در این مقاله قصد داریم به صورت جامع، به معرفی الگوریتم Freshness بپردازیم و پس از آن، نکات مهم و کلیدی بهینهسازی سایت و محتوا را برای این الگوریتم به شما آموزش دهیم.
چرا الگوریتم Freshness ساخته شد؟
روند تولید محتوا به صورت صعودی در حال پیشرفت بوده و هست. در سال 2010 پیشبینی شده بود که حجم محتواهای تولید شده، فقط در سال 2017، بیشتر از اطلاعات تولید شده در 5 هزار سال قبل از آن باشد! خودتان تصور کنید در بین اینهمه اطلاعات و محتوای موجود، گوگل چطور میخواهد دقیقاً مطلب مفید و مورد نظر کاربر را به دست او برساند؟
گوگل برای نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران خود، الگوریتمهای زیادی (از جمله کبوتر، مرغ مگسخوار، پاندا، پنگوئن و …) را ایجاد کرده و بهروزرسانی میکند. الگوریتمهایی که بر روی مواردی مثل:
کپی نبودن محتوا
اعتبار سنجی سایت
تشخیص محتوای بی کیفیت
و…
تمرکز دارند؛ اما اینها باز هم کافی نبودند. اجازه بدهید یک مثال بزنم. تصور کنید که شما به دنبال دانلود یک کتاب درسی برای فرزند خود در سطح وب هستید. آیا دوست دارید در زمان جستجو عبارتِ «کتاب فارسی پنجم دبستان»، با سایتی روبرو شوید که کتاب فارسی نوشته شده در سال 1387 را به شما نشان میدهد؟ آیا در این حالت کپی نبودن، با کیفیت بودن و اعتبار بالای سایت به شما کمک میکند؟ ابداً.
در اصل، الگوریتم Freshness برای حل مشکل کاربران در برخورد با محتواهای قدیمی به وجود آمد! به عبارت دیگر، وظیفه Freshness، افزایش رتبه محتواهای جدید نسبت به محتوای قدیمی است. با کمک این الگوریتم است که پس از جستجو عبارتِ «کتاب فارسی دبستان» در گوگل، به تازهترین نسخه چاپی این کتاب در رتبههای نخست نتایج میرسید.
آیا با الگوریتم Freshness، همه محتواهای جدید به صدر نتایج گوگل میرسند؟
مطمئناً جواب این سؤال منفی است. فراموش نکنید که سئو مانند یک مسابقه ورزشی است. اگر یک ورزشکار فقط تغذیه خوبی داشته باشد، نمیتوان گفت که او قطعاً برنده نهایی مسابقه خواهد شد. الگوریتم Freshness و محتوای تازه نیز صرفاً یکی از نکات مهم برای برنده شدن در این مسابقه است که البته همین موضوع هم برای تمامی سایتها یکسان نیست. به طور مثال:
زمانی که عبارت «رئیس جمهور ایران» را جستجو کنید، مطمئناً بسیار اهمیت دارد که در صفحه اول، با صفحهای از ویکیپدیا روبرو شوید که در مورد آقای حسن روحانی نوشته است، نه صفحهای در مورد رئیس جمهور سابق کشور، آقای محمود احمدی نژاد. اما در مقابل زمانی که عبارت «آموزش پخت خورش قورمه سبزی» را سرچ کنید، اهمیت زیادی ندارد که دستور پخت این غذا، مربوط به دو روز پیش باشد یا 3 سال قبلتر.
در نهایت این گوگل است که باید متوجه این موضوع شده و بفهمد که جدید بودن کدام محتوا برای کاربر اهمیت دارد. اما به طور کلی، طبق راهنمایی منتشر شده از همین شرکت، تمرکز الگوریتم تازگی گوگل (Freshness)، برای افزایش رتبه محتواهای جدید، بیشتر بر روی سایتهایِ زیر است:
خبری
رویدادی
سینمایی
دانلودی (مثل موزیک، فیلم و نرمافزار)
گوگل چطور تفاوت محتوای مورد نیاز کاربر را تشخیص میدهد؟
تصور کنید که سایت خود را پس از مدت طولانی و با تلاش فراوان بر روی کلمه «طراحی سایت» بهینهسازی (SEO) کردهاید. تا یک هفته در ذوق کسب این رتبه برتر سایت هستید، اما پس از آن یکی از رقبا با انتشار یک مطلب یا ساخت صفحه خدماتِ جدیدتر، از شما جلو میزند. احتمالاً پس از آن مرورگر صفحه خود را ببندید و دیگر به سراغ گوگل نروید.
گوگل بهخوبی متوجه میشود که در کدام کسبوکارها باید به دنبال محتوای جدید باشد و در کدام، بر روی شاخصههای دیگرِ سئو تمرکز کند.
اما گوگل از کجا این موضوع را میفهمد؟ مهمترین نکتهای که به گوگل در فهم این موضوع بسیار مهم کمک میکند، داغ (Top) بودن یک بحث یا عنوان در سطح وب است.
زمانی که بهطور ناگهانی تمامی وبسایتها پیرامون یک موضوع جدید مینویسند و کاربران زیادی عبارتهای مربوط به آن را جستجو میکنند، گوگل متوجه وقوع یک اتفاق تازه میشود و به دنبال افزایش رتبه جدیدترین مطالب میگردد.
بهطور مثال اگر تا چند سال پیش شما عبارت «ساختمان پلاسکو» را جستجو میکردید، با صفحاتی روبرو میشدید که در مورد تاریخچه ساخت این بنا و دیگر جزئیات آن، اطلاعاتی به شما میدادند. همینطور سایتهایی که اقدام به ساخت صفحات جدید در مورد آن میکردند به حالت عادی در رقابت با دیگر وبسایتها قرار میگرفتند. اما پس از وقوع حادثه ناگوار آتش سوزی این ساختمان، به صورت ناگهانی جستجو این عبارت با روند رو به رشد و البته با دیگر کلمات مرتبط آغاز میشود. در همین حال سایتهای مختلفی نیز دست به تولید محتوای جدید در مورد آن میزنند. این موضوع باعث میشود که در این زمان اهمیت محتواهای جدید برای گوگل افزایش پیدا کند و مطالب تازه را به صدر نتایج بیاورد.
چطور سایت خود را برای الگوریتم Freshness سئو و بهینه کنیم؟
از مثالهایی که در ابتدای مقاله زدیم، متوجه شدیم که الگوریتم Freshness صرفاً بر روی موضوعات Top و خبری تمرکز ندارد و ممکن است انواع محتواهای دیگر را نیز دستخوش تغییرات خود کند. اما هدف نهایی این الگوریتم هم مانند دیگر الگوریتمهای گوگل، نمایش محتوای پربار و مفیدتر به کاربر است. پس دلیل نمیشود که اگر محتوای شما سال پیش منتشر شده باشد، دیگر توانایی رقابت با محتواهای جدید را از دست بدهد.
بنابراین در ادامه به معرفی نکات بهینه سازی محتوای جدید و قدیمی برای الگوریتم تازگی گوگل میپردازیم.
محتواهای خود را بروزرسانی کنید
اولین نکته مهم برای بهبود جایگاه محتوا و رقابت با صفحات جدید در دنیای سئو و البته زیر نظر Freshness، بهروزرسانی محتوا است. شما باید مطمئن شوید که محتوای موجود صفحات سایتتان، در زمان حال نیز برای کاربر مفید هستند.
دقت کنید که محتوای خود را نه صرفاً برای گوگل، بلکه برای کاربر بهینه کنید و مطمئن شوید که حتی کاربر سابق شما پس از مطالعه قسمت جدید مقاله، نکته جدیدی را یاد میگیرد. وجود فرمتهای صوتی و ویدیویی که باعث افزایش رضایت کاربران شما شود نیز در قالب بهروزرسانی محتوا، نتایج خوبی دارد.
نکته: به هیچعنوان در بهروز رسانی محتوا زیاده روی نکنید! ممکن است بهروز رسانیهای بیمورد باعث شود که ارتباط متن با کلمه کلیدی موردنظر شما کاهش پیدا کرده و در نهایت باعث کاهش رتبه شما شود.
در انتشار محتوای جدید سرعت عمل داشته باشید
گاهاً برای اینکه محتوای شما به رتبههای بالای گوگل برسد، باید در انتشار آن پیش دستی کنید. این الگو را در محتواهای خبری به خوبی مشاهده میکنیم.
به طور مثال، زمانی که عبارت «الگوریتم جدید moz» که مربوط به تغییرات ناگهانی سایت moz بر روی الگوریتم های سنجش اعتبار دامنه بود را جستجو کنید، میبیند سایتهایی که سریعتر از دیگر رقبا در مورد این اتفاق خبر و مقاله منتشر کرده اند، رتبه بالاتری در نتایج دارند.
پس تا جای ممکن در زمینه فعالیت خود، بهروز باشید و محتواهای خبری و دیگر محتواها را به سرعت منتشر کنید. انتشار سریع محتوا یکی از نکاتی است که میتواند باعث موفقیت بیشتر شما در مواجهه با الگوریتم freshness و سئو سایت باشد.
از قدرت شبکههای اجتماعی غافل نشوید
انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی یکی از سیگنالهایی است که روی رتبه سایت شما تاثیر میگذارد. این سیگنال چه ربطی به Freshness گوگل دارد؟
بسیاری از وبمستران با این موضوع برخورد میکنند که محتوای یونیک و با کیفیتشان پس از انتشار توسط یک سایت دیگر کپیبرداری میشود و در عین تعجب، سایت مذکور با این محتوای دزدی رتبه خوبی در نتایج کسب میکند.
دلیل این موضوع این است که اغلب سایتهای کپیکننده محتوا، سرعت ایندکس بالاتری نسبت به سایتهای تازه کار دارند. این سایتها با استفاده از رباتهای مخصوص، اقدام به دزدی محتوای جدید دیگر سایتها کرده و به دلیل اینکه محتوای مذکور در سایت آنها برای اولین بار به گوگل نمایش داده میشود، گوگل آنها را به عنوان صاحب محتوا تعیین میکند. برای اینکه این اتفاقها نیفتد، محتوای تولیدی خود را سریعاً در شبکههای اجتماعی (مخصوصا توییتر) منتشر کنید و از آنها لینک بگیرید تا گوگل شما را به عنوان ناشر محتوا شناسایی کند. در زمان انتشار محتواهای خبری و دست اول حتماً به این موضوع دقت داشته باشید.
محتوای همیشه سبز منتشر کنید
و در نهایت محتوای همیشه سبز به عنوان یک راهکار بسیار مناسب پیشروی شما قرار دارد. محتوای همیشه سبز یا Ever green content محتوایی است که نیاز به بروز رسانی مداوم در جهت یکی شدن با سلیقه مخاطب را ندارد.
به طور مثال زمانی که محتوای جامعی در مورد «الگوریتم فلوریدا 2» منتشر کنید، این محتوا دیگر نیازی به آپدیت ندارد و همیشه (یا تا مدت زمان طولانی) میتواند جوابگوی نیازهای کاربر جستجو کننده آن باشد. وجود محتواهای همیشه سبز میتواند شما را از بهروزرسانی دائم معاف کرده و ترافیک دائمی به سایت شما جذب کند.
گوگل همیشه سبز بودن محتوای شما را با توجه به رفتار کاربر میسنجد. اگر در زمان انتشار محتوا، زمان ماندگاری کاربران (TIME ON SITE) در آن صفحه 3 دقیقه بود اما پس از یک سال این زمان به 30 ثانیه کاهش پیدا کرد، نشانهای قوی از این است که محتوای شما دیگر مانند قبل برای کاربر مفید نیست؛ اما اگر با گذشت زمان باز هم کاربران نسبت به محتوای شما رفتار مناسبی داشتند، گوگل متوجه میشود که جایگاه شما در صفحه اول، برازندهتان است.