استفاده از سرچ کنسول در سئو | تحلیل آمار گوگل سرچ کنسول

اگر وب مستر یا کارشناس سئو هستید حتما تابه حال از ابزارهای متفاوت گوگل برای تجزیه و تحلیل وب سایت ها استفاده کرده اید.  کنسول جستجو یکی از آن ابزارهایی است که رایگان بوده و توسط گوگل برای بررسی وضعیت وب سایت ها ارائه شده است. کنسول جستجوی گوگل، می تواند به کسب و کارها کمک فراوانی نماید تا وب سایت ها در جستجوهای گوگل بهینه شوند. این ابزار اطلاعات مفیدی به کاربران می دهد که تاثیر بسیار زیادی در سئو دارد، اطلاعاتی نظیر کلمات کلیدی که وب سایت شما بر اساس آنها رتبه گرفت انده، موقعیتی که سایت شما برای آن دسته از کلمات کلیدی، در صفحات جستجو به دست آورده، سایت هایی که به محتواهای شما لینک داده اند و اطلاعاتی که نشان میدهد افراد چه زمان هایی بعد از جستجو روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

علاوه بر این موارد، این ابزار مشکلاتی که در سایت شما وجود دارد را شناسایی می کند. به عنوان مثال خطاهای مربوط به کراول کردن ( یعنی صفحاتی از سایت شما که گوگل نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند) یا اقداماتی که منجر به جریمه سایت شما شده (یعنی گوگل سایت شما را  به دلیل نقض یکی از دستورالعمل های کیفی جریمه کرده است) و در نهایت می تواند به شما بگوید آیا سایت شما با گوشی های موبایل سازگار است یا نه.

استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای هر شخصی که یک وب سایت دارد و میخواهد رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب کند لازم می باشد. این ابزار مهم و کاربردی، حتما باید در سبد ابزارهای سئو کارشناسان بازاریابی و صاحبان وب سایت ها قرار گیرد. به دلیل اهمیت زیاد این ابزار، امروز در ویکی دمی تصمیم داریم آموزش نحوه استفاده از کنسول جستجوی گوگل و کاربرد آن در سئو را به شما آموزش دهیم و به صورت کلی با گزارش های این ابزار و چگونگی استفاده از گزارش ها آشنا شویم. در این مقاله ابتدا اطلاعات اصلی در کنسول را بررسی می کنیم و در ادامه با ارائه نظرات تعدادی از کارشناسان سئو، جزئیات کاربردی این ابزار را بررسی می کنیم. شما هم می توانید از این نظرات منحصربفرد برای افزایش ترافیک و رتبه بندی سایت خود استفاده کنید. پس با ما همراه باشید و این مقاله مهم را از دست ندهید.

فهرست :

چطور از کنسول جستجوی گوگل برای سئو استفاده کنیم: اصول اولیه

برای اینکه بتوانید از نکات پیشرفته و کاربردی کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید، ابتدا باید اصول اولیه این ابزار را به درستی  درک کنید. در ادامه 10 مورد از کاربردهای اولیه و اصلی کنسول جستجو را بررسی می کنیم، مواردی که به گوگل کمک می کند تا سایت شما را کراول و ایندکس نماید و شما هم با استفاده از این ابزار، می توانید چگونگی عملکرد وب سایت تان را در جستجوی ارگانیک بررسی کنید.

۱.بررسی کنید که سایت یا محتوای شما بر اساس کدام کلمات کلیدی رتبه گرفته است

گزارش Performance یا عملکرد کنسول جستجوی گوگل یکی از قسمت های اصلی این ابزار است که برای رشد سئوی سایت تان می تواند به آن اعتماد کنید. یکی از قسمت های مهم این گزارش لیست کلمات کلیدی است که سایت شما بر اساس آنها در گوگل رتبه گرفته است و با عنوان queries در این ابزار نمایش داده می شود. در واقع queries لیستی از کلمات کلیدی به شما نشان میدهد که سایت شما در این عبارات در نتایج جستجوی گوگل دیده شده است.

برای دیدن لیست کلمات کلیدی در کنسول جستجوی گوگل، ابتدا لاگین کنید و بعد از کلیک بر روی  لینک Performance اسکرول کرده و به پایین صفحه بروید:

در این قسمت، تب Queries به صورت پیش فرض انتخاب شده و در زیر این تب، شما می توانید همه صفحات لیست را چک کنید تا نتایج جستجوی کلمات کلیدی، برای کل وب سایت قابل مشاهده باشد:

اگر بخواهید بررسی کنید صفحات خاصی از سایت تان برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شده اند باید تب بعدی را انتخاب کنید. ابتدا روی تب Pages کلیک کرده و بعد صفحه موردنظرتان را انتخاب کنید.

دوباره به تب Queries برگردید، در این قسمت تمام کلمات کلیدی صفحه موردنظر شما که در مرحله قبل انتخاب کرده بودید را می توانید مشاهده کنید.

اگر بخواهید کلمات کلیدی صفحه دیگری را ببینید، باید دوباره به تب Pages برگردید و صفحات قبلی که انتخاب شده اند را از حالت انتخاب خارج کنید و صفحه ای که مدنظرتان است را انتخاب کنید و دوباره روی تب Queries کلیک کنید.

۲.بررسی کنید که کاربران چطور در صفحه نتایج جستجو با سایت شما تعامل می کنند

در قسمت بالای نموداری که گزارش Performance به شما نمایش داده شده است، چهار معیار(متریک) وجود دارد:

  • Total Clicks یا مجموع کلیک ها: تعداد کل دفعاتی که در یک بازه زمانی مشخص بر روی نتایج جستجوی شما کلیک شده است.
  • Total Impressions یا مجموع ایمپرشن ها: تعداد کل دفعاتی که در یک بازه زمانی مشخص، نتایج جستجوی شما مشاهده شده است.
  • میانگین CTR (نرخ کلیک Click Through Rate): تعداد کل کلیک ها تقسیم بر تعداد کل ایمپرشن ها

و معیار آخر با عنوان میانگین موقعیت یا Position که در بخش بعدی مورد بررسی قرار می گیرد.

زمانی که برای اولین بار گزارش Performance را مشاهده می کنید، اطلاعات نمایش داده شده در این بخش (اطلاعات مربوط به چهار معیاری که در بالا معرفی کردیم) مربوط به کل وب سایت شماست، اما اگر روی تب Pages کلیک کرده و یک صفحه خاص را انتخاب کرده باشید، این گزارش اطلاعات جدید مربوط به آن صفحه خاص را به شما نمایش میدهد. هر کدام از این معیارها قابل انتخاب شدن هستند و  بعد از انتخاب، رنگ پس زمینه این معیارها تغییر کرده و با نمودار مربوط به آن همرنگ می شود و در صورتی که از حالت انتخاب خارج شوند رنگ پس زمینه آنها سفید می شود.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  کارهایی که باید در سئو از آنها دوری کنید

زمانی که یکی از این چهار معیار را انتخاب می کنید، کنسول جستجوی گوگل اطلاعات مربوط به آن معیار خاص را  هم در نمودار Performance و هم در جدول زیر نمودار نمایش میدهد.

اگر در تب Queries هستید می توانید بررسی کنید چند نفر نتیجه جستجوی شما را برای کلمات کلیدی خاص مشاهده و چند بار بر روی نتیجه کلیک کرده اند و همینطور میانگین نرخ کلیک چقدر بوده است.

 

۳.بررسی کنید که صفحات شما در کدام موقعیت نتایج جستجو قرار گرفته اند

میانگین موقعیت (Position) آخرین معیاری است که در گزارش Performance می توانید مشاهده کنید. Position به جایی گفته می شود که لینک سایت شما در صفحات نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص قرار گرفته باشد. اگر سایت شما نتیجه برتر باشد پس موقعیت شما 1 و اگر در بالای صفحه دوم قرار گرفته باشد ممکن است موقعیت شما 11 باشد.

میانگین Position یک مقدار میانگین از موقعیت هایی است که سایت شما برای هر کلمه کلیدی در آن رتبه قرار می گیرد (منظور از میانگین این است که مجموع موقعیت ها به تعداد کلمات کلیدی تقسیم شده باشد)

گزارش کلی این معیار، موقعیت های سایت شما را برای هر کلمه کلیدی که در سایت درج شده نشان میدهد. اگر این نتایج را بر اساس یک صفحه فیلتر کنید، میانگین موقعیت برای کلمات کلیدی مربوط به آن صفحه خاص نمایش داده می شود. در حالت کلی میانگین موقعیت، معمولاً جزء مهمترین اطلاعات این ابزار به حساب نمی آید اما اگر کمی اسکرول کنید، در جدول زیر نمودار می توانید بررسی کنید برای هر کلمه کلیدی در چه موقعیتی در نتایج جستجو قرار می گیرد و این نوع اطلاعات مهم می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

با استفاده از این اطلاعات نه تنها می توانید به شکلی دقیق بررسی کنید که هر صفحه از وب سایت شما در زمان جستجوی یک کلمه کلیدی خاص در چه موقعیتی قرار می گیرد، بلکه همانطور که جنیفر شولمن (کارشناس بازاریابی سایت فورچون) گفته، می توانید از این اطلاعات برای نظارت بر تغییرات رتبه بعد از انجام تنظیمات و بهینه سازی ها استفاده کنید.

۴.بررسی کنید چه تعدادی از صفحات سایت شما توسط گوگل ایندکس شده اند

با استفاده از گزارش Coverage کنسول جستجوی گوگل می توانید بررسی کنید که دقیقا چند صفحه از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است. برای اینکار همانطور که در شکل زیر هم نشان داده شده، در سمت چپ پنل کنسول بر روی Coverage کلیک کرده و بعد گزینه Valid را انتخاب کنید.

در این گزارش می توانید تعداد صفحاتی که در فایل XML سایت مپ ثبت کرده اید را با تعداد صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده اند مقایسه کنید. این کار به ویژه برای سایت های بزرگ خیلی مفید است و بهترین راه برای تشخیص دادن این موضوع است که آیا سایت شما مشکلاتی در مورد کراول شدن، ایندکس شدن و یا تکرار شدن محتواها دارد یا خیر.

۵.ثبت یک صفحه جدید جهت ایندکس شدن

در صورتی که متوجه شوید گوگل یک صفحه خاص از سایت شما را ایندکس نکرده، می توانید از URL inspection استفاده کنید و صفحه موردنظرتان را ثبت کنید تا گوگل صفحه شما را ایندکس کند:

ابتدا روی URL inspection کلیک کرده و بعد آدرس URL موردنظرتان را در نوار جستجو کپی کنید و صبر کنید تا تست گوگل کامل شود. اگر گوگل خطایی اعلام نکرد بر روی Request Indexing که به معنی درخواست ایندکس شدن هست کلیک کنید.

پردازش اطلاعات، کراول شدن و اضافه شدن صفحه مورد نظر شما به فهرست ایندکس شده های گوگل، ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد تا انجام شود.

۶.خطاهای پیمایش (کراول) و صفحات ایندکس نشده را شناسایی کنید

گاهی اوقات توسعه دهندگان وب از تگ های no-index برای صفحات استفاده می کنند تا به صورت موقت از کراول کردن گوگل جلوگیری کنند، اما متاسفانه بعدها فراموش می کنند که این تگ ها را حذف نمایند. گاهی اوقات هم ممکن است یک صفحه را حذف کنید و فراموش کنید که آن صفحه را به یک صفحه جدید تغییر مسیر دهید یا اصطلاحاً ریدایرکت کنید.

خوشبختانه کنسول جستجوی گوگل مشکلاتی شبیه به این موارد را ثبت می کند و برای شناسایی این خطاها نیازی نیست که همه صفحات بررسی شوند، کافی است بر روی Coverage کلیک کرده و سپس Error و Valid with warning را انتخاب کنید.

آلیسا نمووا از سایت SEO with Love در رابطه با به روزرسانی جدید کنسول جستجوی گوگل گفته: «کمی زمان میبرد تا به رابط کاربری جدید کنسول جستجوی گوگل عادت کنید اما ابزار  Coverage در این کنسول جدید به طرز خیره کننده ای بهتر شده است. این قسمت از کنسول جستجو نه تنها می تواند به شما نشان دهد کدام صفحات سایت شما ایندکس نشده اند، بلکه توضیحی هم برای اینکه چرا این صفحات در فهرست ایندکس شده گوگل قرار نگرفته اند دارد. من با استفاده از Coverage توانستم خطایی که توسط توسعه دهنده  وب سایتی که کار میکردم را شناسایی کنم. وب سایت بدون هیچ دلیلی شروع به از دست دادن رتبه بندی کرده بود و با بررسی متوجه شدم که تعداد قابل توجهی از صفحات به اشتباه no-index شده اند. از آنجایی که این اشتباهات به ندرت رخ میدهند و اگر کنسول جستجو وجود نداشت ممکن بود مجبور شوم زمان زیادی را صرف کنم تا این مشکل را پیدا کنم.»

علاوه بر مواردی که گفته شد در این قسمت می توانید خطاهای 404 که در صفحات ثبت شده شما شناسایی شده را هم مشاهده کنید.. اندور ویناس از Digitopia در این رابطه گفته: «خطاهای 404 معمولا به این دلیل رخ میدهند که از لینک های قدیمی که دیگر وجود ندارند یا لینک های خراب که قبلا توسط گوگل ایندکس شده اند استفاده می شود. اما با استفاده از این ویژگی در کنسول جستجوی گوگل، می توانید به راحتی آدرس هایی که در حال تولید خطاهای 404 هستند را شناسایی کنید»

به هرحال باید توجه داشته باشید که همیشه لازم نیست که همه خطاها را برطرف کنید. گاهی اوقات می توانید موارد کم اهمیتی که کنسول جستجوی گوگل در رابطه با آنها به شما اخطار میدهد را نادیده بگیرید.

۷.یک نقشه سایت (Site map) ثبت کنید

اگر یک سایت مپ در وب سایت تان دارید که مرتب به روز رسانی می شود، همان نقشه را در کنسول جستجوی گوگل هم ثبت کنید تا گوگل بتواند به راحتی سایت شما را کراول کند و از صفحات جدیدی که منتشر کردید هم  مطلع شود. برای ثبت یک سایت مپ کارهای زیر را انجام دهید:

  1. روی Sitemaps در کنسول جستجو کلیک کنید
  2. آدرس سایت مپی که در وب سایت تان دارید را وارد کنید
  3. روی Submit کلیک کنید

۸.مطمئن شوید که صفحات شما موبایل فرندلی هستند (یعنی طراحی متناسبی با گوشی های هوشمند دارند)

از آنجایی که این روزها درصد زیادی از جستجوها از طریق گوشی های هوشمند انجام می شود و نه دسکتاپ ها، بسیار مهم است که وب سایت شما طراحی متناسبی برای گوشی ها داشته باشد. خوشبختانه کنسول جستجوی گوگل به راحتی مشکلات مربوط به اسکرین های موبایل را شناسایی می کند. برای این کار فقط کافی است بر روی Mobile Usability کلیک کرده و بررسی کنید که آیا خطایی وجود دارد یا خیر. اگر خطایی دیدید اسکرول کنید و در پایین صفحه جزئیات بیشتر مربوط به خطا را مشاهده کنید.

مایک شایمر از Bootstrap Business در این رابطه نوشته است که «من همیشه همه +2300  پست وبلاگ و صفحات وب سایتم را بررسی می کنم تا مطمئن شوم که موبایل فرندلی هستند. گوگل هم صفحات را تست می کند تا مطمئن شود که صفحات ریسپانسیو هستند تا سریع بارگذاری شود و همه عناصر وب سایت مخصوصاً نوشته ها و فونت ها به اندازه کافی برای مطالعه در گوشی ها، بزرگ و قابل مشاهده باشند. کنسول جستجوی گوگل صفحاتی که برای گوشی های هوشمند مناسب نیستند را فهرست میکند تا اصلاح شوند و با این کار تضمین می کند که صفحات وب سایت شما تجربه بهتری برای کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند فراهم میکند و به همین دلیل رتبه بالاتری هم در نتایج جستجو به آنها می دهد.»

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  افزایش شگفت‌انگیز سئوی وردپرس

۹.بررسی کنید که سایت های دیگر چه لینک هایی به سایت شما داده اند

گزارش   Links در کنسول جستجوی گوگل به شما نشان می دهد که چه سایت هایی به سایت شما لینک داده اند و کدام صفحات نسبت به صفحات دیگر در وب سایت شما بیشترین لینک ها را دارند. برای اینکه بتوانید همه بک لینک های وب سایت تان را مشاهده کنید بر روی تب Links و سپس روی More کلیک کنید تا همه لینک های ورودی سایت تان را مشاهده کنید.

۱۰. بررسی کنید آیا سایت شما تا بحال جریمه ای داشته است یا خیر

اگر گوگل تشخیص بدهد که وب سایت شما دستورالعمل های کیفی گوگل را نقض کرده، میتواند کل سایت شما را از لیست ایندکس شده ها حذف کند. معمولاً اقداماتی شبیه به خرید بک لینک، انتشار محتوای بی کیفیت، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و تغییر مسیرهای بی دلیل و مشکوک باعث می شود که گوگل یک وب سایت را جریمه کند. اگر خود شما یا شخصی که استخدام کردید که کار سئوی وب سایت شما را انجام دهد از روش مشکوکی برای بهینه کردن سئو سایت استفاده کرده اید، بهتر است بررسی کنید آیا گوگل شما را جریمه کرده است یا خیر.

امیدوارم که شما درگیر این قبیل مشکلات نباشید اما اگر ترافیک سایت شما به سرعت کاهش پیدا کرد و شما دلیلی برای این کاهش پیدا نکردید باید گزارش Manual action کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید تا مطمئن شوید توسط گوگل جریمه شدید یا نه. اگر جریمه شده باشید می توانید دستورالعمل هایی برای رفع مشکل و دوباره ایندکس شدن سایت تان پیدا کنید.

چطور از کنسول جستجوی گوگل برای سئو استفاده کنیم: نکات پیشرفته

در قسمت قبلی نکات اصلی مربوط به کنسول جستجو را با هم  بررسی کردیم. آماده باشید تا به نکات پیشرفته تر این ابزار که تاثیر زیادی در بهبود سئوی سایت دارند بپردازیم. در این قسمت برای شما همراهان ویکی دمی، نظرات و پیشنهادات چند نفر از متخصصان و کارشناسان سئو که از کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنند را جمع آوری کردیم. استفاده از این توصیه ها می تواند کمک بزرگی به سئوی سایت شما باشد پس همچنان همراه ما باشید..

۱.موقعیت های مربوط به ایجاد لینک های داخلی را پیدا کنید تا رتبه جستجوی وب سایت شما افزایش پیدا کند

برایان شوفیلد از کارشناسان بازاریابی Trailblaze در رابطه با شناسایی موقعیت های مربوط به لینک سازی نظر جالبی دارد: « ما برای اینکه بتوانیم ساختار لینک داخلی بهتر با اثرگذاری بالا داشته باشیم مرتب از کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنیم. اگر از صفحات معتبر وب سایت تان به صفحاتی که باید به تازگی رتبه بگیرند لینک ایجاد کنید به نتایج خیلی خوب و سریعی می رسید. این کار یکی از ترفندهای عالی برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل و حتی گرفتن موقعیت 1# تا 3# در این صفحه است.

در کنسول جستجوی گوگل صفحاتی که موقعیت 4# تا 9# را دارند شناسایی کنید و بعد صفحات سایت را بر اساس تعداد کلیک ها و ایمپرشن ها مرتب کنید و صفحات معتبرتان را شناسایی کنید، در واقع این صفحات از نگاه گوگل صفحات برتر شما هستند. تا اینجا صفحات معتبر و صفحاتی که رتبه پایین تری دارند را در وب سایت تان شناسایی کرده اید و باید از صفحات معتبر به این صفحات لینک ایجاد کنید تا بتوانید از اعتبار صفحات برتر استفاده کنید. این کار باعث افزایش رتبه بندی صفحاتی می شود که تا بحال عملکرد ضعیف تری داشته اند.»

۲.صفحاتی که بودجه پیمایش شما را هدر می دهند شناسایی کنید

گوگل لزوماً همه صفحات وب سایت شما را کراول نمی کند و گاهی اوقات یک بودجه کراول (پیمایش) Crawl budget برای سایت شما تعیین می کند و تعداد محدودی از صفحات را مرتب پیمایش می کند. این موضوع می تواند به نوعی  برای سایت شما دردسر ایجاد کند چون با این برنامه پیمایش، ممکن است محتوا/صفحات جدید و یا به روز شده توسط گوگل نادیده گرفته شود و معنی این نادیده گرفته شدن این است که این محتواهای جدید در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند.

برای سایت های کوچک تخصیص بودجه کراول مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر سایت بزرگی داشته باشید که هزاران صفحه دارد باید توجه زیادی به بودجه کراول وب سایت تان داشته باشید.  گوگل اعلام کرده داشتن آدرس هایی که بی ارزش هستن یا ارزش پایینی دارند می تواند روی پیمایش و ایندکس سازی صفحات تاثیر منفی داشته باشد. مارتین وودز از Indigoextra در این رابطه نوشته است: «کنسول جستجوی گوگل می تواند به شما کمک کند تا صفحات کم ارزشی که تاثیر منفی روی بودجه کراول دارند را  شناسایی کنید. در واقع این ابزار برای پیدا کردن صفحاتی که هیچکس آنها را بازدید نمی کند بسیار کاربردی و مفید است.»

برای این کار باید به دنبال صفحاتی باشید که در لیست صفحات حداقل کلیک و ایمپرشن را دارند و بعد یا آنها را حذف کنید و یا با استفاده از کد 301 به صفحاتی هدایت کنید که مطالب مشابهی دارند و یا اینکه محتوا و مطالب موجود در صفحه را بهبود بخشید و صفحه را به روز رسانی کنید. به نظر مارتین وودز «مطالعات نشون داده اند که اگر صفحاتی که ترافیک ناچیزی دارند را حذف کنید یا آنها را به صفحات بهتر ری دایرکت کنید، گوگل به صفحاتی که مرتبط هستند اهمیت بیشتری می دهد و این کار باعث می شود که ترافیک کلی سایت شما افزایش پیدا کند.»

۳. کلمات کلیدی ایده آل وب سایت تان را شناسایی کنید

بعد از اینکه محتوای زیادی در وب سایت تان بارگذاری کردید، احتمالا نیاز دارید که دوباره صفحات را بررسی کنید که آیا فرصت هایی وجود دارند که با استفاده از کلمات کلیدی خاص، رتبه بهتری گرفته اند یا خیر. به احتمال زیاد برای اولین بار نمی توانید کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید مگر اینکه جادوگر سئو باشید!

اگر می خواهید کلمات کلیدی ایده آل برای یک محتوای خاص که قبلا منتشر شده و در حال حاضر باید بهینه شود را پیدا کنید مایکل پوزدنف از I Wanna Be a Blogger توصیه خوبی برای شما دارد: «باید به قسمت queries در کنسول جستجو سری بزنید و کلماتی را پیدا کنید که بیشترین میزان کلیک و ایمپرشن را دارند و در موقعیت های 3 تا 7 قرار گرفته اند و بعد فقط کافی است این کلمات را به عناوین صفحات و یا تگ های H1 صفحات اضافه کنید.»

دنیس سیمور از LeapFroggr در ادامه گفته است: «تغییرات کوچک در متادیتا و محتوا می تواند سایت شما را از صفحه دوم به صفحه اول برساند. در طول دوهفته بعد از ایجاد تغییرات، به احتمال زیاد ترافیک ورودی شما افزایش پیدا می کند و نسبت به قبل از تغییرات بیشتر می شود.»

۴.فرصت هایی که باعث افزایش CTR (نرخ کلیک) در سایت شما می شوند را پیدا کنید

به نظر Thorstein Nordby از Nettly،  نرخ کلیک، یکی از عوامل مهم رتبه بندی در گوگل است، اگرچه هنوز بسیاری از کاربران کنسول جستجو از این موضوع اطلاع ندارند: «اگر لینک شما در نتایج جستجو کلیک خوبی نگیرد یا اینکه تعداد خیلی کمی روی آن کلیک کنند، رتبه شما پایین می آید بخاطر اینکه گوگل لینک شما را کم اهمیت نفسیر می کند. اما اگر لینک شما در نتایج جستجو، کلیک زیادی بگیرد رتبه شما افزایش پیدا می کند.»

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  گزارش‌های Index Coverage

به CTR کلمات کلیدی و صفحاتی که بر اساس آنها از گوگل رتبه گرفته اید دقت کنید. اگر موفق شدید در یک محتوا یا یک صفحه ایمپرشن بالایی بگیرید اما کلیکی اتفاق نیفتاده، باید چند دقیقه وقت بذارید و بررسی کنید چطور می توانید عناوین، متادیتا و یا آدرس ها را بهینه کنید تا افراد روی لینک شما کلیک کنند و به محتوا یا صفحه موردنظر شما برسند. بریتانی لاگر از StoryTeller Media برای این رفع این مشکل پیشنهاداتی برای شما دارد:

«چند دقیقه وقت بذارید و به صفحاتی که موفق شده اند در اطراف شما رتبه خوبی بگیرند نگاه کنید و این سوالها را از خودتان بپرسید: آیا محتوای من با هدف جستجوی کاربران مطابقت دارد؟ آیا عنوانی که من نوشته ام می تواند به خوبی کیفیت محتوا را به کاربران منتقل کند؟ آیا سایر محتواها بهتر از محتواهایی که من تولید کردم هستند؟ چطور می توانم سوالات بازدیدکنندگان را پیش بینی کنم و به آنها پاسخ بدهم؟»

Adhip Ray از WinSavvy در این رابطه گفته: «همیشه سعی کنید که تگ عنوان جذابی داشته باشید تا بتوانید کنجکاوی کاربران را برانگیزید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید و توجه داشته باشید که توضیحات متای شما دقیقا باید به این سوال پاسخ بدهد: چرا بازدیدکنندگان باید روی لینک شما کلیک کنند و نه لینک دیگران؟»

۵.صفحاتی که نیاز به بهینه سازی بیشتری دارند شناسایی کنید

به نظر اندرو کرستودینا از Orbit Media Studios کنسول جستجوی گوگل بهترین منبع برای بررسی کردن رتبه مربوط به هر صفحه است. اندرو در این رابطه گفته: «نکته مهم این است که صفحه رتبه بندی شده را پیدا کنید و بررسی کنید رتبه صفحه موردنظر چقدر بالاست و برای چه عباراتی رتبه گرفته شده است، بعد صفحه را بهینه کنید تا برای عبارات بهتر هم رتبه بگیرید. این سریعترین راه برای افزایش ترافیک جستجو در گوگل است.»

آدام کانل پیشنهاد داده که: «به دنبال کلمات کلیدی بگردید که موقعیت آنها در صفحه دوم یا انتهای صفحه اول نتایج جستجوی گوگل باشد. در واقع کلمات کلیدی که ایمپرشن بالا و رتبه پایینی دارند دقیقاً همان کلماتی هستند که باید روی آنها تمرکز کنید. این کلمات پتانسیل ایجاد ترافیک جدی دارند.» و در ادامه پارکر شرت از Pyxis Growth Partners توصیه کرده که از گوگل آنالیتیکس برای شناسایی صفحاتی که بیشترین ترافیک به سایت شما را دارند استفاده کنید، سپس از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا اطلاعات موردنیاز برای بهینه کردن صفحات شناسایی شده را به دست بیاورید.

۶.کلمات کلیدی مناسبی را برای کمپین جستجوی پولی (Paid Search Campaigns) انتخاب کنید

به گفته دنی گلیان از KIT کنسول جستجوی گوگل یک معدن طلایی ایده است که برای پیدا کردن کلمات کلیدی کاربرد زیادی دارد و همچنین با استفاده از این ابزار می شود بهترین صفحات لندینگ برای استفاده در گوگل ادز را شناسایی کرد. در این رابطه فلورین توصیه کرده که گزارش عملکرد (Performance) کنسول را طوری تنظیم کنید که بتوانید کلیک ها و ایمپرشن های مربوط به کلمات کلیدی را در بازه زمانی سه ماه گذشته مشاهده کنید: « می توانید معیارهای میانگین CTR و میانگین موقعیت را انتخاب کنید و اطلاعات جدول را بر اساس موقعیت مرتب کنید تا صفحاتی که بالاترین رتبه را دارند در صدر لیست قرار بگیرند. با استفاده از این صفحات به عنوان صفحات لندینگ و کلمات کلیدی با کلیک بالا، شانس بیشتری برای افزایش کیفیت کمپین های تبلیغاتی دارید. همانطور که می دانید در کمپین ها، کیفیت بالاتر به معنی هزینه کمتر برای هر کلیک است.»

۷.ایده های جدید برای تولید محتوا داشته باشید

پل اشمیت از SmartBug Media می گوید: «باید بتوانید حداقل 1000 سوال برای جستجوی وب سایت تان از خودتان بپرسید. پس از مطرح کردن این سوالات، آنها را بر اساس عنوان یا موضوع طبقه بندی کنید تا به گروه کلمات کلیدی که برای وب سایت نیاز دارید برسید. باید زمان بیشتری را به این اطلاعات اختصاص دهید تا بتوانید ترافیک ارگانیک دریافت کنید. همچنین این نوع اطلاعات ایده هایی برای تولید محتوا هستند که با کمک آنها می توانید ترافیک و تعداد کلیک های وب سایت تان را افزایش دهید.»

۸.تفاوت در حجم جستجوی مربوط به کلمات کلیدی برند و غیربرند را ارزیابی کنید

به هر عبارت جستجو شده که شامل نام تجاری کسب و کار شما یا مشتقاتی از آن باشد، کلمه کلیدی برند یا Branded Keyword گفته می شود. داریل باروس از Six & Flow در این رابطه گفته: «اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی در کنسول جستجوی گوگل به تازگی گسترش زیادی پیدا کرده و به یکی از پرکاربردترین ویژگی های این ابزار تبدیل شده است. این ویژگی برای ما زمانی که می خواهیم عملکرد کلمات کلیدی برند و غیربرند را رهگیری کنیم بسیار مفید است و مجموعه اطلاعات دقیقی به ما ارائه می دهد.»

۹.با شناسایی کلمات کلیدی منفی نرخ ریزش را کاهش دهید

به نظر سام ماکوانا از Traffic Radius یکی از مزایای کنسول جستجوی گوگل بررسی کلمات کلیدی موثر در رتبه بندی وب سایت شما و شناسایی کلمات کلیدی منفی است. کلمات کلیدی منفی از آن دسته عباراتی هستند که شما بر اساس آنها رتبه گرفته اید اما در واقع نباید این اتفاق رخ می داده به این دلیل که محتوای موردنظر نتوانسته نیاز کاربری که از این عبارات برای جستجو استفاده کرده را برطرف کند. به نظر ماکوانا: «با اقدام سریع و اصلاح محتوا می توانید نرخ ریزش در وب سایت تان را کاهش دهید.»

بهترین راه این است که محتوای موردنظر را به روزرسانی کنید و از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید که بر اساس آن رتبه گرفته اید اما در محتوا استفاده نکرده اید. راه حل دیگر این است که یک محتوای جدید تولید کنید که مروبط به آن کلمات کلیدی باشد و سپس لینکی از آن به پست قبلی ایجاد کنید.

۱۰.به گوگل اطلاعات بیشتری از وب سایت خود بدون افزودن داده های ساختاریافته بدهید

داده‌های ساختاریافته یک روش استاندارد است که برای توصیف اطلاعات موجود در سایت استفاده می شود. این نشانه‌گذاری فقط برای ربات‌های موتورهای جستجو کاربرد دارد تا بتوانند معنا و مفهوم برخی از اطلاعات موجود در سایت را درک کنند. به عنوان مثال می توانید با استفاده از داده های ساختار یافته به گوگل بگویید که این محتوا یک مقاله است یا سوالات متداول و یا …

داده های ساختاریافته به گوگل کمک می کنند تا مطالب شما را بهتر درک کنند و منجر به لیست بندی نتایج جستجو می شوند. به عنوان مثال تصویر زیر نشان دهنده یک نتیجه جستجو است که شامل داده های ساختاری برای یک دستورالعمل پخت همراه با اعلام رتبه بندی است:

اما John Hodge  از Primitive Social نظر متفاوتی دارد: «تمام تجربه های سئو از طریق توسعه وب اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال با استفاده از Data Highlighter در کنسول جستجوی گوگل هم می توانید ظاهر یک لینک را در نتیجه جستجو تنظیم کنید. این کار باعث می شود صفحات از هم متمایز شوند، رتبه بندی هم بهبود پیدا کند و در مورد محتوا هم اطلاعات بیشتری به گوگل داده شود.»

برای این کار باید ابتدا وارد صفحه Data Highlighter در کنسول جستجوی گوگل شوید و بر روی Start Highlighting کلیک کنید و سپس آدرس صفحه موردنظرتان را وارد کرده و از منوی موجود نوع اطلاعات ساختاریافته ای که مناسب با صفحه تان است را انتخاب کنید. وقتی بخشی از محتوا را هایلایت می کنید می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن بدهید مثلا یک عکس، یک URL رسمی و … البته توجه داشته باشید که Data Highlighter هنوز به نسخه جدید کنسول جستجو اضافه نشده است و برای دسترسی به این ویژگی باید از نسخه قدیمی این ابزار استفاده کنید.

 چطور همه اطلاعات مربوط به سئو را ترکیب کنیم؟

هرچه بیشتر وب سایت تان را برای جستجو بهینه کنید، حجم اطلاعات بیشتری کسب می کنید و برای اینکه بتوانید کارتان را به درستی انجام دهید به اطلاعات بیشتری هم نیاز دارید. حتی اگر فقط در پی اصول اولیه سئو هستید و نه بیشتر، قطعا هم به اطلاعات گوگل آنالیتیکس نیاز دارید و هم اطلاعات کنسول جستجوی گوگل و در ادامه وقتی در این راه پیشرفت بیشتری داشته باشید احتمالا باید از اطلاعات ابزارهای معروف سئو مثل Moz، Ahrefs، AccuRanket و SEMrush هم استفاده کنید.

برای این کار بهتر است از ابزاری استفاده کنید که بتوانید همه این اطلاعات را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال می توانید از Databox استفاده کنید. Databox ابزاری برای تصویرسازی داده است که به شما این امکان را می دهد که داشبوردهای اشتراکی طراحی کرده و معیارها و داده ها را از 70 ابزار دیگه جمع آوری و یکسان کنید. داشبورد سئوی رایگانی که در ادامه مطلب می بینید مثال خوبی برای جمع آوری اطلاعات از گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید مهمترین اطلاعات این دو ابزار که برای سئو به آنها نیاز دارید در این داشبورد جمع شده است: برترین کلمات کلیدی/صفحات، تعداد کل دوره های (سشن های) ارگانیک و شاخص هایی که روند عملکرد سایت را نمایش می دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 14 مهر 1398
  • 1251 بازدید
  • بروزرسانی : 23 اسفند 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×