خیلی اوقات پیش می آید که فردی را در خیابان، کافی شاپ یا در یک کنفرانس ملاقات میکنید و حدس میزنید که او میتواند در آینده مشتری کسب و کار شما شود. بسیار خوب، در این شرایط چطور میخواهید او را با کسب و کارتان آشنا کنید؟ بدون شک در این موقعیت، هیچ چیزی به اندازه یک کارت ویزیت جذاب و مؤثر به کارتان نمیآید. در واقع با ارائه کارت ویزیت به فرد، علاوه بر این که اطلاعات مختصری در مورد محصولات، خدمات و راههای ارتباطی با شرکت خود را در اختیار او قرار میدهید، نام تجاری خود را نیز در ذهن مخاطب حک میکنید. در ادامه قصد داریم مراحل مختلف تهیه یک کارت ویزیت را به شما معرفی کنیم.
فهرست :
تهیه کارت ویزیت منحصر به فرد : از کجا باید شروع کرد؟
پیش از شروع به طراحی کارت ویزیت، بهتر است که ابتدا رنگها و فونتهایی را که به نظرتان بیشتر با نشان تجاری کسب و کارتان همخوانی دارد انتخاب کنید. انتخاب این موارد پیش از آغاز طراحی اصلی، علاوه بر افزایش سرعت طراحی، باعث میشود که در مراحل مختلف کار دچار سردرگمی نشوید.
یک تمپلیت انتخاب کنید
برای این که لازم نباشد وقت زیادی را صرف طراحی کارت ویزیت از صفر کنید، توصیه میکنیم که طراحی را بر روی یک تمپلیت از پیش آماده شده انجام دهید. البته اگر قصد دارید که یک کارت ویزیت صد در صد منحصر به فرد را طراحی کنید، قطعاً تمپلیتهای آماده چندان به کارتان نمیآید. با این حال، توجه داشته باشید که طراحی یک کارت ویزیت بدون استفاده از تمپلیت، الزاماً به این معنی نیست که کارت ویزیت بهتری از کار درمیآید. پس اگر حس میکنید که ذوق یا حوصله لازم برای انجام این نوع طراحی را ندارید و یا قصد دارید که طراحی آن را به فرد دیگری بسپارید، شاید بهتر باشد با یک هزینه اندک و یا حتی به صورت رایگان از تمپلیتهای آماده استفاده کنید. همچنین مطمئن باشید که بیشتر این تمپلیتها توسط خبرهترین طراحان، ایجاد شده اند و به احتمال زیاد از جذابیت کافی برخوردار هستند.بیشتر بخوانید : ۱۰ اشتباه رایج که در طراحی کارت ویزیت های تجاری ممکن است رخ بدهند
تمپلیت را شخصی سازی کنید
مسلماً تمپلیتی که به صورت آماده بر روی اینترنت یا هر کاتالوگی قرار دارد، بارها توسط افراد مختلف استفاده شده است یا در آینده مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین حتماً پس از انتخاب تمپلیت، به ایجاد تغییرات و شخصی سازی آن بپردازید. تعدادی از مواردی که در فرایند شخصی سازی میتوان انجام داد، به شرح زیر است :
- رنگ را تغییر دهید
یکی از مهمترین مواردی که بهتر است پس از انتخاب تمپلیت حتماً تغییر دهید، رنگ مورد استفاده در آن است. در این مرحله، حتماً رنگی را انتخاب کنید که با سلیقه مخاطبانتان همخوانی داشته باشد. برای مثال، اگر صاحب یک شرکت تولیدی صنایع سنگین هستید، شاید استفاده از ترکیب رنگی زرد و نارنجی مناسب نباشد. از سوی دیگر، رنگ مورد استفاده باید طوری انتخاب شود که کنتراست لازم با رنگ نام تجاری و فونت مورد استفاده را داشته باشد.
- اندازه و محل نشان تجاریتان را در کارت ویزیت تعیین کنید
توجه داشته باشید که هدف از تهیه کارت ویزیت، در وهله اول، این است که در کنار ارائه راههای ارتباطی، نام و نشان تجاری کسب و کار خود را با یک طرح جذاب در معرض دید مخاطب قرار دهید. بنابراین پیش از افزودن هر متن یا طرحی به کارت ویزیت، بهتر است محل قرار گیری نشان تجاری خود را انتخاب کنید.
- متن مورد نظر را اضافه کنید
تمپلیتهای آماده از این نظر، مشابه هم نیستند. بعضی از آنها محل قرارگیری متن را هم تعیین کردهاند و حتی بعضی متون نمونه را هم در آنجا قرار داده اند. اما بعضی دیگر، چنین محلی را تعیین نکرده اند. اما در هر صورت، چه قصد داشته باشید در محل تعیین شده، متن خود را قرار دهید و چه بخواهید محل آن را خودتان تعیین کنید، مرحله پس از قرار دادن نام تجاری بر روی کارت ویزیت، انتخاب و درج متن بر روی آن است. البته متنی که بر روی کارت ویزیت درج میشود، قرار نیست که چندان طولانی باشد. این متن میتواند توضیح خیلی مختصری از محصولات، خدمات یا شعار تبلیغاتی شما باشد.بیشتر بخوانید : شناخت رنگ نسبت به کسب و کار مشتریان در طراحی و چاپ کارت ویزیت چه کاربردی دارد؟
حتماً یک حاشیه خالی در نظر بگیرید
توجه داشته باشید که در هنگام چاپ کارت ویزیت، بهتر است یک حاشیه خالی برای آن در نظر گرفته شود. به این معنی که در این حاشیه، ترجیحاً اطلاعات مهمی قرار نگیرد. علت این امر این است که در هنگام چاپ، ممکن است حاشیه کارت ویزیت به دقت چاپ نشود و لازم باشد که حاشیه آن برش داده شود. البته این موضوع تنها منحصر به چاپ کارت ویزیت نیست. بلکه در بسیاری از انواع دیگر چاپ مانند چاپ بروشور و چاپ کاتالوگ نیز این موضوع رعایت میشود. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان، بخشی از نشان تجاریتان در این محدوده قرار نگیرد. چرا که مخدوش بودن نشان تجاری بر روی کارت ویزیت نشان دهنده بیتوجهی شما به طراحی آن است و ناخودآگاه، مخاطب را نسبت به کسب و کارتان بیاعتماد میکند.
آماده چاپ شوید
آماده چاپ شوید
پس از انجام مراحل طراحی و بازبینی کلی متن، دیگر لازم است که وارد مرحله چاپ شوید. برای چاپ کارت ویزیت هم مانند طراحی آن باید چند مرحله مختلف را طی کرد. هرچند، کارشناسان و متخصصان مؤسسه چاپ ما، تمام این مراحل را با دقت زیاد و به بهترین نحو ممکن برای شما انجام خواهند داد، اما برای آشنایی شما با روند کار، به طور خلاصه این مراحل را با هم مرور میکنیم.
- انتخاب کاغذ
انتخاب کاغذ مناسب، از جمله مواردی است که به طور مستقیم بر موفقیت و یا عدم موفقیت کارت ویزیت در جلب توجه مشتری تأثیرگذار است. هر چند طیف گستردهای از کاغذها را میتوانید استفاده کنید، اما پیشنهاد ما به شما این است که در این مرحله از کار، از انجام صرفهجویی پرهیز کنید. چرا که استفاده از کاغذهایی با کیفیت متوسط، نه تنها اقتصادیتر نیست، بلکه ممکن است که کل هزینهای را که صرف طراحی و چاپ میکنید به هدر دهد. حتماً توجه داشته باشید که کیفیت کاغذ مورد استفاده، بیش از هر عامل دیگری تعیین میکند که مخاطب شما کارت ویزیت را پیش خودش نگه دارد یا داخل سطل زباله بیندازد. پس اگر قصد دارید که کارت ویزیتتان به مدت طولانی نزد مخاطب بماند، از کاغذهای با کیفیت استفاده کنید.
- انتخاب دستگاه چاپ کارت ویزیت
احتمالاً در هنگام چاپ اسناد و تصاویر در منزل یا شرکتتان، تنها با توجه به سیاه و سفید یا رنگی بودن مطلب، پرینتر مناسب را انتخاب میکردید. اما در هنگام چاپ کارت ویزیت، با توجه به نوع کاغذ و کیفیتی که برای کارت ویزیتها در نظر گرفتهاید، باید دستگاه چاپ مورد نظر را از میان چندین نوع چاپ موجود انتخاب کرد. با این حال، بیان جزئیات و خصوصیات هر کدام از نوع چاپ ها در این جا، شاید چندان به کار نیاید. بنابراین، با توجه به تنوع دستگاه های چاپ مختلف در مؤسسه ما، این مرحله معمولاً توسط کارشناسان انجام میشود. پس به هیچ عنوان نیازی نیست که ذهنتان را درگیر این بخش کار کنید.بیشتر بخوانید : مهمترین نکاتی که باید در طراحی کارت ویزیت به آن توجه ویژه ای شود.
کار را به کاردان بسپارید
کار را به کاردان بسپارید
در انتها لازم به ذکر است که چاپ کارت ویزیت درجه یک و خیره کننده، چندان کار سادهای نیست و تخصص و تجربه در این کار، حرف اول را میزند. هر چند ممکن است مؤسساتی وجود داشته باشند که ادعا کنند با یک قیمت ارزان و در مدت زمان خیلی کوتاهی کارت ویزیت شما را طراحی میکنند. اما به هر حال، هر برگه تبلیغاتی بی کیفیتی را هم میتوان کارت ویزیت نامید! بنابراین توصیه ما این است که در چاپ کارت ویزیت حتماً «کار را به کاردان بسپارید». در انتها نیز باید گفت که موارد ذکر شده در بالا، تنها خلاصهای از مراحلی است که در طراحی هر کارت ویزیت مؤثر و چشمنوازی باید طی شود. با این حال، اگر قصد تهیه یک کارت ویزیت منحصر به فرد برای کسب و کار خود را دارید، تنها کافی است از طریق هر کدام از راههای ارتباطی ذکر شده در این صفحه با ما تماس بگیرید. کارشناسان مؤسسه چاپ ما در تمام این مراحل در کنار شما خواهند بود.