فهرست :
وبمستر به طراحان و توسعه دهندگان وبسایت، مدیران وبسایت و وبلاگ و تمامی افرادی که در مدیریت یک وبگاه نقش دارند گفته میشود.
در سایت های کوچک که عمدتا” توسط یک گروه اداره نمیشود ، صاحب وب سایت همان وبمستر است که انجام امور نگهداری ، طراحی ، توسعه وب و همچنین مدیریت محتوای وب سایت بر عهدهی وی میباشد ، اما در سایت های بزرگتر و گروهی ، وبمستر نقش ناظر و یا سرپرست را ایفا کرده و کارمندان و بخش های زیر دست خود از قبیل بخش پشتیبانی ، مدیر گروه ، مسئول روابط عمومی وب سایت ، فروشگاه ، مسئول طراحی و برنامه نویسی و همه و همه را رهبری و هماهنگ میکند .
به طور کلی به مدیر یا مسئول ارشد مدیریت محتوای سایت وبمستر میگویند . فردی که مسئول طراحی ، توسعه ، بازاریابی و نگهداری سایت وب است ، به همین دلیل میتوان گفت که وبمستر بودن یک شغل است . یک وبمستر با تمام فوت و فن طراحی گرافیک و کد نویسی و برنامه نویسی و همچنین اصول مدیریتی آشناست .
شرح وظایف وبمستر
– بررسي وضعيت سرور (هاستينگ) سايت (از نظر صحت کارکرد ، کندي و يا ترافيک آن).
– پاسخگويي و تشکر از باز خوردهاي کاربران و تهيه آرشيو از آنها.
– تهيه بانک اطلاعاتي از کاربران سايت (جهت اطلاع رساني).
– بررسي صحت لينکهاي موجود در سايت.
– بررسي عناوين (title) صفحات مختلف سایت.
– بررسي و وفع اشکالاتي که بازديدکنندگان سايت مطرح مي کنند .
– ثبت سایت و بالا بردن رتبهی آن در موتور هاي جستجو.
– ارائه يادداشتها ، وقايع يا گزارشهاي روزانه يا هفتگي از طريق وبلاگهاي شخصي.
– بررسي منابع ورود کاربران به سايت (referral link).
– بررسي و گسترش کلمات کليدي که موتورهاي جستجوگر سايت را با آن ميشناسند.
– بررسي صفحات پر بازديدکننده و کم بازديدکننده سايت و بهبود آنها.
– بررسي صفحاتي که کاربران با ديدن آن از سايت خارج مي شوند .
– درک نياز مخاطبان سايت از طريق هماهنگي بين نام سايت و کيفيت مطالب.
– بررسي گستردگي جغرافيايي بازديد کنندگان سايت ، علل آن و گسترش آن.
– نظر خواهي در مورد گرافيک و طراحي وب سايت و سرعت بارگزاری صفحات از کاربران.
– ارائه گزارش ساليانه به بازديدکنندگان در باره عملکرد سايت در طول يک سال گذشته.
– بررسي صفحاتي که مدت هاست به روز نشده اند و به روز کردن آن ها.
– ارسال به موقع اطلاعات جديد سايت در ساعات خاصي در شبانه روز.
– بررسي سايت هاي پر بيننده و مرتبط با سايت جهت در خواست لينک و يا تبليغات در آن سايت ها.
– بررسي امکان دو يا چند زبانه کردن سايت (درک نياز مخاطبان).
– بررسي و بهبود ناوبري سايت برای کاربران و …