ارزش گذاری مقالات قدیمی سایت
اولین گامی که باید در جهت بهبود سئوی سایت با استفاده از مقالات قدیمی وبلاگ بردارید، جمع آوری آمار و اطلاعات کافی از عملکرد آنها است.
با توجه به اینکه از چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS) استفاده می کنید می توانید به بانک اطلاعاتی محتوای تولید شده دست یابید. همچنین می توانید URL مقالات را از طریق ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیز استخراج کنید.
پس از اینکه اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کردید باید به بررسی و ارزیابی این مقالات بپردازید. حالا نوبت سخت ترین کار دنیاست؛ پس از ارزیابی این مقالات باید در مورد نگهداری یا حذف آنها تصمیم بگیرید. 5 سوال مهم وجود دارد که هنگام ارزیابی مقالات باید به آنها پاسخ دهیم:
1– محتوای مقاله برای کاربر مفید است؟
محتوای مفید به کاربر اطلاعات می دهد و یا او را سرگرم می کند. یک مقاله مفید باید به سوال کاربر پاسخ دهد، باعث حل مشکل کاربر شود یا برای او دارای جذابیت باشد. این محتوای مفید می تواند هر نوعی از محتوا که فکرش را میکنید باشد (متن، تصویر یا ویدیو).
2– آیا محتوای مورد نظر ارزشمند است؟
صفحاتی که آمار بازدید بالایی از طریق موتورهای جستجو دارند، مقالاتی که موفق به کسب بک لینک طبیعی برای وبسایت شده باشند و یا آنهایی که منجر به خرید کاربر شده باشند، در دسته محتوای ارزشمند برای وبسایت ها قرار خواهند گرفت.
3– محتوا به قدر کافی خوب است؟
ممکن است مقالاتی در وبلاگ شما وجود داشته باشند که از نظر ارزش محتوایی دارای ارزش افزوده باشند، اما به خوبی تهیه نشده باشند و اصول تولید محتوا در آن ها رعایت نشده باشد. برای مثال مقالاتی که دارای اشکالات نگارشی فراوان هستند در این دسته قرار می گیرند.
4– مقاله مورد نظر با موضوع کسب و کار ارتباط دارد؟
محتوای مقالات باید با وبسایت و حوزه کاری شما مرتبط باشند. در غیر این صورت دلیلی برای نگهداری این مقالات وجود ندارد. حتی محتوایی که دارای ارزش افزوده است اگر با حوزه کاری شما در ارتباط نباشد، نگهداری آن صحیح نیست.
5– موضوع و یا متن محتوای شما تکراریست؟
در حین ارزشیابی مقالات ممکن است به مقالاتی برخورد کنید که از نظر موضوعی مشابه یکدیگر هستند یا کاملا کپی به نظر برسند. این مقالات ممکن است مشکلاتی نظیر محتوای کپی شده و Cannibalization را به وجود بیاورند.
با مقالات قدیمی که هنوز ارزشمند هستند چه باید کرد؟
با پاسخ دادن به 5 پرسش بالا در مورد سرنوشت مقالات قدیمی تصمیم گیری کنید. مقالاتی که باید حذف شوند را می توانید با ریدایرکت 301 به مرتبط ترین مقاله یا صفحه اصلی وبسایت خود ارجاع دهید.
پس از اینکه مقالات قدیمی ارزشمند را از مقالات بی ارزش جدا کردید، باید برای استفاده از ارزش این مقالات اقداماتی انجام دهید. بروزرسانی، افزایش اطلاعات درون مقالات و بهبود وضعیت نگارشی و ظاهری از مواردی است که باید در دستور کار شما قرار گیرند.
1- بهبود کیفیت و ساختار محتوا
برای شروع بهتر است این مقالات را از نظر نگارشی اصلاح کنید. مقالات باید فن بیان خوبی داشته باشند و به ساده ترین شکل ممکن با کاربر ارتباط برقرار کنند.
مرحله بعد رعایت اصول سئو و تولید محتوا در مقاله است. بررسی و قرار دادن لینک های داخلی مرتبط، متن جایگزین تصاویر و نشانه گذاری Schema از جمله موارد پراهمیتی است که باید انجام شود.
مرحله سوم بهبود وضعیت ظاهری است. اضافه کردن تصاویر جذاب و ویدیو، یا استفاده از بولت پوینت ها و اعداد برای بهبود وضعیت ظاهری مقالات از مهمترین مواردی است که باید در مقالات قدیمی انجام شود.
2- بروزرسانی و اضافه کردن اطلاعات
مقالاتی که محتوای به روز و ارزشمندی ارائه ندهند، کاربردی برای مخاطب شما ندارند. اما برخی از مقالات پتانسیل بسیار زیادی برای بروزرسانی و کسب جایگاه دارند. یکی از روش های برگرداندن مقالات قدیمی به دور مقالات ارزشمند به روزکردن اطلاعات آن هاست. طبق آمارهای منتشر شده وبلاگ هایی که پست های قدیمی را به روزرسانی می کنند تا 74 شانس افزایش بازدیدکننده دارند.
اضافه کردن اطلاعات یکی دیگر از راه های غنی سازی مقالات قدیمی است. اطلاعات جدید به دست آمده، تغییر قوانین و یا اضافه شدن قوانین جدید، رویدادهای جدید و موارد مشابه از سوژه هایی هستند که می توانند به شما در اضافه کردن اطلاعات ارزشمند به مقالات قدیمی کمک کنند.
3- باز نشر محتوا در شبکه های اجتماعی
اگر زمان و هزینه ای برای بهبود و تولید محتوا صرف کردید بهتر است محصول نهایی را به شکل بهتری در معرض دید مخاطبانتان قرار دهید. برای این کار پیشنهاد میکنیم محتوای به روز شده را در شبکه های اجتماعی معرفی کرده و با تغییر تاریخ انتشار، در صدر مقالات یا حتی صفحه اصلی سایت به کاربران نمایش دهید.
آخرین گام، پیگیری نتایج
هر زمان که ماموریت شما درباره حذف یا به روزرسانی مقالات قدیمی به پایان رسید، باید آخرین گام را بردارید. در واقع آخرین گام پیگیری نتایج کار و تاثیر تغییراتی است که ایجاد کرده اید.
ابزار گوگل سرچ کنسول به شما کمک میکند تا جایگاه و آمار بازدید هر صفحه را پیش و پس از انجام تغییرات مقایسه کنید. بهبود رتبه در کلمات کلیدی هدف، افزایش نرخ CTR و افزایش زمان حضور کاربران در صفحه فاکتورهایی هستند که میتوانند مثبت یا منفی بودن تغییرات انجام شده را مشخص کنند.
توجه داشته باشید که بهبود و به روزرسانی محتوا بهتر است به صورت مستمر انجام شود. در واقع بخشی از فعالیت های تیم محتوایی بازبینی مقالات قدیمی است. اگر طی مدت مشخصی همه مقالات سایت را بازبینی کرده و تا مدت ها از آنها غافل شویم درک درستی از تاثیر تغییرات نخواهیم داشت.