ریشه‌ی فرهنگی در رنگ‌ها یک برنامه‌ی بازاریابی موفق، تفاوت‌های فرهنگی را نیز در برآورد تاثیر رنگ در تبلیغات درنظر می‌گیرد. یک رنگ واحد در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند معانی کاملا متفاوتی داشته باشد.

رنگ زرد را درنظر بگیرید. در اکثر کشورهای اروپایی و کشورهای شمال امریکا رنگ زرد معنی روشنایی، شادی و نشاط و طبیعی‌بودن می‌دهد و به همین دلیل در کالاهایی که مربوط به خانواده یا کودکان باشد از آن استفاده می‌شود. اما آلمان در این میان استثنا است و رنگ زرد را به حسادت تعبیر می‌کنند. رنگ زرد در پرچم اکثر کشورهای دنیا هست. در بیشتر کشورهای آسیایی، رنگ زرد رنگی مقدس و سلطنتی محسوب می‌شود که در لباس افراد والا مقام به‌کار می‌رود (در فرهنگ اروپایی، رنگِ بنفش است که معنی امپراطوری می‌دهد). در ژاپن رنگ زرد به معنی شجاعت است. بسیاری از فرهنگ‌ها رنگ زرد را به طلا ربط می‌دهند. به‌همین دلیل رنگ زرد را به موفقیت، کیفیت و پول نسبت می‌دهند. در هند رنگ زرد به معنی تجارت است و در بسیاری از کشورهای آفریقایی رنگ زرد تنها برای کسانی استفاده می‌شود که مقام اجتماعی بالایی دارند. برعکس، در خیلی از کشورهای آمریکای لاتین رنگ زرد به معنی عزاداری و مرگ است. مصر هم این باور را دارد، اما به‌طور کلی در آسیای مرکزی رنگ زرد به معنی خوشبختی و کامیابی است. به‌عنوان یک بازاریاب، این بخشی از وظیفه‌ی شماست که طراحی‌های خود را با فرهنگ مخاطبان‌تان منطبق کنید. رنگ‌هایی که افراد را به انجام عمل خاصی تحریک می‌کنند در زمینه‌ی وبسایت‌ها، اینکه کدام رنگ بهترین اثر را بر کلیک‌کردن روی دکمه‌های فراخوانی برای اقدام (call-to-action) می‌گذارند، سؤالی است که در تحقیقات زیادی به آن پرداخته شده، ولی نتایج این تحقیقات همسو نیستند. چیزی‌که در تمام تحقیقات به اثبات رسیده، این است که رنگ روی تصمیم به خرید اثر می‌گذارد. در گاهی موارد نیز رنگ دکمه‌های سایت، بستگی به طراحی کلی سایت، برند و نوع کالا دارد. با این‌حال هنوز هم برخی قوانین می‌توانند بین همه‌ی کالاها با هر برندی که دارند، مشترک باشند. رنگ دکمه‌های سایت باید قابل‌دیدن باشد، اما توی چشم نزند. باید مکمل طراحی کلی سایت باشد، اما باید در جاهایی که لازم است تضاد ایجاد کنید تا کاربران به‌راحتی بتوانند آن را پیدا کنند و سردرگم نشوند. دوم اینکه دکمه‌های سایت باید بزرگ، شفاف و ساده باشند و روی پس‌زمینه‌ای قرار بگیرند که حواس مخاطب به پس‌زمینه پرت نشود. تحقیقات نشان می‌دهد سه رنگ اصلی زیر برای دکمه‌هایی با این کاربرد، جزو بهترین رنگ‌هایی هستند که بیشترین اثرگذاری را بر روی مخاطب دارند: رنگ قرمز: به‌راحتی دیده می‌شود، بین سایر طراحی‌های سایت به‌سادگی به‌چشم می‌آید و سبب ایجاد حس هیجان در کاربر می‌شود و به معنی اضطرار است. رنگ سبز: رنگ آرامش‌بخش‌تری نسبت به قرمز است، گاهی کمک می‌کند برخی از کاربران آرامش پیدا کنند تا بتوانند تصمیمی که ما می‌خواهیم را بگیریم. این رنگ به‌خصوص در کسب‌وکارهایی که مرتبط با آرامش، روانشناسی یا محیط‌زیست هستند، جواب می‌دهد. رنگ زرد / نارنجی: با گرمی، شادی و انجام عملی مشخص مرتبط است. اگر به سایت آمازون سر بزنید می‌بینید که چقدر هوشمندانه از این دو رنگ استفاده شده است. دکمه‌های تصویر بالا می‌تواند برای انواع سایت‌ها مناسب باشد. ۱، ۲، ۳، امتحان می‌کنم: رنگی که استفاده کردم درست کار می‌کنه؟ تست‌کردن تنها راهی است که می‌تواند مشخص کند رنگ درستی را برای تبلیغات خود انتخاب کرده‌اید یا نه؟ تکرار روش‌های ارزیابی A/B یا Split می‌تواند تعیین کند که کدام رنگ‌ها بهترین اثرگذاری را برای حرفه‌ی شما دارند. صبر داشته باشید و در هربار تبلیغات فقط یک رنگ را آزمایش کنید تا بتوانید واقعا روی نتیجه‌ی بدست آمده تکیه کنید. کاری که باید بکنید این است که اول از همه رنگ‌هایی که در فرهنگ مخاطبان شما معنی بدی دارند، حذف کنید. سپس مجموعه انتخاب‌های خود را با حذف رنگ‌هایی که به برند شما مرتبط نیستند، محدود کنید. بعد، باید یک رنگ را در مقابل رنگی دیگر تست کنید و مثل جام حذفی تا جایی پیش بروید که بتوانید بهترین رنگ را برنده اعلام کنید. بعد از اینکه با آزمون و خطا به نتیجه رسیدید، می‌توانید با اعتمادبه‌نفس نتایج را روی قسمت‌های مختلف سایت‌تان پیاده کنید.

price

برچسب‌ها, ,

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.