ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

این مقاله بران است که تأثیر برچسب (لیبل) بروی قصد خرید مصرف‌کننده و تأثیرات بروی عوامل اقتصادی و اجتماعی و انواع لیبل و چاپ آن را تحلیل می‌کند.

این‌یک واقعیت است که رقابت بین کالاها و خدمات روزبه‌روز بیشتر شده و شرکت‌ها تلاش می‌کنند که متفاوت از دیگر شرکت‌ها باشند و همچنین مصرف‌کننده‌هایی که به اطلاعاتی بیشتر در مورد محصولاتی که قصد خرید دارند احتیاج دارند که با متنوع شدن محصولات دستیابی به این اطلاعات پیچیده‌تر شده و مصرف‌کننده خواستار یک محصول با هویت در بازار موفق است ازاین‌رو برچسب یا لیبل یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که باعث تبعیض بین محصولات شده است.

لیبل کوچک‌ترین و سبک‌ترین جزء در بسته‌بندی‌ها است. اما این موجود کوچک و ظریف شخصیت و هویت محصول را رقم می‌زند لیبل درعین‌حال مکمل همه بسته‌بندی‌ها است. روی شیشه، کارتن، قوطی، ظروف پلاستیکی و هر بسته‌های دیگری که خودشان چاپ شدنی هستند کم‌وبیش نشانی از برچسب هم دیده می‌شود.

هیچ ژانر دیگری در بسته‌بندی سراغ نداریم که تا این حد ازنظر جنس و طرح و شیوه‌های چاپ و کارهای تکنیکی و کاربردها و خواص، متنوع باشد. بنابراین ده‌ها تخصص در این رشته به کار می‌افتند و گردش مالی گسترده‌ای حول این زیبای کوچک در جریان است.

از جنبه‌های فنی، اقتصادی، بازاریابی، طراحی و کاربردی برچسب تنوع فراوانی دارد در اینجا فقط اشاره می‌کنیم به انواع لیبل و روش‌های چاپ تا ببینیم کدام گونه در دسترس و کدامین در دسترس ما نیستند.

از لیبل های آب چسب معمولی تا پشت چسب‌دار و خودچسب و شرینک گرفته تا لیبل های قالبی IML و لیبل هوشمند و الکترونیک و لیبل های رسانه‌ای AI و لیبل های ضد جعل و لیبل کالاهای خاص، دنیایی از مواد متنوع و ماشین‌آلات تخصصی چاپ و پس از چاپ وجود دارد. چاپگران ما با برخی از برچسب‌های اخیر بیگانه‌اند. بعضی لیبل های عادی‌تر نیز برای آن‌ها چندان عادی به نظر نمی‌رسند. کاغذهای پشت چسب‌دار در ایران تولید می‌شوند، هرچند که مواد اولیه آن بیشتر وارداتی است. مواد اولیه شرینک لیبل ها به مقدار محدود در داخل کشور تولید می‌شود.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  تقویم نمایشگاه بین المللی فارس - شیراز 1403

مواد اولیه PP برای برچسب‌های IML به‌جز گریدهای خاصی در پتروشیمی ایران ساخته می‌شود، اما این برچسب در ایران چاپ نمی‌شود. لیبل های هوشمند و الکترونیک و تعاملی و رسانه‌ای نیز اغلب وارداتی هستند.

لیبل های هوشمند که در بسته‌بندی غذایی کاربرد فراوانی دارند، نوعی حسگر هستند که کیفیت محصول و سالم بودن آن را نشان می‌دهد. برچسب‌های الکترونیک کاربردهای فراوانی چه به تماسی یا غیر تماسی در همه زمینه‌های غیر بسته‌بندی مانند انبارداری، سرشماری ورودی و خروجی و شناسایی اتومبیل‌ها در گیت عوارضی و…دارند. برچسب‌های QR در طرح شبنم و برچسب‌های رسانه‌ای یا واقعیت افزوده AI و…

بیشترین نوع لیبل که در ایران چاپ می‌شود پشت چسب‌دار است که به‌صورت ورق یا رول مورداستفاده قرار می‌گیرد. به خاطر وجود کارخانه یا چاپخانه تولیدی این محصول همیشه در دسترس است و چاپ آن با دستگاه معمولی رول کم‌عرض و نیز با افست ورقی انجام می‌شود.

در مورد ماشین‌آلات چاپ برچسب باید گفت که همه روش‌های چاپ در کار لیبل مورداستفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های یک ورقی تا فرمت‌های بزرگ افست، ماشین‌های پیشرفته فلکسو، گراور، سیلک اسکرین، چاپ بالشتکی و حتی روش‌های دستی اسکرین و کلیشه‌ای در چاپخانه‌های کوچک همگی به کار لیبل می‌آیند. اما بین این‌همه دستگاه‌ها تنها یک نوع ماشین به نام دستگاه چاپ لیبل معروف شده است و آن رول عرض کم NARROW WEB است.

ماشین‌های کم‌عرض دستگاه‌های رول که در عرض 20 تا 50 سانتی‌متری ساخته می‌شوند. یعنی به‌جای یک روش چاپ می‌تواند دو یا چند روش چاپ را باهم داشته باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 2 آذر 1397
  • 764 بازدید
  • بروزرسانی : 22 مهر 1401

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×