amp

گوگل به تازگی یکی از ابزار ها جدید خود، به نام AMP را در اوایل سال 2016 منتشر کرده است. با توجه به افزایش استفاده از تلفن همراه بسیاری از افراد برای دست یابی به اطلاعات دنیای وب از تلفن همراه خود استفاده می کنند و آمار استفاده از موبایل روند صعودی خود را می پیماید. در نتیجه سرعت لود صفحات در موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گوگل به تازگی از فرم ورک AMP رو نمایی کرده است و هدف از ارائه این ابزار بهبود عملکرد صفحات وب حاوی متن, تصویر، فیلم، انیمیشن و…. در موبایل می باشد. هدف از این فناوری گوگل ارائه راهکاری سریع و بهینه برای کاربران می باشد تا به راحتی بتوانند, محتوای صفحات وب, خصوصا سایت هایی که دارای متن زیادی می باشند( مانند سایت های خبری) را به راحتی مشاهده کنند.

AMP چیست؟

AMP یک پروژه تحت نظر گوگل است که هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده مانند AMP HTML در صفحه ابزارهای کوچک مانند موبایل می باشد. به عبارت ساده تر، AMP یک راهی برای ایجاد صفحات وب برای محتوای استاتیک و به صورت HTML  ( صفحاتی که بسته به رفتار و عملیات کاربر تغییری نمی کنند) است که باعث بارگذاری سریع آن ها می گردد.

یکی از مکان هایی که AMP استفاده می شود در پروژه تولید سریع مقالات فیس بوک است که با این تکنولوژی فیس بوک می تواند محتوای نویسندگان خود را به صورت مستقیم از طریق خبرنامه ارسال نماید که محتوا سریع تر از بارگذاری یک صفحه در موبایل، به نمایش داده می شوند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  چطور از مقالات قدیمی برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

AMP از فریم ورک اپن سورس استفاده می کند و به همین دلیل دیگر شرکت ها برای تولید محتوا و صفحات HTML خود از به راحتی می توانند از این فریم ورک استفاده کنند.

مزیت AMP چیست؟

گوگل با استفاده از AMP، باعث افزایش سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل شده است بدون اینکه کاربر را مجبور کند کل محتوای سایت را مشاهده نماید. در واقع صفحاتی که از تکنولوژی  AMP در موبایل استفاده می کنند، از نظر رتبه یک سروگردن از بقیه بالاتر قرار خواهند گرفت.

برای مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، وقتی که کلمه “mars” را گوگل جستجو می کنیم، آن صفحاتی که از تکنولوژی AMP استفاده کرده اند در قسمت بالا قرار می گیرند.

یک نمونه از کاربرد AMP چیست؟

نویسندگان و افرادی که از نسخه AMP برای انتشار محتوا خود را در موبایل  استفاده می کنند، باید آن را هم نیز در نسخه دسکتاپ خود معرفی کنند، برای مثال اگر برای صفحه خاص خود در موبایل از نسخه AMP استفاده می کنید باید لینک معرفی آن را به صورت لینک rel AMP HTML در کد HTML  صفحه دسکتاپ خود بنویسید.

گاردین، برای هر صفحه خبری خود برروی سایت، از نسخه AMP استفاده می کند .برای مثال شما می توانید حالت AMP یک خبر را با بدون AMP و به صورت عادی سایت گاردین مشاهده کنید و کاملا متوجه تفاوت نحوه نمایش آن ها شوید. برای مثال کافی است که وارد این صفحه سایت گاردین شوید. همانطور که بیان کردیم، AMP باعث افزایش سرعت بارگذاری مطلب می گردد، چون این نسخه روی سرور gstatic کش می شود و از این رو لازم نیست که برای هربار بارگذاری، به سرور اصلی سایت گوگل مراجعه نماید.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  دامین (دامنه) چیست؟

در شکل زیر دو منبع برای استفاده از تکنولوژی AMP وجود دارد، اما بیشتر سایت ها مانند سایت گاردین، باید فقط یک نسخه AMP هر صفحه را ایجاد و میزبانی آن را قبول کنند. شرکت های بزرگی مانند گوگل، توییتر، پینترست و لینکدین از نسخه کش شده AMP استفاده می کنند که توسط منتشرکنندگانی مانند گاردین ایجاد شده است که به معنای این است که کاربر میتواند کل مقاله را بدون بازدید کل سایت گاردین مورد مطالعه قرار دهد.

محدودیت AMP چیست؟

AMP HTML برای بهبود سرعت صفحه و قابلیت خوانایی محتوا ایجاد شده است که این معناست که  کدهای استفاده به شدت ساده و بهینه می باشند. با این وجود، دراستفاده از این تکنولوژی محدودیت های زیادی وجود دارد که بهتر است آن ها را بدانیم:

هیچ جاوااسکریپتی مجاز به استفاده نمی باشد.

عکس ها زمانی بارگذاری می شوند که شما از روی آن ها پیمایش کامل نمایید.

نسخه CSS ساده شما نیز برای ادامه کار لازم است.

AMP در CMSها

اگر شما تولید کننده محتوا هستید و از CMS هایی مانند وردپرس برای فعالیت خود استفاده می کنید، حتما به تکنولوژی AMP درآینده نیاز خواهید داشت، مخصوصا برای اینکه بتوانید قابلیت خوانایی محتوای خود را در نسخه موبایل افزایش دهید. جالب است که در وردپرس، پلاگینی به اسم AMP وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید محتوایی براساس این تکنولوژی تولید کنید. اگر هم از CMS های دیگری استفاده می کنید، بهتر است که حتما اگر پلاگینی در این خصوص ندارد، حتما از سعی کنید که توسط یک برنامه نویس از این تکنولوژی استفاده نمایید.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  HTML چیست؟

چرا باید از AMP استفاده کنیم؟

اگر سایت شما، یک سایت خبری است، خیلی مهم است که بتوانید در نتایج جستجوی موبایل در رتبه برتر گوگل قرار بگیرید. استفاد از این تکنولوژی، همانطور که بالا بیان شد باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می گردد و هرچه سرعت بارگذاری سایت بیشتر باشد، از نظر سئو رتبه بالاتری در گوگل دریافت می کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 1 مهر 1398
  • 1190 بازدید
  • بروزرسانی : 23 اسفند 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×