تراکت، برگههای تبليغاتي در قطع معمولن کوچکتر از کاغذ A4 است که
صاحبان مشاغل براي نشان دادن کار خود منتشر نموده و در بين مخاطبان خود و عمدتن یا در مکانهایی مثل پیادهروها و نمایشگاهها بین عابران پخش میشود و یا در مکانهای تجاری و مسکونی توزیع می گردد.
این ابزار تبلیغاتی نسبتن ارزان پرطرفدار دارای عمری کوتاه، است و جهت بیان خبر و یا آگاهی دادن یک موضوع در”مدت زمان معلوم” با بیانی مستقیم و بدون واسطه، جهت معرفی و ترغیب مخاطب برای استفاده از خدمات و اقلام مورد نظر، به کار میرود به صورتی که خبر و آگهی درج شده بر روی تراکت، نوید از یک تحول، خبر مهم، و یا یک جهش در فعالیت را دارا باشد. تراکتها غالبن با بیان تصویری و نوشتاری و به صورت چهاررنگ و فاقد پیوست میباشند برای اندازه آن، ابعاد استاندارد درنظر گرفته شده است. یک گالری، موسسهی تجاری، فرهنگی، و یا غیره، پس از انجام فعالیتهای روزمره و همیشگی، برای تغییر و تحول در روند عملکرد خود، اقدام به چاپ و تکثیر تراکت مینماید تا اعلام کند که شیوهی عملکرد و فعالیت آن واحد در یک مدت زمان معلوم تغییر نموده است. به صورت مثال، خبر از افتتاحیهی موسسهی جدید با گرایش به حرفهی جدید، و یا خبر از حراجهای فصلی در یک مدت زمان خاص و معلوم، یک رویداد و یا فراخوان شرکت در میتینگ، مسابقه، و جشنوارههای هنری و یا هر رویداد دیگری که احتیاج به معرفی و آگاهی از جهش فکری و روند کاری داشته باشد.
این روزها شاهدیم که بنگاههای اقتصادی کوچک به هر بهانه برای تبلیغات خود از این روش استفاده میکنند که متاسفانه آن هم به علت نبود اطلاعات کافی در مورد این روش تبلیغاتیست. باید بپذیریم که از تراکت باید بجا استفاده شود و برای تبلیغات، روشهای مطمینتر و اثرگذارتری نیز وجود دارند.