گوگل دنس یا همان رقص گوگل (Google Dance) یکی از روشهایی است که گوگل، برای به چالش کشیدن نتایج جستجو و انجام بهترین رتبهبندی (Ranking) استفاده میکند.
رقص گوگل در عمل چطور کار میکند؟
به زبان خیلی ساده، گوگل با بالا آوردن موقتی یک سایت یا محتوای تازه به آن فرصت میدهد تا بیشتر در معرض دید کاربران قرار گیرد. واکنش کاربران (از جمله کلیک روی لینک، اسکرول کردن صفحه، زمان ماندن در صفحه، نرخ پرش و…) در دورهای که این سایت بالا است به دقت زیر نظر رباتهای گوگل قرار میگیرد و اگر این محتوای تازه توانست کاربران را راضی کند، رتبه آن ارتقا پیدا میکند. اگر نه، به سر جای اول خود یا حتی پایینتر سقوط میکند.
گوگل با این روش از کاربران کمک میگیرد، تا محتوایی را که شایستگی دیده شدن دارد بشناسد و جایگاه بهتری را به آن اختصاص دهد.
اگر ۳۰ مطلب مشابه با کلید واژه یکسان وجود داشته باشد، الگوریتمهای پیشرفته گوگل شروع به رتبهبندی بر اساس شاخصهای اصلی میکند اما در عین حال این ۳۰ نتیجه جستجو در دورههای زمانی متغیری و برای تعداد محدودی از کاربران بالا و پایین میشوند.
اگر مطلبی با عنوان جذابتر تحت تاثیر رقص گوگل به صورت موقت به صفحه اول نتایج رسید و سپس تعداد کلیک بالایی را جذب کرد و بعد از آن هم کاربران زمان بیشتری را در آن صفحه ماندند، گوگل متوجه میشود این مطلب لیاقت کسب رتبه بالاتر را دارد.
برعکس این امر نیز صادق است. اگر سایتی موقتاً رتبه خوبی در گوگل بگیرد و با استقبال خوب کاربران مواجه نشود، به زودی به همان جایگاهی که داشت (یا حتی کمتر از آن) برمیگردد.
کدام وبسایتها بیشتر تحت تاثیر رقص گوگل دارند؟
متخصصین گوگل درباره این موضوع هیچ اطلاعات دقیقی ارائه نمیکنند اما تجربه وبمسترها و کارشناسان سئو نشان میدهد سایتهایی که وضعیتی مثل موارد زیر دارند بیشتر دچار گوگل دنس میشوند.
1- سایتهایی که تازه راهاندازی شدهاند و به سرعت در حال توسعه هستند.
2- سایتهایی که محتوایی با کلمات کلیدی جدید و کم رقابت منتشر میکنند.
3- سایتهایی که لینکسازی سریع و ناگهانی انجام دادهاند.