ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

یک قالب وردپرس شکل و ظاهر سایت شما را نمایش می دهد. شما با استفاده از قالب وردپرس می توانید طراحی و ظاهر سایت خود و  همین طور نحوه چینش المنت های مختلف در صفحات وب سایت خود را تغییر دهید. در ابتدای کار با وردپرس، بسیار ضروری است که بدانید قالب وردپرس چیست و اجزا آن چگونه در کنار هم کار می کنند.

تغییر یک قالب باعث تغییر شکل ظاهر سایت شما در سمت کاربر یا همان front end می گردد. front end در واقع بخشی از سایت شماست که توسط کاربران مشاهده می گردد، به عبارت دیگر شما با تغییر قالب سایت وردپرس می توانید آنچه را که بازدیدکنندگان سایت شما در سایت شما می بینند، را عوض کنید.

نکته بسیار جالب در مورد قالب های وردپرس این است که هزاران قالب وردپرس رایگان در مخزن قالب های وردپرس بصورت رایگان وجود دارد که شما برای طراحی سایت خود می توانید از آن ها بصورت کاملا رایگان استفاده کنید، اگرچه خیلی از وبمستران ترجیح می دهند از تم های غیر رایگان وردپرس یا تم سفارشی شده وردپرس برای سایت خود استفاده کنند.

مسلما قالب های غیر رایگان وردپرس امکانات بسیار پیشرفته تری نسبت به فالب های رایگان داشته و علاوه بر آن شما می توانید از پشتیبانی حرفه ای، برای آن ها نیز برخوردار شوید. ضمن اینکه بسیاری از سایت های حرفه ای وردپرس دارای قالب های کاملا سفارشی می باشند که دقیقا برای نیاز کاربران سایت مورد نظر طراحی شده است. 

یک قالب وردپرس چه کاری انجام می دهد؟

قالب های وردپرس وظیفه جمع آوری محتوا ها و داده های ذخیره شده وردپرس و نمایش آن ها در مرورگر کاربر را دارند. زمانی که شما یک قالب وردپرس را می سازید، در واقع تصمیم می گیرید که محتواهای موجود در سایت شما، به چه شکلی در بیایند و چگونه نمایش داده شوند.

در هنگام ساختن یک قالب وردپرس، شما می توانید از امکانات بسیاری که در وردپرس وجود دارد برای ظاهر سایت خود استفاده کنید. برای مثال:

  • قالب شما می تواند بی نهایت شکل برای صفحه بندی داشته باشد و در واقع صفحه بندی و ظاهر هر صفحه ای می تواند کاملا با صفحات دیگر متفاوت باشد. شما انواع و اقسام صفحات استاتیک و داینامیک و یا رسپانسیو (یا همان واکنشگرا) می توانید داشته باشید و می توانید از هر تعداد سطر یا ستون برای صفحه بندی خود بهره بگیرید
  • قالب وردپرس سایت شما می تواند در هرجایی که شما می خواهید، به نمایش دربیاید
  • قالب وردپرس سایت شما می تواند کاملا مشخص کند که محتواهای موجود در هر صفحه برای هر دستگاه به چه نحوی به نمایش دربیاید و در واقع هر صفحه در دستگاه های مختلف چه عکس العملی از خود نشان دهد
  • قالب وردپرس شما می تواند به راحتی برای تایپوگرافی های (استفاده از فونت های مختلف و تنظیمات متفاوت برای آن ها) گوناگون، سفارشی سازی گردد و شما می توانید به راحتی برای کل اجزا و المان های هر صفحه سایت خود، از طراحی های مختلف استفاده کرده و به سادگی با کدهای CSS به قالب خود استایل های متفاوت ببخشید
  • سایر عناصر طراحی مثل عکس ها، صداها، ویدئو ها را می توانید به راحتی در هر کجای قالب خود که می خواهید، به صفحات خود و به سادگی هرچه تمام تر اضافه کنید

قالب های وردپرس به طرز بسیار شگفت انگیزی قدرتمند هستند و در واقع هرچه را شما بتوانید تصور کنید، می توانید توسط آن ها و به سادگی هرچه تمام تر پیاده سازی کنید. باید در نظر داشته باشید که در هر پروژه طراحی وب، طراحی یک قالب برای سایت چیزی بسیار بیشتر از صفحه بندی و رنگ بندی ظاهر آن است. در واقع یک قالب خوب، علاوه بر داشتن یک ظاهر زیبا باید با قدرت هرچه تمام تر بتواند در فراهم کردن امکاناتی چون داینامیک کردن محتواهای سایت، به صاحبان سایت کمک کند. در واقع قالب های وردپرس یکی از بهترین گزینه ها برای این امر می باشند.

قالب های وردپرس از چه چیزهایی ساخته شده اند؟

اگر بخواهیم بصورت خیلی ساده نگاه کنیم، قالب های وردپرس مجموعه از فایل های مختلف می باشد که با قرار گرفتن آن ها در کنار همدیگر می توانند دقیقا آن چیزی را که شما در یک سایت می بینید را برای شما بسازند. آن ها همچنین با کارهایی که در کنار هم انجام می دهند، باعث می شوند که کلیه رفتارهایی که یه سایت می تواند داشته باشد را بصورت کاملا سازمان یافته، مدیریت کنند.

فایل های ضروری برای ساخت یک قالب وردپرس:

برای ایجاد یک قالب وردپرس حداقل به دو فایل اصلی نیاز می باشد. در واقع هر قالب وردپرس برای ایجاد به این دو فایل نیاز داشته و در صورتی که آن ها وجود نداشته باشند، قالب وردپرس کار نخواهد کرد. این دو فایل عبارتند از:

  1. فایل index.php : که اصلی ترین فایل قالب وردپرس می باشد
  2. فایل style.css : که اصلی ترین فایل برای استایل های یک قالب وردپرس می باشد

فایل های بسیار دیگری نیز در قالب های وردپرس موجود می باشند (که البته جز فایل های ضروری یا همان required محسوب نشده اما برای ساخت یک قالب حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند). این فایل ها در قالب وردپرس شامل فایل های زیر می شوند:

  • فایل های PHP : که شامل انواع Template filesها می شوند
  • فایل های محلی  سازی یا فایل های ترجمه یا Localization files
  • فایل های CSS
  • انواع فایل های گرافیکی
  • فایل JavaScript
  • فایل های متنی یا Text files که عموما مربوط به توضیحات لایسنس ها یا دستورات راهنما مثل readme.txt و یا فایل های لاگ (یا همان Changelog files) می باشند

چه تفاوتی بین قالب وردپرس و پلاگین وردپرس وجود دارد؟

می توان گفت این رایج ترین سوال در ابتدای کار با وردپرس می باشد که هر کسی آن را می پرسد. در بسیاری از موارد قالب ها و پلاگین های وردپرس در انجام وظایف یک سایت در همکاری بسیار نزدیک باهم هستند و بصورت کاملا در هم آمیخته باهم کار می کنند. اما بسیار مهم است که شما بطور نسبی بدانید و درک کنید که چه تفاوتی بین آن ها وجود دارد. در واقع بصورت تقریبا استاندارد (یا همان best practice) می توان گفت:

  • یک قالب وردپرس وظیفه کنترل و مدیریت کردن نحوه نمایش محتواها در یک سایت وردپرسی را بر عهده دارد
  • در حالی که یک پلاگین وردپرس وظیفه کنترل و مدیریت کردن نحوه رفتار و نیز امکانات مختلف یک سایت وردپرسی را بر عهده دارد

البته قابل ذکر است که در بسیاری از موارد نیز ممکن است این تعریف ها باهم همپوشانی داشته باشند، اما در حالت کلی می توانیم دو تعریف بالا را به عنوان مرز تفاوت بین قالب وردپرس و پلاگین وردپرس در نظر گرفت.

به عنوان best practice می توان گفت: قالب ها بصورت کلی نباید کارکردهای حیاتی یا critical functionality را به سایت اضافه کنند. انجام این کار باعث می شود زمانی که کاربر بخواهد یک قالب را عوض کند، بسیاری از امکاناتی که در سایت موجود می باشد را از دست بدهد. در واقع پلاگین های برای این به وردپرس آمده اند که عوض کردن قالب و ظاهر سایت به صورت کامل از امکانات و رفتارهای یک سایت جدا باشد تا کاربر با خیال راحت بتواند ظاهر سایت خود را عوض کند بدون اینکه نگران از دست دادن امکانات موجود در سایت خود شود.

یک مثال رایج در این زمینه، ساخت یک بخش به عنوان نمونه کار یا portfolio در یک قالب می باشد. وقتی یک تم در قالب خود portfolio را به وجود آورده است، اگر کاربر تصمیم بگیرد تا تم خود را با یک تم جدید عوض کند، در صورتی که قالب جدید امکان portfolio را نداشته باشد، کلیه اطلاعات این بخش پس از تغییر قالب در اختیار کاربر نخواهد بود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  وب 2.0 چیست؟
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 2 مهر 1398
  • 1316 بازدید
  • بروزرسانی : 29 اسفند 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×