عمل تقسیمبندی یک بخش بزرگتر از بازار به گروههای کوچکتر قابل شناسایی از مشتریان (کاربران) که هرکدام نیازهای خاص مشترکی دارند و همدیگر را مرجع قرار میدهند.
بخشبندی بازار اغلب با پروفایل مشتریان یا بازارهای عمودی اشتباه گرفته میشود. تعریف آن کمی پیچیدهتر است. بخشهای بازار تشکیل شدهاند از آدمهای شبیه، که علاقه مشترکی دارند، به یکدیگر دسترسی دارند و به همدیگر به عنوان مرجع مورد اطمینان نگاه میکنند.
اگر یک مشتری در اصفهان زندگی میکند و نیاز مشترکی با یک مشتری در تهران دارد ولی این دو هیچگونه وسیلهی ارتباطی ندارند، در بخشهایی جدا هستند. همینطور اگر هر دو در تهران هستند ولی در دو صنعت کاملاً متفاوت کار میکنند و مسئولیتهای متفاوتی دارند، احتمالاً این دو نیز در دو بخش جدا هستند. شما با آنها متفاوت رفتار میکنید، چرا که به طور معمول، بازاریابی و فروش شما باید هرکدامرا متفاوت هدف قرار دهد.
نکته این نیست که افراد درون یک بخش با یکدیگر ارتباط برقرا میکنند، بلکه در این است که آنها دسترسی و امکان این کار را دارند. دلیل این کار:
۱. تبلیغات دهان به دهان برای یک محصول در میان کسانی که نیاز مشترکی دارند و راهی برای مراوده یک راهکار دارند بهترین عملکرد را دارد.
۲. «به یکدیگر دسترسی دارند» مشخص کننده یک روش مشترک برای درستری به آنهاست.
۳. دانش غیرمستقیم (روابط عمومی، توصیهنامهی مشتری و …) از افراد مشابه که یک محصول را میخرند تاثیرگذاری قوی است.
یکی از پایههای «گذر از شکاف» مور این است که شرکتها باید بخشی را انتخاب کنند که با آن بتوانند به لبه «ساحل آسودگیها»ی اکثریت پیشگام برسند. تلاش برای گسترش کسب و کار در حالیکه فشار برای شخصیسازی محصولات، همخوانسازی فعالیتهای بازاریابی و اجرایی فرآیندهای فروش برای چندین بخش وجود دارد، کاری بسیار سخت است.
درحالیکه امروزه هدف قراردادن چندین بخش از دید هزینههای ساخت و اثربخشی بازاریابی ارزانتر است، چسبیدن به فلسفه«یک بخش» مزایای بخشبندی را بیشینه میکند. بخشبندی مناسب شما را در موارد زیر توامند میسازد:
– فراگیری سریعتر درباره همخوانی بازار (Market Fit)
– یافتن یک بخش آشغال نشده و بکر، یعنی، بدون رقابت
– زودتر رهبر بازار شدن (با قبضه کردن یک بخش)
– به ردیف کردن (و از پا درآوردن) بخشها همانند میلههای بولینگ (بخشی که با موفقیت اشغال شده بخشهای همجوارش را بیثبات میکند)
– بیشینه کردن اثربخشی سرمایه با متمرکز کردن منابع موجود
خوشبختانه، از بزرگترین مزایای بازاریابی اینترنتی، به ویژه شبکههای اجتماعی، این است که به شما اجازه میدهد به شیوهای فرصتجویانه بخشهای همجوار را هم بگیرید در حالیکه همچنان خود را روی ساخت ارزش برای بخش انتخابی اصلی خود وقف کردهاید.