امروزه، بسیاری از سازمانها، بطور گسترده ای از وب، برای انتشار اطلاعات و ارائه خدمات به کاربران (کارمندان و مشتریان و غیره) استفاده می کنند. برای جوابگویی به نیازهای متعدد کاربران، انواع مختلفی از اطلاعات و خدماتی که می توانند برای تمام کاربران وجود داشته باشند، در یک گروه قرار می گیرند و بسته به نیاز، نشان داده خواهند شد.
در کل، این مطلب، به معنای آنستکه اطلاعات و خدمات، بر حسب تقسیمات سازمان ارائه دهنده خدمات، گروه بندی می شوند. کاربران می بایست بدانند کدام اطلاعات و خدمات توسط کدام بخش ارائه می شود تا بتوانند براحتی به اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود، دسترسی پیدا کنند. اغلب، چنین شرایطی وجود نداشته و کاربران معمولا از سازمانها، اطلاعات اندکی دارند و یا آنکه بخشها و خدمات زیادی وجود دارد .تنها بخش کوچکی از آنها مرتبط یا مورد علاقه کاربران است. سازمانها غالبا تمایل دارند تا بطور گسترده ای از برنامه های تحت وب برای انتشار اطلاعات و خدمات خود و در دسترس قرار دادن آنهابه کاربران استفاده نمایند. مشکلی در بالا توضیح داده شد که کاربران می توانند با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه شوند، مشکلی اساسی بوده و نیاز است تا به طریقی رفع شود.
برای حل مشکل فوق، یعنی ارتقای کاربر پسندی سیستم و دسترسی ساده تر به انواع مختلفی از اطلاعات و خدمات، راحتترین کار، برپایی سیستم پرتال می باشد تا اطلاعات و خدمات گوناگون از منابع مختلف، به بهینه ترین نحو به کاربران مختلف ارائه شود بطوریکه هر کاربر بتواند توسط پرتال، به اطلاعات شخصی و خدماتی که بر حسب پروفایل، متناسب با سلایق و تمایلاتش هست دسترسی پیدا کند.