استفاده از المانهای فونت و فرم و رنگ با آن شیوه که در مبحث عناصر تشکیل دهنده پوستر به آن اشاره کردیم، قانون و قاعده بی قید و شرط برای طراحی پوستر نیست و موقعیت و خلاقیت طراح این است که فرم، شکل، رنگ و فونت و در نهایت تصاویر را کنار هم می چیند.
بهتر است قبل از هرچیز به طرح های ساختار شکنانه نیز فکر کنید. زیرا ساختارشکنی، در بیشتر موارد، پویایی را نشان می دهد و نشان می دهد در پشت طراحی شما تفکری سوای قوانین و قواعد تکراری و کلیشه ای وجود دارد.
همیشه زیبایی، در شلوغی و تصاویر زیاد نمی باشد. گاهی زیبایی در سادگی خلاصه می شود و باید به سادگی بیشتر فکر کنید. زیرا مفاهیم بصری در تصاویر ساده تر، زودتر و سریعتر، راحت تر و مستقیم تر منتقل می شوند و همیشه تاثیر گذاری در انتقال سریع مفهوم میباشد. چون پوستر یک وسیله تبلیغاتی است بنابراین پیام آن نباید مبهم باشد و برداشت های متفاوتی از آن شود. این موضوع به اثر بخشی پوستر ضربه وارد میکند.
برای طراحی پوستر هیچ قاعده و قانون حتمی وجود ندارد. البته معتقدیم اصولا در طراحی گرافیکی، قانونی مشخصی وجود ندارد. طراحان گرافیکی از محدود شدن بیزار هستند و دوست دارند حرف اول و آخر، خلاقیت و ایده هایشان باشد و این، یک اثر گرافیکی را قانونمند و هدفمند می سازد. پس الهام بخش اندیشه و ایده های خلاقانه خود باشید تا طرح زیبا و تاثیر گذاری را بروی صفحه طراحی خود خلق نمایید.
پوستر باید به گونه طراحی و چاپ شود که قابلیت نصب را داشته باشد. زیرا در نهایت قرار است از جایی آویزان یا در نقطه ای نصب شود.
اصولا برای پوستر، ابعاد مشخصی وجود ندارد. ابعاد پوستر معمولا بزرگ است و حداقل درقطع A3 طراحی و چاپ می گردند.اما قطع دقیق A3 به دلیل پرت زیاد کاغذ چندان استفاده نمی شود و سایز های رایج تر دیگری جایگزین آن میگردد. البته به یاد داشته باشید که بزرگی سایز دلیلی بر تاثیر گذاری بهتر نمی باشد.
پوستر عمدتا در سه قطع استاندارد است:
۳۵ در۵۰ سانتی مترB3
۵۰ در۷۰ سانتی متر B2
۷۰ در۱۰۰ سانتی متر B1
جنس پوستر :
جنس پوستر ها عمدتا از نوع کاغذ یا مقوا می باشد.
که بنا به در خواست مشتری و مدت زمان ماندگاری تعیین و مورد توافق طرفین می گیرد. مثلا برای پوستر هایی که قرار است زمان کوتاهی نصب بمانند از گرماژ پایین تر استفاده می شود مانند : پوستر های نمایشگاهی و تئاتر اما در عوض برای پوستر های تبلیغاتی خاص که گاهی اوقات تا چند سال هم مورد استفاده قرار میگیرند از مقوا هایی با گرماژ بالا حتی تا ۳۰۰gr و خدمات پس از چاپی مانند سلفون و یووی هم استفاده میگردد. که هم به استحکام و هم جذابیت پوستر می افزاید.
همیشه طراح باید قبل از طراحی پوستر یا سایر طراحی های گرافیکی که امکان چاپ دارند از جنس و گرماژ کاغذ و نوع چاپ پذیری آن اطلاع کافی را داشته باشد.
و در آخر امیدوارم که طراحان گرافیکی ما با توجه به نکات ذکر شده و بهره مندی از تجربیات استادان و پیشکسوتان این زمینه و تکیه بر خلاقیت و دید هنری خود آثاری ظریف و ماندگار خلق نمایند که باعث بالا رفتن سطح هنری و کاری خویش و سایر همکاران گردد.