استفاده از المانهای فونت و فرم و رنگ با آن شیوه که در مبحث عناصر تشکیل دهنده پوستر به آن اشاره کردیم، قانون و قاعده بی قید و شرط برای طراحی پوستر نیست و موقعیت و خلاقیت طراح  این است که فرم، شکل، رنگ و فونت و در نهایت تصاویر را کنار هم می چیند.

بهتر است قبل از هرچیز به طرح های ساختار شکنانه نیز فکر کنید. زیرا ساختارشکنی، در بیشتر موارد، پویایی را نشان می دهد و نشان می دهد در پشت طراحی شما تفکری سوای قوانین و قواعد تکراری و کلیشه ای وجود دارد.

همیشه زیبایی، در شلوغی و تصاویر زیاد نمی باشد. گاهی زیبایی در سادگی خلاصه می شود و باید به سادگی بیشتر فکر کنید. زیرا مفاهیم بصری در تصاویر ساده تر، زودتر و سریعتر، راحت تر و مستقیم تر منتقل می شوند و همیشه تاثیر گذاری در انتقال سریع مفهوم میباشد. چون پوستر یک وسیله تبلیغاتی است بنابراین پیام آن نباید مبهم باشد و برداشت های متفاوتی از آن شود. این موضوع به اثر بخشی پوستر ضربه وارد میکند.

برای طراحی پوستر هیچ قاعده و قانون حتمی وجود ندارد. البته معتقدیم اصولا در طراحی گرافیکی، قانونی مشخصی وجود ندارد. طراحان گرافیکی از محدود شدن بیزار هستند و دوست دارند حرف اول و آخر، خلاقیت و ایده هایشان باشد و این، یک اثر گرافیکی را قانونمند و هدفمند می سازد. پس الهام بخش اندیشه و ایده های خلاقانه خود باشید تا طرح زیبا و تاثیر گذاری را بروی صفحه طراحی خود خلق نمایید.

پوستر باید به گونه طراحی و چاپ شود که قابلیت نصب را داشته باشد. زیرا در نهایت قرار است از جایی آویزان یا در نقطه ای نصب شود.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  از چاپ بیشتر بدانید

اصولا برای پوستر، ابعاد مشخصی وجود ندارد. ابعاد پوستر معمولا بزرگ است و حداقل درقطع A3 طراحی و چاپ می گردند.اما قطع دقیق A3 به دلیل پرت زیاد کاغذ چندان استفاده نمی شود و سایز های رایج تر دیگری جایگزین آن میگردد. البته به یاد داشته باشید که بزرگی سایز دلیلی بر تاثیر گذاری بهتر نمی باشد.

پوستر عمدتا در سه قطع استاندارد است:

۳۵ در۵۰ سانتی مترB3

۵۰ در۷۰ سانتی متر B2

۷۰ در۱۰۰ سانتی متر B1

جنس پوستر :

جنس پوستر ها عمدتا از نوع کاغذ یا مقوا می باشد.

که بنا به در خواست مشتری و مدت زمان ماندگاری تعیین و مورد توافق طرفین می گیرد. مثلا برای پوستر هایی که قرار است  زمان کوتاهی نصب بمانند از گرماژ پایین تر استفاده می شود مانند : پوستر های نمایشگاهی و تئاتر اما در عوض برای پوستر های تبلیغاتی خاص که گاهی اوقات تا چند سال هم مورد استفاده قرار میگیرند از مقوا هایی با گرماژ بالا حتی تا ۳۰۰gr و خدمات پس از چاپی مانند سلفون و یووی هم استفاده میگردد. که هم به استحکام و هم جذابیت پوستر می افزاید.

همیشه طراح باید قبل از طراحی پوستر یا سایر طراحی های گرافیکی که امکان چاپ دارند از جنس و گرماژ کاغذ و نوع چاپ پذیری آن اطلاع کافی را داشته باشد.

و در آخر امیدوارم که طراحان گرافیکی ما با توجه به نکات ذکر شده و بهره مندی از تجربیات استادان و پیشکسوتان این زمینه و تکیه بر خلاقیت و دید هنری خود آثاری ظریف و ماندگار خلق نمایند که باعث بالا رفتن سطح هنری و کاری خویش و سایر همکاران گردد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  طرح های تقویم 1396 دکوراسیون داخلی و مبلمان

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
برچسب‌ها:, , ,
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 4 آبان 1394
  • 868 بازدید
  • بروزرسانی : 28 آبان 1400

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×