سایت استاتیک و داینامیک

سایت استاتیک چیست ؟

به صفحاتی که توسط زبان نشانه گذاری Html طراحی می شوند . گفته می شود که برای ویرایش و بروزرسانی آن نیاز به دانش برنامه نویسی دارید . صفحه وب ایستا به پایگاه داده متصل نمی شوند و به صورت غیر پویا طراحی می شوند .شما به طور مثال مدیر یک وب سایت خبری هستید . فرض کنید که روزانه تعداد زیادی از خبر ها و اخبار مرتبط با موضوع فعالیت و یا عمومی را باید قرار دهید . چه اتفاقی می افتد ؟ شما باید برای هر خبر صفحه ای جدا تعریف کرده و به صورت دستی میان منو ها و صفحه اصلی قرار دهید بعلاوه اینکه باید در همه صفحات این اتفاق بیافتد شما بعد از یک سال شما برای انتشار یک خبر یک هفته زمان نیاز دارید و رفته رفته کار به جایی میرسد که در کل از وب سایت و دنیای وب کناره گیری خواهید کرد. البته این به این معنی نیست که وب سایت های استاتیک در کل به هیچ کاری نمی آیند و استفاده از آنها نمی شود . به طور معمول کاربرد وب سایت های استاتیک در سایت های شخصی و صفحاتی هستند که نیاز به تغییر مداوم ندارند. مثل سایت شخصی یک هنرمند که تنها نیاز به داشتن یک بیوگرافی است و یا گالری از تصاویر و نمونه کار ها . البته اگر هنرمند به صورت روزانه یا هفتگی نیاز به بروزرسانی با توجه به تولید آثار و آموزش ها و یا تصاویر دیگر داشته باشید بهتر است از وب سایت دانیامیک استفاده شود.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  Favicon متحرک چیست؟

هزینه و تعرفه طراحی سایت استاتیک ارزان تر از وب سایت داینامیک می باشد اما با توجه به نیاز دانش برنامه نویسی برای بروزرسانی این سبک از وب سایت ها هزینه و تعرفه ویرایش وب سایت های استاتیک زیاد بوده و هزینه بالایی دارد.

سایت داینامیک چیست؟

به سایت هایی داینامیک (پویا) گفته می شود که دارای پنل مدیریت محتوا هستند و مدیر سایت می تواند بدون داشتن دانش طراحی وب به راحتی محتویات هر صفحه از سایت خود را ویرایش یا بروز رسانی نماید. مثلا در سایت خود نسبت به یک موضوع رأی گیری داشته باشد، خبر درج نماید، و… در یک سایت داینامیک کنترل تمام بخش های سایت مثل ایجاد و یا حذف یک صفحه، ویرایش محتویات هرصفحه و… برعهده مدیر سایت است. این گونه سایت ها مطابق با نیاز کاربر و بودجه او ساخته می شوند و انعطاف پذیر هستند. امروزه بیش تر سایت ها به صورت داینامیک طراحی می شوند مثل سایت های خبری، شبکه های اجتماعی و…

مقایسه سایت های استاتیک و داینامیک:

هزینه های طراحی سایت های استاتیک نسبت به داینامیک کمتر است، اما هزینه های نگهداری، بروز رسانی و پشتیبانی سایت های استاتیک از داینامیک بیش تر است.

بروز رسانی محتوا در سایت های داینامیک بسیار آسان تر از وب سایت های استاتیک است و مدیر سایت از طریق نرم افزار مدیریت محتوا( CMD یا پورتال) می تواند به راحتی در هر مکان و زمان محتوای سایت خود را تغییر دهد. مثلا ویرایش صفحات سایت، حذف یک صفحه از سایت و…

با توجه به این که سایتهای داینامیک پنلی را در اختیار کاربر و مدیران قرار می دهند، هر کاربر و مدیر می توانند با کلمه کاربری و رمز عبور خود وارد پنل شوند و در نتیجه امکان توزیع مدیریت سایت در سیستم بین چند نفر، در این نوع از سایت ها وجود دارد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  معایب ساخت صفحات دینامیک

از آن جایی که یکی از روش های کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو مثل گوگل، پویایی و بروز رسانی مداوم سایت است، سایت های داینامیک نسبت به سایت های استاتیک در موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب می نمایند.

سایت استاتیک بوسیله کدهای html نوشته شده و فقط هرآنچه که در کد صفحه وجود دارد، برای کاربر نمایش داده می شود. در مقابل در طراحی سایت به روش داینامیک، از یک زبان سمت سرور (Server Side Language) مثل php و یا asp استفاده می گردد. در این حالت محتوای سایت توسط زبان برنامه نویسی (Scripting Language) از پایگاه داده خوانده می شود. با اتصال سایت به پایگاه داده این امکان به وجود می آید که محتوای سایت به صورت آنلاین تغییر نماید. این امر به خصوص در سایت هایی که احتیاج دارند اطلاعات وب سایت خود دائما تغییر دهند (مثلا یک فروشگاه اینترنتی) ,اهمیت زیادی دارد.

فواید سایت های داینامیک:

– بدون هزینه به روز رسانی.

– دارای پنل مدیریتی برای اعمال تغییرات توسط یک شخص با دانش معمولی.

– ایجاد بی نهایت صفحه، بی نهایت نوشته در سایت تنها با چند کلیک.

– حجم پائین دیتا خصوصاً برای سایت های بزرگ.

– امکان به روز رسانی ۲۴ ساعته توسط شما.

– مدیریت سئوی قوی برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل، آپدیت شدن مداوم سایت لازم است. بنابراین وب سایت های سئو، عموماً داینامیک طراحی می شوند.

برای یک شرکت که دارای کالا و خدمات خاصی هست، چه نوع وب سایتی مناسب است، استاتیک یا داینامیک؟

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  تفاوت وب سایت ، وبلاگ و دروازه وب

اگر هدف از داشتن وب سایت برای این شرکت، تنها معرفی کالا و خدمات آن است، طراحی سایت بشکل استاتیک نیاز آن شرکت را برآورده می سازد، اما اگر نیاز به تغییر مداوم اطلاعات سایت، و امکان ارسال خبرنامه و یا مثلا امکان پرکردن فرمهای خاصی برای بازدید کنندگان سایت می باشد، نوع داینامیک نیاز شما را برآورده می سازد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 30 مرداد 1398
  • 1290 بازدید
  • بروزرسانی : 1 فروردین 1403

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×