۱۰ اشتباه بزرگ سئو و بهینه سازی وب سایت که باید اجتناب کرد!
آیا می دانید مهمترین اشتباهاتی که در بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می تواند اتفاق بیافتد چه مواردی هستند؟!
موقعی که یک وبمستر یک سایت می سازد اغلب به این فکر کنند که چطور برای کسب رتبه بهتر آن را طراحی کند ولی فراموش می کند که بهترین تمرینات سئو را باید برای داشتن ساختار بهتر سایت بایدانجام داد.
اگر شما قصد دارید یک سایت راه اندازی کنید باید مواظب باشید که این اشتباهات را انجام ندهید تا دچار جریمه آپدیت پنگوئن گوگل نشوید.
در اینجا ما به ۱۰ تا از مهمترین اشتباهاتی که در سئو اتفاق میافتد اشاره کرده ایم.
۱ . استفاده بیش از حد کلمات کلیدی
هیچ چیز بدتر از این نیست که ما سایت خود را با تکرار بیش از حد کلمات و عبارات کلیدی پر کنیم و یک وبلاگ ضعیف ایجاد کنیم.
من معتقدم که شما هم از این کار متنفر هستید. در واقع وقتی شما وب سایت خود را پر از کلمات کلیدی تکراری می کنید, در روند رتبه گذاری موتورهای جستجو دستکاری میکنید و تلاش میکنید این ساز و کار را تغییر دهید.
تکرار بیش از حد یک کلمه یا عبارت رتبه شما را افزایش نمیدهد و تاثیری در بهینه سازی وب سایت نخواهد داشت و اگر هم به صورت موقت صورت بگیرد بعد از مدتی دچار جریمه گوگل خواهد شد.
۲ . لینک های شکسته
لینک های شکسته اشاره به لینک هایی دارد که به هیچ مقصد خاصی شما را هدایت نمیکنند.
به عنوان مثال ممکن است شما در متن مقاله خود یک لینک قرار داده باشید که باعث جذب کاربر شود و روی آن کلیک کند ولی پس از کلیک کردن روی آن کاربر به مقصد خاصی هدایت نشود!!!!
گوگل این فرایند را دوست ندارد و ممکن است شما را جریمه کند. علاوه بر این انجام این فرایند باعث از بین رفتن اعتبار سایت شما میشود.
۳ . کپی کردن
حتما زمانهایی که به مدرسه میرفتین رو بیاد دارید, وقتی که دانش آموزان از روی یکدیگر امتحانات را کپی می کردند به عنوان یک کار بسیار ناپسند به حساب میآمد.
یا اصلا بزارید این سوال را از خود شما بپرسیم؛ فرض کنید شما در حال بررسی سئوی یک سایت هستید , به نظر شما داشتن یک سایت با محتوای اورجینال یا اصلی بهتر است یا یک سایتی که از محتوای کپی شده پر شده است؟!!
سرقت محتوا از رقبای شما غیر قانونی به حساب میآید و گوگل سایت شما را جریمه خواهد کرد. ضمن اینکه آن صفحه از ایندکس گوگل خارج میگردد ممکن است در حد شدید تر کل سایت شما از ایندکس خارج گردد.
۴ . محتوای تکراری
در اینجا قصد دارم از تکرار داخل سایت خودتان صحبت کنم نه کپی از وب سایت دیگران.
این نوع تکرار موقعی اتفاق میافتد که تعدادی از مقالات یا مطالب شما در جاهای مختلف سایت شما تکرار شده باشد.
محتوای تکراری که در بیشتر از یک جا اتفاقی افتاد
این نوع از تکرار ها معمولاً برای سایت هایی که خیلی بزرگ هستند یا سایت های فروشگاهی که دارای چندین صفحه مختلف هستند اتفاق می افتد.
داشتن چندین صفحه با محتوای یکسان باعث می شود موتورهای جستجو دچار مشکلات زیر به شوند:
کدام ورژن را برای جستجو نشان دهم؟!
کدام ورژن را باید ایندکس کنم؟!
کدام ورژن را باید انتخاب و محبوبتر کنم؟!
تمام این موارد باعث رتبه پایین تر و ترافیک کمتر میگردند.
موثرترین روش برای حل این مشکل استفاده از قانون ریدایرکت ۳۰۱ از صفحات با کیفیت پایین تر به صفحه اصلی سایت هستند.
نداشتن تگ عنوان و متای توضیحات منحصر به فرد
معمولاً وبسایتهای رو میبینم که از عنوان های مشابه به صورت زیاد و تکراری استفاده میکنند.
گاهی اوقات سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا به صورت اتوماتیک عنوان صفحات را تولید میکنند اما این به این منظور نیست که باید آن را تایید کرد. تعدادی از سئوکارها تگ عنوان را جزو مهمترین فاکتورهای اصلی سئوی داخل سایت به حساب می آورند. و قطعا هم درست است!!
تگ عنوان به دلایل زیر باید منحصر به فرد و موثر باشد:
رباتهای موتور جستجو به صورت صحیح میتوان آن را ایندکس کند!
به جستجوگر می گویند محتوای شما مرتبط با آن چیزی است که دنبال میکند!
حساسیت را بالا میبرند و باعث کلیک کردن بهتر میشوند!
همچنین از متای توضیحات نباید فراموش کرد چرا که نقطه پرتاب فروش شما در نتایج جستجو هستند بنابراین باید سعی کنیم از متای توضیحات منحصر به فرد همراه با دعوت به اقدام و با تعداد کاراکتر محدود به ۱۶۰ استفاده کنیم.
۵ . لینکهایی از منابع غیرمعتبر
لینکهایی که به سایت شما اشاره می کند به منزله یک رای اعتماد میباشند و در واقع با این لینکها هست که میزان اعتبار و شهرت سایت شما تعیین میگردد.
داشتن لینکهایی از منابع مرتبط با بازار هدف خود تایید کننده این موضوع است که شما محتوای با کیفیت دارید.
داشتن یک لینک از وبلاگی معتبر و مرتبط با بازار هدف شما باعث افزایش رتبه و ترافیک چند برابری نسبت به داشتن تعداد زیادی لینک با کیفیت پایین میشود.
۶ . تگ های متای کلمات کلیدی
وبمسترهای که هنوز از تک کلمات کلیدی استفاده میکنند, باید بدانند که این یک اقدام غیرهوشمندانه است.
چرا که از خیلی وقت است که از نظر موتورهای جستجو استفاده از تگ کلمات کلیدی دیگر تاثیری در سئو ندارد.
در واقع وقتی شما از تگ های کلمات کلیدی استفاده میکنید یک فرصت خیلی عالی به رقبای خود میدهید که با جستجو در کدهای HTML سایت شما راحت بتوانند کلمات کلیدیتان را پیدا کنند.
سود دیگری هم ندارد!!!
۷ . اجتناب از تحلیل و بهینه سازی سایت
این را جدی می گویم اگر شما داده های وب سایت خود را اندازه گیری نمیکنید احتمالاً هیچگونه هدفی در رشد کسب و کار خود نخواهید داشت!
مطمئنا شما دوست دارید بدانید چه قسمتهایی از سایت شما درست کار می کند و چه قسمتهایی نیاز به بهینه سازی بهتر دارد.
راهاندازی اهداف و گرفتن گزارش های هفتگی تنها آغاز کار است و نیاز است که شما با نظارت بیشتر ببینید ترافیک وب سایت شما به کجا هدایت میشود و چقدر نرخ تبدیل دارد.
با استفاده از ابزارهای مانند گوگل آنالیز و ابزار وبمستر تولز می توانید به تجزیه و تحلیل دادههای سایت خود به صورت خاص بپردازید.
۸ . عدم بهینه سازی وب سایت با کلمات کلیدی نامناسب
بعد از اینکه وب سایت یا وبلاگ خود را راه اندازی کردید شما نیاز دارید که صفحات سایتتان را با کلماتی که اهداف سایت شما را برآورده میکنند یا محصولات شما را می فروشند بهینه کنید. این کلمات همچنین باید شامل مواردی باشند که کاربران در موتور جستجو دنبال می کنند.
سعی کنید آن را تا حد ممکن خاصتر کنید, استفاده از کلمات کلیدی عام ممکن است ترافیک خیلی زیاد به سایت شما هدایت کند ولی نرخ تبدیل خیلی پایینی دارد.
۹ . اجازه ندهید سایت شما خزیده و ایندکس شود
مت کاتز مدیر قسمت اسپم گوگل به عنوان یکی از بزرگترین اشتباهات افراد اشاره میکند که سایت ایجاد میکنند ولی اجازه نمیدهند که گوگل و بقیه موتورهای جستجو در آن بخزند!
با انجام تنظیمات ابزار وبمستر گوگل و بینگ برای سایتتان میتوانید از انجام این مسئله اطمینان حاصل کنید.
۱۰ . استفاده از لینک های با انکور تکست غیر مرتبط
متن انکور به متن های قابل کلیک در صفحات وب گفته میشود.
استفاده هوشمندانه از متنهای انکور جزو مهارتهای یک سئوکار محسوب می شود چرا که انکور تکستها منبع اصلی و خوراک خزنده های موتورهای جستجو هستند.
رفتن از یک صفحه به صفحه دیگر کاری است که خزنده های گوگل و موتورهای جستجو با استفاده از این متن های انکور و لینکهای داخلی انجام میدهند. موقعی که من یک انکور تکست با عنوان “اینجا را کلیک کنید” میبینم, ضمن خوردن افسوس یک شانس برای ایجاد یک لینک از دست رفته میبینم!
بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی خود در بین متنهای انکور استفاده کنید.