وبمستر به طراحان و توسعه دهندگان وب‌سایت، مدیران وب‌سایت و وبلاگ و تمامی افرادی که در مدیریت یک وبگاه نقش دارند گفته می‌شود.

در سایت های کوچک که عمدتا” توسط یک گروه اداره نمی‌شود ، صاحب وب سایت همان وبمستر است که انجام امور نگهداری ، طراحی ، توسعه وب و همچنین مدیریت محتوای وب سایت بر عهده‌ی وی می‌باشد ، اما در سایت های بزرگتر و گروهی ، وبمستر نقش ناظر و یا سرپرست را ایفا کرده و کارمندان و بخش های زیر دست خود از قبیل بخش پشتیبانی ، مدیر گروه ، مسئول روابط عمومی وب سایت ، فروشگاه ، مسئول طراحی و برنامه نویسی و همه و همه را رهبری و هماهنگ می‌کند .

به طور کلی به مدیر یا مسئول ارشد مدیریت محتوای سایت وبمستر می‌گویند . فردی که مسئول طراحی ، توسعه ، بازاریابی و نگهداری سایت وب است ، به همین دلیل می‌توان گفت که وبمستر بودن یک شغل است . یک وبمستر با تمام فوت و فن طراحی گرافیک و کد نویسی و برنامه نویسی و همچنین اصول مدیریتی آشناست .

شرح وظایف وبمستر

– بررسی وضعیت سرور (هاستینگ) سایت (از نظر صحت کارکرد ، کندی و یا ترافیک آن).
– پاسخگویی و تشکر از باز خوردهای کاربران و تهیه آرشیو از آنها.
– تهیه بانک اطلاعاتی از کاربران سایت (جهت اطلاع رسانی).
– بررسی صحت لینک‌های موجود در سایت.
– بررسی عناوین (title) صفحات مختلف سایت.
– بررسی و وفع اشکالاتی که بازدیدکنندگان سایت مطرح می کنند .
– ثبت سایت و بالا بردن رتبه‌ی آن در موتور های جستجو.
– ارائه یادداشت‌ها ، وقایع یا گزارش‌های روزانه یا هفتگی از طریق وبلاگ‌های شخصی.
– بررسی منابع ورود کاربران به سایت (referral link).
– بررسی و گسترش کلمات کلیدی که موتورهای جستجوگر سایت را با آن می‌شناسند.
– بررسی صفحات پر بازدیدکننده و کم بازدیدکننده سایت و بهبود آنها.
– بررسی صفحاتی که کاربران با دیدن آن از سایت خارج می شوند .
– درک نیاز مخاطبان سایت از طریق هماهنگی بین نام سایت و کیفیت مطالب.
– بررسی گستردگی جغرافیایی بازدید کنندگان سایت ، علل آن و گسترش آن.
– نظر خواهی در مورد گرافیک و طراحی وب سایت و سرعت بارگزاری صفحات از کاربران.
– ارائه گزارش سالیانه به بازدیدکنندگان در باره عملکرد سایت در طول یک سال گذشته.
– بررسی صفحاتی که مدت هاست به روز نشده اند و به روز کردن آن ها.
– ارسال به موقع اطلاعات جدید سایت در ساعات خاصی در شبانه روز.
– بررسی سایت های پر بیننده و مرتبط با سایت جهت در خواست لینک و یا تبلیغات در آن سایت ها.
– بررسی امکان دو یا چند زبانه کردن سایت (درک نیاز مخاطبان).
– بررسی و بهبود ناوبری سایت برای کاربران و …


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.