روز ورزش و تربیت بدنی

هفته تربیت بدنی همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی ، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود .

تاریخچه ورزش در ایران

در میان کشورهای مشرق زمین ، ایران ، تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود ، بیشترین اولویت را به تربیت بدنی و ورزش می داد . در یکی از کتاب های باستانی آمده است ; ورزش در ایران باستان، با هدف سلامت ، شادابی و آماده بودن برای دفاع از وطن پا گرفت و هدف اصلی آن ، تربیت جوانان بود . تیراندازی ، کوه نوردی ، شمشیرزنی ، دو ، اسب دوانی ، شترسواری ، ارابه رانی ، مشت زنی ، شنا و کشتی ، در این مرز و بوم رواج داشت . پارسیان ، شکار و شکارگاه را آموزشگاه حقیقی جنگ می پنداشتند و جوانان پارسی در شکار، سحرخیزی ، بردباری در راه رفتن و دوندگی و تیراندازی، آمادگی روحی و چابکی را فرامی گرفتند .
اهمیت ورزش

توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه ، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می آید . چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری ، مبارزه با کسالت و تنبلی ، افزایش توانایی های جسمی و روحی ، شجاعت ، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است . ( روز تربیت بدنی و ورزش )

آثار فردی ورزش

ورزش ، بر جنبه های گوناگون فرد اثرمی گذارد . حرکات ورزشی ، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می دهد . از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می شود . نعمتی که به تعبیر امام علی علیه السلام از زیادی مال بهتر است . ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می انجامد . با ورزش ، انسان از روحی با نشاط برخوردار می شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می سازد و البته بدن سالم هم ، روح و جان را در دست یابی به مدارج کمال یاری می رساند .

آثار روانی ورزش

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  روز جهانی جنگل

ورزش ، همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می گذارد ، بر روح و روان او هم تأثیر دارد . یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد ، افزایش اعتماد به نفس است . ورزشکاران موفق ، خود ساخته بوده و در برابر مشکلات ، مقاوم تر هستند . از دیگر نتایج روانی ورزش ، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده اوست . آدمی ، با ورزش کمتر به دام وسوسه و گناه می افتد و به عادت های زشت ، مثل اعتیاد دچار نمی شود . از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضدّ خمودگی و افسردگی آن است . ورزش ، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دلمردگی بیمه می کند . ( روز تربیت بدنی و ورزش )

معلولیت و ورزش

معلولیت ، باعث تضعیف ماهیچه ها، کاهش توانایی و استقامت بدن ، کندی حرکت و اختلال در هماهنگی کار اندام های مختلف فرد می شود . افسردگی و سرخوردگی در زندگی فردی و اجتماعی ، از آسیب های شایع معلولیت به شمار می آید. حال با این توضیح ، می توان نقش ورزش را در کم کردن این آسیب ها در فرد معلول تشخیص داد . ورزش ، عاملی است که قادر به تأمین سلامت جسمی و روانی فرد معلول است . در صورت نپرداختن به آن ، بدن دچار اختلال می شود ، روند بهبودی کُند یا متوقف می گردد و به طور کلی زندگی فرد معلول به طور جدّی به مخاطره می افتد . از این رو ، ورزش ، از عوامل ضروری در ادامه زندگی جانبازان و معلولان عزیز به شمار می آید .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  روز جهانی تالاسمی
رشته های ورزشی معلولان

امروزه به دلیل پیشرفت های علمی و نیز به وجود آمدن این بینش در معلولان و جانبازان که ورزش ، لازمه زندگی آنان است ، شاهد حضور گسترده افراد جانباز و معلول در مسابقات و رویدادهای گوناگون ورزشی ، از جمله رویداد مهم ورزشی معلولان ، یعنی پارالمپیک هستیم . برخی از مسابقات که براساس قوانین و مقررات خاص برای معلولان انجام می گیرد ، عبارت است از : دو و میدانی ، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و ایستاده ، دوچرخه سواری ، شمشیر بازی ، گُلبال ، جودو ، شنا ، فوتبال هفت نفره ، تیراندازی با تپانچه ، تیراندازی با کمان ، تنیس روی میز و وزنه برداری .

ورزش کودکان

ورزش ، برای کودکان ضروری و لازم است . کودکان به طور طبیعی و فطری به ورزش ، بازی و تحرّک علاقه نشان می دهند . این بازی و تحرّک ، برای رشد آن ها لازم به نظر می رسد. حال که این مسئله تا این حد ضروری است ، وظیفه والدین و مربیان ایشان است که سعی کنند کودکان را به ورزش ها و بازی هایی هدایت کنند که فکر ، روح ، جسم و شخصیت آنان را ساخته و آن ها را برای زندگی اجتماعی سالم و مفید آماده سازد . گفتنی است که از راه ورزش می توان کودک را تربیت کرد و بسیاری از یاد گرفتنی ها را به او آموخت .

ورزش بانوان

برخی از دختران، در سال های نوجوانی دچار نارسایی های جسمی هستند که از بی تحرکی و دوری از ورزش سرچشمه می گیرد . پی آمدهای این مشکلات ، به طور عمیق در سال های آینده زندگی آنان آشکار می شود و به طور مسلّم ، این امر بر نسل آینده نیز اثر می گذارد . برای رفع این مسائل ، بیش از همه باید فرهنگ پرداختن و اهمیت دادن به ورزش برای تأمین سلامت و بهداشت روح و جسم افراد تقویت شود . به یقین ، آثار مطلوب پرداختن به ورزش ، افزون بر سلامت جسم ، از گرایش فرد به ناهنجاری ها نیز جلوگیری خواهد کرد .
ورزش ، جزو ضروری ترین مسائل زندگی همگان است . در این میان ، بانوان باید بیش از دیگران به این مسئله اهمیت دهند و در نظر داشته باشند که آنان ، پرورش دهندگان نسل های آینده هستند و سلامت جسم و فکر و روح ایشان ، بر اندیشه و انگیزه فرزندانشان در پرداختن به ورزش و تأمین سلامت جسمانی و روحی آنها تأثیر مستقیم می گذارد . بانوان با افزودن بر سلامت جسمانی و نیروی بدنی شان ، به آرامش روانی نیز می رسند و با سلامت روانی آنان ، محیط خانه نیز از شادابی و تحرک مفید بهره می برد .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  روز دماوند
توصیه های ورزشی

برای انجام ورزش ، در طی روز، زمان خاصی را اختصاص دهید .

اگر دچار بیماری خاصی هستید ، پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید .

از انجام ورزش در ساعت های بسیار گرم روز بپرهیزید .

از انجام ورزش در محیط های آلوده و ساعت های پر ترافیک روز خودداری کنید .

اگر مشکل مفصلی دارید ، از زانوبند و مُچ بند استفاده نمایید .

در صورت ایجاد تپش قلب ، درد قفسه سینه، گیجی ، حالت تهوّع و تنگی نفس ، بی درنگ از فعالیت دست بکشید .

برخلاف تصور عمومی ، نوشیدن آب در حین فعالیت ورزشی مضر نیست و شما می توانید از مایعات استفاده کنید .

  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 12 دی 1397
  • 87 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   |