به همراه این دستگاه قطعات لاستیکی وجود دارند که به آنها کلمپ لیوان می گویند.

این قطعات لاستیکی دو بخش فلزی دارند که نقش گیره را ایفا می کنند.در هنگام چاپ بر روی لیوان توسط دستگاه سابلیمیشن سه بعدی، پس از قرار دادن کاغذ بر روی سطح لیوان، آنها با کلمپ های لیوان به صورت خیلی محکم می پوشانیم و سپس لیوان را درون قسمت عمیق دستگاه قرار می دهیم. به این طریق اعمال فشار در دستگاه سابلیمیشن سه بعدی اتفاق می افتد.

از جمله معایب دستگاه سابلیمیشن سه بعدی سرعت پایین آنست. بطوریکه مثلا برای چاپ یک لیوان در دستگاه معمولی چیزی حدود یک دقیقه و نیم وقت نیاز است. در حالیکه در دستگاه بعدی این مدت زمان نزدیک ۸ دقیقه است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×