چاپ افست

چاپ افست چیست ؟

چاپ افست یکی از معمولی ترین روش های چاپ است. این روش برای چاپ بر روی کاغذ است که معمولا از این نوع چاپ برای نوشته ها با تیراژ بالا استفاده می‌شود مثل چاپ روزنامه و مجلات .

نحوه چاپ افست

این نوع چاپ به این صورت است که بر اساس تصویری که قرار است چاپ شود صفحاتی که جنس آن ها الومینیوم است ساخته می‌شود. معمولا برای هر طرحی ۴ صفحه ( زینک ) جداگانه ساخته می‌شود که هر زینک مخصوص یک رنگ است . سیستم رنگی که استفاده می‌شود CMYK است . هر کدام از زینک ها روی یکی از برج های رنگی دستگاه چاپ قرار می‌گیرد و هر بار که کاغذ از هر کدام از رول های رنگی عبور می‌کند به رنگ آن رول آغشته می‌شود. تا زمانی که تمام رنگ های موجود به روی کاغذ منتقل شود و تصویر کامل شود . در واقع این روش یک روش شیمیایی است که در آن از تضاد آب و چربی استفاده شده است. به این صورت که قسمت هایی که باید چاپ شود گیرنده چربی هستند و قسمت هایی که نباید چاپ شوند گیرنده آب است . این روش چاپ سرعت بالا و کیفیت بسیار مناسب و همچنین از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می‌باشد .

مراحل چاپ افست

اولین مرحله برای چاپ افست طراحی است و این که بدانیم طرح احتیاج به چند رنگ دارد. منظور از این که چاپ چند رنگ دارد این است که رنگ های اصلی چند تا باشند و از ترکیب آن ها چندین رنگ مختلف می‌توان به دست آورد .
مرحله بعدی ایجاد فرم چاپی است و این که بدانیم هر طرحی روی چه نوع کاغذی باید چاپ شود فرم آن را تغییر می‌دهد. مثلا سربرگ و فاکتور و یادداشت روی یک فرم قرار دارند و کارت ویزیت و بروشور و غیره فرمی جداگانه دارند .
سپس فرم چاپی را روی سی دی با فرمت TIF ذخیره و نگهداری می‌کنیم . بعد در مرکز لیتوگرافی فیلمی که توسط دستگاه Image Setter از فرم چاپی شما تهیه می‌شود ، برای هر کانال رنگ یک فیلم تهیه می‌شود. مثلا اگر طرح اصلی شما دارای چهار رنگ باشد، چهار فیلم در ابعاد چاپ آماده می‌شود .
حالا باید زینک تهیه شود که جنس زینک ها از آلیاژهایی با مخلوط آلومینیوم و روی هستند . فیلم ها روی این زینک ها کپی می‌شود ( برای هر رنگ یک زینک لازم است ) . زینک ها روی ماشین چاپ وصل می‌شوند و دستگاه ها هم دارای مخازن رنگ می‌باشد (هر زینک از یک مخزن رنگ استفاده می‌کند ) . کاغذهای سفیدی که در دستگاه چاپ قرار دارند توسط زینک ها چهار بار آغشته به رنگ می‌شوند . معمولا تیراژ این دستگاه ها بیش از ۱۰۰۰ برگ می‌باشد. پس از این مرحله کاغذ برای برش فرستاده می‌شود . البته در صورتی که رنگ ها روی گلاسه چاپ شوند دو مرحله دیگر نیز این کار تکرار می‌شود .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  صحافی

انواع روش های چاپ افست

چاپ افست سنتی این نوع چاپ بر همان پایه تضاد آب و روغن است که جاهایی که قرار است چاپ شوند بر پایه مواد جاذب چربی و قسمت هایی که قرار است چاپ نشوند از مواد جاذب آب تهیه می‌شود .
چاپ افست مدرن در این روش کامپیوتر به راحتی رنگ های مورد نیاز در طرح را بررسی و ارائه می‌دهد و پلیت ها و زینک های مربوطه مشخص و آماده می‌شوند و به این ترتیب تیراژ محصول به آسانی و با کیفیت عالی بالا می‌رود .

انواع دستگاه و ابعاد چاپ افست

دستگاه های چاپ افست با توجه به ابعاد چاپی و تعداد رنگ و توانایی چاپی که دارند طبقه بندی می شوند. متداول و رایج ترین دستگاه های موجود در ایران به لحاظ ابعاد چاپی سه مدل هستند : دستگاه جی تی اولین دستگاه قابلیت چاپ در ابعاد 30*45 و 35*50 را دارد. از این دستگاه معمولا برای سفارش هایی با ابعاد کوچک و تیراژ پایین استفاده می شود. مانند : ست اداری ، کارت ویزیت و … با این دستگاه انجام می شود دستگاه دو ورقی این دستگاه قابلیت چاپ در ابعاد 60*45 و 70*50 را دارد. این دستگاه رایج ترین مدل دستگاه در میان چاپخانه ها میباشد . اکثر سفارش ها را با این دستگاه می توان انجام داد. کارهایی مانند کتاب ، مجله ، سررسید ، فولدر ، بروشور ، کاتالوگ ، پوستر و … با این دستگاه انجام می شود . دستگاه چهار و نیم ورقی این دستگاه قابلیت چاپ در ابعاد 60*90 و 70*100 را دارد. از این دستگاه بیشتر در صنعت چاپ و بسته بندی استفاده می شود چرا که در صنعت بسته بندی تیراژ سفارش ها بالاست و محدودیت زمان برای انجام آنها وجود دارد .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  چاپ سابلیمیشن

مزایای چاپ افست

دستگاه چاپ افست عمر طولانی تری نسبت به سایر دستگاه ها دارد و زینک های آن را به سرعت و در زمان کوتاهی می‌توان تهیه کرد . می‌توان از انواع متنوعی از کاغذها برای چاپ استفاده کرد . امکان چاپ با تیراژ بالا و هزینه پایین وجود دارد . کیفیت چاپ بسیار بالا است . در این روش ، علاوه بر سیستم ۴ رنگ می‌توان از رنگ‌های ساخته شده‌ی دیگری هم استفاده کرد .

معایب چاپ افست

کیفیت چاپ در این دستگاه نسبت به چاپ دیجیتال نسل جدید و photo gravure و Roto gravure به مقدار بسیار کمی پایین تر است . عموما چاپ افست برای کارهای تعداد پایین به صرفه نمی باشد . اگر زینک این دستگاه ها با کیفیت خوبی تهیه نشود به مرور دچار اکسیداسیون می‌شود و کیفیت اولیه را نخواهند داشت . به دلیل نیاز به تهیه‌ی زینک و پلیت ، عمل چاپ زمان بر خواهد بود . زمانی که کل اطلاعات را برای دستگاه چاپ تعریف می‌کنید ، پس از شروع کار دستگاه، دیگر امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد و تا پایان کار ، اطلاعات اولیه را به همان صورت چاپ میکند .

price

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 11 دی 1394
  • 725 بازدید
  • بروزرسانی : 28 مهر 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×