مهم نیست که شما در چه کسبوکار، فروشگاه و صنعتی مشغول به کار هستید، درهرحال کسبوکار شما نیاز به یک وبسایت دارد. درواقع وبسایت کسبوکارتان اولین نقطه اتصال مشتریان با برند شما خواهد بود و همچنین مرکزی برای تمام فعالیتهای بازاریابی دیجیتالتان میباشد.
حالا سؤالی که مطرح است این است که چرا برخی از وبسایتها اینقدر بد هستند؟ و چه تضمینی وجود دارد که شما اشتباه مشابه با آن را مرتکب نشوید. به نظرم اگر صاحبان کسب وکار و کارآفرینان واقعا می دانستند که چقدر پول خود را در وب سایت های خود در طول هفته یکبار یا بیشتر از آن از دست می دهند، مطمئنا سایت های بهتر و زیباتری را مشاهده می کردیم. هیچ جایی بهاندازه رسانههای اجتماعی برای ایجاد یک کسبوکار جای مناسب و عالی نیست و این مطمئناً میتواند به استراتژی بازاریابی کسبوکار شما کمک کند؛ اما متکی بودن و استفاده از فیسبوک، یوتیوب، توییتر یا لینکدین بهعنوان ابزار اولیه شما در بازاریابی مانند این است که کلیدهای خود را به پادشاهان و قلمروهای دیگر دهید. همانطور که در چند سال اخیر مشاهده کردیم شبکههای اجتماعی آزادند تا آنچه میخواهند را انجام دهند، در هرزمانی که بخواهند و همچنین اینکه بهوسیله چه کسی میخواهند را بارها و بارها نشان دهند. در وبسایتها پول و منفعت اقتصادی وجود دارد. به نظرم اگر صاحبان کسبوکار و کارآفرینان واقعاً میدانستند که چقدر پول خود را در وبسایتهای خود در طول هفته یکبار یا بیشتر از آن از دست میدهند، مطمئناً سایتهای بهتر و زیباتری را مشاهده میکردیم؛ اما واقعیت غمانگیز این است که مانند بسیاری از بخشهای دیگرِ پازل بازاریابی، وبسایتها در پایینترین لیست اولویتها قرار میگیرند. در این مقاله برای کمک به شما در جلوگیری از این مسئله، نکات کلیدی و مهم که وبسایت شما را مؤثر و باکیفیت میسازد، معرفی میکنیم. درواقع در این مقاله شما آموزش طراحی وبسایت حرفهای را مطالعه خواهید کرد که نتیجه آن اثربخشی و بازدهی سایت شما میباشد، یعنی درآمد و سوددهی از طریق وبسایت. ما این آموزش را رایگان در اختیار شما قرار میدهیم! نکات کلیدی در طراحی وبسایت 1- اهمیت طراحی خوب هیچچیزی بهاندازه اولین تصویر مؤثر نیست. به همین دلیل است که وبسایتتان این تأثیر را روی مشتریان میگذارد که برای درخواستش گزینه مناسبی است. بهترین راهحل این است که آن را تمیز و ساده نگهدارید و اطمینان حاصل کنید که شکل مثبتی از نام تجاریتان را نشان میدهد. هیچچیز فریاد یک فرد آماتور را بهاندازه یک سایت زشت و سخت در نخواهد آورد. همیشه زمان و هزینه کمتری برای طراحی صرف میشود…پس نگران نباشید که زمان و پول بیشتری را صرف کنید که بهترین بستهی دیجیتال را به نمایش بگذارید. 2- استفاده از شعار مناسب یکی از اصول کلیدی در طراحی وبسایت مؤثر این است که همیشه به یاد داشته باشید با دکمه بازگشت (Back)، تنها یک کلیک فاصله دارید. به همین دلیل است که شما میخواهید اطمینان داشته باشید وقتی بازدیدکنندگان میپرسند که “آیا من در جای مناسبی قرار دارم” بهسرعت پاسخ داده شود. این متن را بهصورت یک شعار روشن در یک مکان برجسته، ترجیحاً در جلو و مرکز قرار دهید تا برای کسی که اولین بار از سایت شما بازدید میکند در دسترس باشد. این شعار را واضح، ساده و بالای همهچیز قرار دهید. این عنوان چیزی نیست که بیشازحد در آن خلاقیت به خرج دهید. 3- یک تماس تا اقدام وبسایت شما باید یک هدف اصلی داشته باشد و همهچیز باید طوری طراحی شود که آن موضوع اصلی را پشتیبانی کند. بسیاری از بازدیدکنندگان با گزینههای بیش از اندازه هیچگاه راحت نیستند و باعث میشود که عملیات کمتری در وبسایت شما انجام شود؛ بنابراین انتخاب کنید که بهترین مکانیزم فروش شما چیست و سپس ازآنجا شروع به ساختن کنید. آیا میخواهید تماس تلفنی بیشتری داشته باشید؟ آن را آسان و واضح به نمایش بگذارید. آیا میخواهید مردم به تماشای ویدئو بپردازند؟ پس آن را به جلو و مرکز در بالا قرار دهید. 4- بهترین راه را برای معرفی خدماتتان انتخاب کنید شما میدانید چهکاری باید انجام دهید و اینکه جزئیات آن را میدانید؛ اما از طرف دیگر احتمالاً بازدیدکننده شما تنها بخش کمی از دانش در مورد محصول یا خدمت شما دارد و بنابراین در هر مرحله در سرازیری قرار دارد. به همین دلیل شما باید مطمئن شوید که صفحات محصولتان یا خدمتتان کوتاه، ساده و آسان برای درک است. 5- واکنشگرا بسازید بیش از نیمی از بازدید توسط مرورگرهای وب از یک دستگاه غیر از رایانه رومیزی انجام میشود. به همین دلیل شما نیاز دارید که مطمئن باشید که سایتتان بر روی تبلت، گوشیهای هوشمند، یا حتی تلویزیون بهخوبی دیده میشود. این موضوع بسیار آسان است اما بهشدت مهم محسوب میشود. اگر وبسایتتان برای اندازه صفحهنمایشهای مختلف پاسخگو نیست، باید آن را اصلاح کنید در غیر این صورت پول و مشتریان خود را که از این طریق وارد وبسایت شما شدهاند از دست میدهید. 6- بازدیدکنندگان را وادار به تفکر نکنید وبسایت شما باید برای بازدیدکنندگان شما آسانتر باشد. بهتر است بازدیدکنندگان کمتر به جستجو، رمزگشایی و فکر بپردازد. این به این معنی نیست که آنها هوشمند نیستند بلکه آنها مشغول هستند و کار شما آسان کردن امور آنهاست. شما متخصص هستید. به همین دلیل بهترین وبسایتها اغلب تمیز، ساده و قابلدرک هستند. پس یک دقیقه در مورد بازدیدکنندگان خود وقت بگذارید و به پرسشهای زیر پاسخ دهید: آنها چه اطلاعاتی را نیاز دارید؟ بهترین راه برای ارائه سایت به آنها چیست؟ اینکه چطور میتوانید بهترین، سریعترین و راحتترین پاسخ را برای آنها آماده کنید؟ 7- کسب و کارتان را اثبات کنید یکی از نیرومندترین نیروهای جهان بازاریابی، اثبات اجتماعی است. اساساً اثبات اجتماعی شامل نشان دادن مشتریان و مشتریان بالقوه در مورد چگونگی رفتار دیگر افراد با آنهاست و برای چگونگی عملکردشان راهنما و چارچوبی میدهند. این را میتوان از طریق استفاده از مواردی مانند گواهینامهها، تائیدیه ها، نظرات کاربران، مطالعات موردی و حتی ساختن رسانههای اجتماعی بزرگ انجام داد که نشان میدهد (حداقل در سطح) که کسبوکار شما چیز باارزشی است که باید به آن توجه کرد. 8- یک ویدئو گاها ارزش یک میلیون کلمه را دارد متن عالی است و این مهم نهتنها برای تعدادی از بازدیدکنندگان که ترجیح میدهند مطالعه کنند، بلکه برای موتورهای جستجو که هنوز هم دوست دارند کلمات کلیدی و موضوع مربوطه را در متن وبسایت شما مشاهده کنند با ارزش است. اما متنهای خیلی طولانی احتمالاً باعث تخریب و تضعیف تجربه کاربری و درنتیجه فروش از طریق وبسایت شما خواهد شد. به همین دلیل است که هر زمان که امکانپذیر باشد، یک ویدئو میتواند جایگزین خوبی از متن در وبسایت باشد. فیلمها در بسیاری از موارد مفید هستند، مانند منعطف کردن نام تجاریتان، ایجاد اعتماد بیحدوحصر، متقاعد کردن و مصمم کردن مشتریان، تصمیمگیری مشتریان و ایجاد قدرت در بازاری که در آن مشغول به کار هستید. نتیجه گیری در پایان کلید طراحی یک وبسایت موفق به یاد داشتن این نکته است که: وبسایت در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شماست. هنگامیکه نیازهای مشتریان، تجربه و خواستههای آنها را اولویتبندی میکنید و اطمینان حاصل کردید که نکات و دستورالعملهایی را که ما در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم را دنبال کردید، میتوانید مطمئن باشید که بیراهه نرفتهاید.