دستگاه طلاکوب

طلاکوب یکی از مهم‌ترین مراحل چاپ می‌باشد که در زیبایی و کیفیت هرگونه محصول چاپی نقش فوق‌العاده‌ای را ایفا می‌کند. چاپ طلاکوب با توجه به تنوع بسیار بالا با توجه به رنگ‌بندی خیلی زیاد در کیفیت محصول چاپی تأثیر می‌گذارد، نوارهای طلاکوب در عرض‌های 75 سانتی و یا 64 سانتی با طول متراژ رولی 24000 هزار متری و یا 2000 متری در بازار یافت می‌شود، معمولاً از طلاکوب جهت کار چاپی بیشتر برای زیبا شدن محصول استفاده می‌شود و دیگر ویژگی طلاکوب این است که برای جلوگیری از کپی آرم یا لوگو مخصوص برندی از طلاکوب استفاده می‌شود.

 مراحل طلاکوب
طلاکوب به شیوه اعمال ورق‌های متالایز یا همان ورق طلا معروف شده‌اند است، طلاکوب به شیوه‌های متفاوتی دارد ولی عموماً نتیجه کار با کمی تفاوت در جزئیات بسیار شبیه به هم است. طلاکوب به دودسته طلاکوب گرم و طلاکوب سرد انجام می‌شود، در طلاکوب گرم از فشار و حرارت برای انتقال لایه‌ی طلا از روی فیلم پلی‌استر بر روی کار استفاده می‌گردد، اما در طلاکوب سرد پس از اعمال، چسب بر روی کار (طرح چسب روی کار باید دقیقاً همان طرحی باشد که می‌خواهیم طلاکوب شود) ورق طلاکوب بر روی آن چسبیده و قسمت‌های دارای چسب از روی فیلم ، طلا را جذب کرده و قسمت‌هایی که چسب ندارد، طلا را به خود نمی‌گیرد.

چاپ طلاکوب بر روی سطوحی مانند پلاستیک ، فوم ، یوف ، چرم ، کاغذ ، مقوا به‌ صورت طلاکوب ، نقره‌کوب ، مشکی کوب و یا رنگی کوب انجام می‌پذیرد که رنگ‌ها با استفاده از حرارت و لایه رنگی روی جنس موردنظر می‌نشیند و متناسب با نوع سطح از کلیشه‌های 1/5 تا 3 میلی‌متری استفاده می‌شود. از این نوع چاپ می‌توان در ساک دستی کاغذی یا مقوایی ، جلد کتاب ، پوستر و هدایای تبلیغاتی استفاده نمود و به‌وسیله دستگاه های طلاکوب دستی و ماشین‌های چاپ طلاکوب انجام می‌پذیرد. دستگاه طلاکوب دیجیتال نیز وجود دارد که نیاز به کلیشه ندارد و طرح و متن را با هر فونت و سایزی که دارید در کمترین زمان با بهترین کیفیت می‌توان چاپ نمود.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  تاریخچه ساخت کاغذ

ابعاد چاپ طلاکوب و نقره کوب می‌تواند از سایزهای کوچک تا سایزهای بزرگ (100*70) باشد. قیمت چاپ طلاکوب با توجه به سایز کاری که طلاکوب می‌شود و نوع جنس و تعداد کار محاسبه می‌شود.

نکاتی برای درک بهتر شیوه‌های اعمال طلاکوب و امباس

امروزه طلاکوب به رنگ‌های بسیار زیادی وجود دارد که اصطلاحاً به آن‌ها تمپلات رنگی گویند، البته ورق‌های طلای طرح دار و هولوگرامی نیز در بازار وجود دارد.

امباس یا برجسته‌کاری بسته به نوع جنسی که می‌خواهیم برجسته شود متفاوت است، اگر چرم طبیعی ، چرم مصنوعی ، گالینگور ، جیر ، مخمل و… که از مقاومت سطحی و کششی بالایی برخوردار است استفاده‌شده باشد باید از شیوه‌ی حرارتی استفاده گردد، اگر جنسی که می‌خواهیم امباس روی آن اعمال گردد، کاغذ ، مقوا و یا هر جنس نازکی که از الیاف سلولزی باشد به شیوه سرد با ماشین آلات لترپرس و ملخی و… انجام می‌پذیرد.

امروزه امباس به صورت رول نیز بر روی توپ کاغذ صورت می‌گیرد.
در شیوه طلاکوب سرد شما برجستگی بر روی کار احساس نمی‌کنید، چراکه فشار به‌صورت یکدست، همچون چاپ افست بر روی فرم چاپی اعمال می‌گردد.

در شیوه طلاکوب گرم فشار توسط کلیشه بر روی کار اعمال می‌گردد، یعنی به صورت موضعی درنتیجه قسمت‌هایی که طلا اعمال می‌گردد دچار کمی برجستگی می‌گردد که این برجستگی ناگزیر است.
در طلاکوب سرد باید یک‌لایه پوشش داشته باشد که چسب اعمال‌شده جذب کاغذ نگردد، چرا که در آن صورت طلا به روی کار اعمال نمی‌گردد.
طلای سرد با اینکه قیمت پایین‌تری دارد اما به علت کیفیت پایین‌تر نسبت به طلای گرم از استقبال کمتری برخوردار بوده است.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  چاپ بنر در شیراز

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 22 آبان 1397
  • 1144 بازدید
  • بروزرسانی : 23 مهر 1401

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×