چاپ بنر - اجلاس جهانی فدراسیون های کوه نوردی

1) چاپ سیلك
2) چاپ افست
3) چاپ ملخی
4) لترپرس

چاپ سیلک

چاپ سیلک‌اسکرین یا « چاپ سیلک » روشی برای چاپ تصویر است در این روش از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. توری در قابی ثابت می‌شود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش می‌شود. سپس بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کننده پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند.

از چاپ سیلك بیشتر برای چاپ روی انواع نایلون ، پلاستیك های دسته دار ،كرافت (ساكهای كاغذی ) ظروف یك بار مصرف ،تی شرت های تبلیغاتی و… استفاده می كنند.

البته این عمل را می توان با دستگاه های كه مخصوص اینگونه چاپ ها هستند نیز انجام داد كه به آن چاپ تامپو می گویند. این چاپ به مراتب كیفیت بهتری نسبت به چاپ سیلك دارد . (چاپ تامپو برای ابعاد کوچک استفاده میگردد)

با این دستگاه میتوان چاپ چهار رنگ را روی نایلون  انجام داد. در این نوع چاپ رنگ به راحتی از پلاستیك جدا نمی شود اما اگر در چاپ سیلك از مواد خوبی استفاده نكنند رنگ به راحتی از پلاستیك كنده می شود.

چاپ افست

چاپ افست توسط دستگاهای اتوماتیكی انجام می شود . این دستگاهها بزرگ بوده وعمدتا قیمتهای بسیار بالای دارند. هر چند هر روزه دستگاهای مدرن تر با كیفیت چاپ بهتری به بازار عرضه می شود . توسط این دستگاها میتوان كار را با هر تعداد رنگ چاپ كرد . امروزه ماشین های چاپ 9 رنگ نیز در بازار کشورهای پیشرفته وجود داردكه كارهای هنری را با كیفیت بسیار بالایی چاپ می كند .

وقتی می گوییم چاپ چهار رنگ منظور این نیست که فقط در طرح چهار رنگ وجود دارد .بلکه رنگهای موجود در طرح ترکیبی از همان چهار رنگ اصلی ( Cyan , Magenta , Yellow , blacK )  هستند . 

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  تاثیر ست اداری در تجارت

پس می توانید تعداد رنگهای تركیبی زیادی در طرح داشته باشید مثل صورتی ، بنفش ، قهوه ای و … بعد از انتخاب گزینه CMYK برای فایل ایجاد شده  میتوان از پالت Channels تعداد كانالهای رنگ را مشاهده كرد .

ابعاد فرم های چاپی متفاوت هست و به تعداد و ابعاد كارهای طراحی شده شما بستگی دارد . سایز 35 5025 35  – 44 60  – 50 70 ابعاد های متداول فرم های چاپی هستند .

برای چاپ کار طراحی شده باید فرم چاپی ایجاد کنیم . یعنی یک طرح به تنهایی چاپ نمیشه بلکه همراه طرحهای دیگه در یک فرم چیده شده و برای چاپ آماده می شه .در اینجا نوع کار هم خیلی مهمه برای چاپ یه ست اداری سربرگ ، فاکتور ، کاغذ یاداشت ، پاکت نامه و… در یک فرم چیده میشوند چرا که باید بر روی کاغذ چاپ شوند .اما فرم مربوط به کارت ویزیت ، بروشور ، فولدر و… بر روی کاغذ مقوا گلاسه چاپ میشوند .وبرای جعبه کالاها عمدتا از مقوای پشت طوسی استفاده می شود که ضخامت بیشتری دارد .

نكته : گاهی وقتا یك كار خودش یه فرم میشه مثل پوستر یا جلد كتاب ومجله .

لب پنچه : دراین هنگام باید دقت داشته باشید برای خط برش بین كارها فاصله بگذارید . (تقریبا 3 میلی متر) از قسمت بالای كار نیز 1.5 تا 2 سانتی متر فاصله بگذارید كه در اصطلاح به آن لب پنچه گفته می شود . سعی كنید فرم را با كار پر كنید

حالا باید از روی فرم چاپی فیلم تهیه كنید . به مكانهای كه این خدمات را عرضه می كنند لیتوگرافی گفته می شود . در لیتوگرافی از روی فرم شما توسط دستگاه Image setter فیلم تهیه می شود برای هر كانال رنگ یك فیلم برای یك فرم چهار رنگ چهار عدد فیلم به ابعاد فرم چاپی تهیه می شود . (نكته : قیمت تهیه فیلم سانتی محاسبه می شود)

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  کاغذ یادداشت ، سربرگ

زینک : بعد از تهیه فیلم نوبت به تهیه زینك است .زینك ها ورق های نازكی از آلیاژهای ساخته شده با آلومینیوم و روی هستند كه فیلم بر روی آنها معكس می شود این عمل توسط دستگاهی كه به اصطلاح به آن دستگاه كپی زینك می گویند انجام می گردد .فیلمها در دستگاه قرار داده شده وتوسط دستگاه به شدت نور به آن تابانده می شود . بدین ترتیب محتویات فیلم بر روی ورقه های زینك منعكس یا كپی می شود. در این مرحله نیز برای هر رنگ یك زینك گرفته خواهد شد . (برای كار چهار رنگ چهار زینك ).

نكته :امروزه با پیشرفت صنعت چاپ دستگاههای به بازار آمده كه مرحله تهیه فیلم را حذف می كند ومستقیما از روی CD فرم چاپی زینك تهیه می نماید .در این روش كار از كیفیت بیشتری برخورداربوده و قیمت كار نیز كمی بیشتر میشود به این دستگاه، Plate setter  گفته می شود .

زینك به چاپخانه منتقل میشود و توسط ماشین چی (شخصی كه با دستگاهای چاپ كارمیكند) زینك را به ماشین چاپ می بندد. ماشینهای چاپ چهار رنگ داری چهار مخزن رنگ هستند كه هر زینك از یك رنگ تغزیه میكند . در دستگاه چاپ علاوه بر زینك ها كاغذ های سفید نیز قرار دارند . ماشین برای چاپ فرم ، چهار بار رنگ را روی آن منتقل می كند تا كار چهار رنگ چاپ شود .این كاغذها به تعداد مورد نظر شما چاپ میشوند (عمدتا 1000برگ به بالا)

اگر فرم چاپ شده کاغذی باشد به مرحله برش فرستاده می شود و اگر کار مقوای گلاسه باشد یک تا دومرحله دیگر را باید طی کند .

روكش زنی یا سلفون کشی : بقیه فرمهای برای روكش زدن آماده می شوند .اگر دقت كرده با شید روی جلد كتابها یا سطح كارت های ویزیت روكشی براق وجود دارد .این عمل نیز توسط دستگاهای مخصوص در چاپخانه  انجام می شود .(به این مرحله روكش زنی یا سلفون کشی گفته می شود).
دستگاه لتر پرس : بعد از ساخت قالب فرمهای چاپی كه حالا روكش زده شده وسرد شده اند روی قالب قرار داده شده و با فشاری تعین شده پرس می شوند تا خطوط خاص برش زده شوند وطرحها از فرم چاپی جدا شوند.به دستگاهی كه این عمل را انجام می دهد دستگاه لتر پرس گویند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  تاریخچه پوستر ، انواع پوستر و کاربرد آن

نكته: وقتی می گویند از اطراف كادر طرح كمی به داخل كادر فاصله بگذارید برای آن است كه در اغلب چاپخانه ها عمل گیوتین زدن را كمی بی دقت انجام می دهند بنابراین ممكن است كناره های طرح زده شود .

چاپ ملخی

چاپ ملخی كه می توان گفت جزء چاپ های سنتی به حساب می آیند فقط می تواند یك رنگ را بر روی كاغذ یا مقوا چاپ كند .در قدیم برای چاپ روی جعبه های شیرینی از این روش استفاده می كردند ( یادتون هست!در ب جعبه سفید بود واسم، آدرس قنادی روی اون با یك رنگ مشكی یا آبی یا قرمز نوشته شده بود )
دستگاه چاپی ملخی : مثل ماشین تحریر های قدیمی عمل می كنند .حروف سربی روی پایه هایی قرار دارد ، حروف به جوهر آغشته شده و برروی كاغذ می خورند.اگر بخواهند طرحی را چاپ ملخی بزنند باید از طرح كلیشه سربی بسازند .
دستگاه چاپ ملخی مدرن نیست وکیفیت پاینی نسبت به چاپ افست دارد .این دستگاه در حین کار صدای بسیار جالبی دارد

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 17 دی 1394
  • 972 بازدید
  • بروزرسانی : 20 اسفند 1400

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×