ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

چاپ تامپو

چاپ تامپو چیست ؟

به مراحل انتقال رنگ بر روی اجسام به وسیله یک قطعه لاستیک چاپ تامپو میگویند , که در ابتدا به صورت دستی انجام میشد ولی با پیشرفت تکنولوژی این صنعت به اتوماتیک تبدیل شد . چاپ تامپو یکی از انواع چاپ است که امروزه میان صنعتگران و کسانی که خدمات تبلیغاتی را انجام میدهند رونق و رواج پیدا کرده است . چاپ تامپو نسبت به چاپ سیلک از قدمت کمتری برخوردار است ، اما به علت پر کاربرد و در دسترس بودن آسان آن ، سهم بیشتری از خدمات چاپ صنعتی را به خود اختصاص داده است .

روش چاپ تامپو

در این مدل چاپ برای انتقال طرح و رنگ بر روی قطعه و سطح مورد نظر از یک استامپ سیلیکونی که به آن پد نیز گفته میشود و کلیشه فولادی استفاده میشود . چاپ تامپو به دلیل امکانات زیاد و هزینه پایین چاپ در بسیاری از موارد در صنعت و هدایای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد . این نوع از چاپ کالا های گرد ، خمیده و گود را چاپ میزند . از ویژگی های آن میتوان به چاپ کلیه سطوح از جنس ها و اشکال مختلف مانند سطوح صاف ، گرد ، منحنی و محدب اشاره کرد .

چاپ تامپو درواقع چاپ گود غیرمستقیم است. در این نوع چاپ، فرم چاپی مستقیماً با سطح چاپ تماس پیدا نمی‌کند بلکه این تماس از طریق بالشتک و یا غلتک انجام می‌گیرد . در ساخت و قالب‌ریزی بالشتک‌های سیلیکونی نیازی به حرارت نیست، درنتیجه بروز مشکلات ناشی از ذوب مواد در آن وجود ندارد .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  بنر

فرم چاپ تامپو معمولاً به‌صورت مسطح و از نوع فرم‌های گود می‌باشد . به این فرم‌ها کلیشه گفته می‌شود . جوهر روی قسمت‌هایی از فرم که شامل اطلاعات و گود می‌باشد قرار می‌گیرد . تماس بالشتک سیلیکونی با کلیشه باعث می‌شود که مرکب از روی فرم ، به روی سطح سیلیکونی بالشتک انتقال یابد . در اینجا بالشتک مانند یک مهر ژلاتینی عمل می‌کند و بدین ترتیب امکان چاپ روی سطوح مختلف را فراهم می‌سازد .

امروزه چاپ تامپو مانند چاپ سیلک بسیار کاربردی می باشد و اکثر کارخانجات ، تولیدی ها و هدایای تبلیغاتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با چاپ تامپو در ارتباط هستند .

قابلیت های این چاپ به دو نوع تقسیم میشوند :

  1. چاپ اختصاصی هدایای تبلیغاتی

این چاپ شامل چاپ خودکار ، چاپ روی تیشرت و لباس ، چاپ روی لیوان ، چاپ سرکلیدی ، چاپ پاور بانک ، چاپ روی فلش مموری ، چاپ مموری ، چاپ لوازم التحریر ، چاپ لوازم ورزشی ، چاپ روی لوازم خانگی ، چاپ روی ظرف یکبار مصرف ، چاپ روی درب نوشابه ، چاپ روی بطری ، چاپ روی لیوان یکبار مصرف و … می باشد .

  1. چاپ اختصاصی قطعات صنعتی

این چاپ شامل چاپ قطعات خودرو ، چاپ لوازم الکترونیک ، چاپ قطعات صنعتی ، چاپ لوازم پزشکی ، چاپ لوازم اشپزخانه ، چاپ قطعات موتور سیکلت ، چاپ ظروف ، صنعت ساعت ، صنعت نیمه هادی ، صنعت کامپیوتر ، صنعت ارتباطات ، صنایع نوری و … می باشد  .

مراحل چاپ دستگاه تامپو

برای انتقال جوهر و چاپ روی یک محصول مراحل زیر صورت می‌گیرد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  پرده تصویری

بالشتک باید نسبت به محل کلیشه در موقعیت مناسب قرار بگیرد یعنی اول باید کلیشه و یا فرم چاپ تامپو را نسبت به موقعیت بالشتک تنظیم کنیم .

بعد از قرارگیری در موقعیت مناسب بالشتک به‌صورت عمودی به روی کلیشه یا فرم گود فشار وارد میشود که این کار در دستگاه چاپ با فشار دادن دکمه به‌ صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد .

بعد از فشار دادن ، مرکب روی بالشتک انتقال داده می‌شود و بالشتک به‌صورت عمودی از روی کلیشه جدا می‌گردد .

بالشتک حامل جوهر ، روی سطوحی که می‌خواهیم عمل چاپ را روی آن انجام دهیم فشار داده می‌شود تا عمل چاپ صورت بگیرد .

بالشتک با انتقال مرکب چاپ روی سطح موردنظر ، از آن جدا می‌گردد تا آماده تکرار سیکل چاپی گردد.

در دستگاه‌های چاپ تامپو می‌توان به‌جای بالشتک از غلتک نیز استفاده کنید . کلیشه و واسطه چاپی در این نوع دستگاه‌ها استوانه‌ای است. از امتیازات این روش چاپی تداوم آن است، یعنی تا زمانی که کلیشه و غلتک در تماس با یکدیگر و در حال گردش و چرخیدن باشند عمل چاپ صورت می‌گیرد و نیازی نیست که برای مرکب دهی یا چاپ و سطح انتقال چاپی ، واحد چاپ و یا بخشی از آن متوقف گردد .

مزایای چاپ تامپو

توانایی چاپ روی هر سطح , هر شکل با سطوح محدب ، منحنی ، ناهموار ، توخالی و غیره را دارد .

توانایی چاپ روی اکثر مواد : مانند موادی مثل پلاستیک ، فلز ، شیشه ، سرامیک و… را دارد .

بالا بودن سرعت و کیفیت چاپ و وضوح بهتر .

ارزان و به صرفه بودن چاپ .

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  چاپ تقویم دیواری 1397 با تصویر دلخواه یا تصویر عزیزان شما

معایب چاپ تامپو

چاپ چندرنگی نیاز به تجهیزات گران ‌قیمت دارد .

چاپ تصاویر تمام رنگی عملی نیست .

اندازه و ابعاد تصویر بزرگ را در چاپ تصویر از حال طبیعی خارج میکند .

رنگ های چاپ تامپو و کاربردهای آنها

رنگ PVC

چاپ روی نایلون ، چاپ روی نایلکس ، چاپ روی تقویم ، چاپ روی سررسید ، قطعات PVC و … مورد استفاده قرار میگیرد. ( حلال ریتاردر )

رنگ P.P

چاپ روی ظروف یکبار مصرف ، چاپ روی پوشه دکمه دار ، قطعات PP و … مورد استفاده قرار میگیرد. ( حلال ریتاردر )

رنگ TPR

چاپ روی خودکار ، چاپ روی بادکنک ، هدایای تبلیغاتی ، قطعات صنعتی و … مورد استفاده قرار میگیرد. ( حلال ریتاردر )

رنگ PS.AS

چاپ قطعات خودرو ، قطعات کامپیوتر ، قطعات صنعتی و … مورد استفاده قرار میگیرد. ( حلال ریتاردر )

رنگ فلز و شیشه

در چاپ قطعات فلزی ، چاپ شیشه بخاری ، بطری شیشه و … با پخت پایین انجام میشود.

رنگ بادکنک

این نوع رنگ پایه آب می باشد و مخصوص چاپ بادکنک است .

چاپ تامچو
چاپ تامپو در شیراز

جهت مشاهده ی روش های چاپ دیگر ( افست – سابلیمیشن – جوهرافشان – لیزری – حرارتی – ریسوگرافی – دیجیتال – سیلک – داغکوب و … ) می توانید اینجا کلیک کنید .

جهت مشاهده ی نمونه کار های مجموعه ی سرویس های طلایی در اینستاگرام می توانید اینجا کلیک کنید .

price

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×