ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

اصطلاحات سئو

اگر شما به تازگی پا به عرصه پر قدرت سئو گذاشته اید و در اول راه هستید یا سئوکار ماهری نیستید حتما این مقاله را مطالعه نموده و به دانش خود اضافه نمایید.

SEO – Search Engine Optimization:

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو.

HEO – Human Experience Optimization:

بهینه سازی و آسان سازی رابط کاربری و طراحی ظاهری برای کاربر.

SEM – Search Engine Marketing:

بازاریابی از طریق موتور های جستجو، استفاده از موتورهای جستجو برای کسب بازار و مشتری. SEO و تبلیغات کلیکی گوگل نمونه ای از آنهاست.

SMO – Social Media Optimization:

بهینه سازی سایت به واسطه شبکه ها و رسانه های اجتماعی.

SMM – Social Media Marketing:

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی.

PPC – Pay Per Click:

پرداخت به ازای کلیک. نوعی تبلیغات است که به ازای کلیکی که روی تبلیغ می شود هزینه دریافت می شود، بر خلاف سایر تبلیغاتی که هزینه آنها مبتنی بر زمان است.

SERP – Search Engine Result Page:

صفحه ای از موتور جستجو که نتایج جستجو شده در آن لیست می شود.

UI – User Interface:

به معنای ظاهر و شکل دیداری وب سایت یا Application است.

UX – User Experience:

به معنی راحت سازی و ایجاد رضایت کاربر در کار کردن با سایت با توجه به تجربه کاربر. UX با عکس العمل و رفتار کاربر سر و کار دارد. اما UI صرفا ظاهر وب سایت یا Application است و عکس العمل و تجربه کاربر در آن دخیل نیست.

KEYWORD:

به معنی کلمه کلیدی می باشد. به کلمه کلیدی مد نظر که لزوما یک کلمه نیست، حتی یک عبارت هم معمولا می تواند یک کلمه کلیدی نامیده شود. به عنوان مثال شخصی قصد دارد سایتش با کلمه کلیدی “طراحی وب سایت” بالا باشد.

On Page Seo:

بهینه سازی ساختاری و داخلی یک وب سایت برای موتور های جستجو. به هر کاری که برای بهینه سازی موتور های جستجو که در داخل سایت انجام می شود را On Page Seo می گویند.

Off Page Seo:

بهینه سازی خارجی و Reputation یک وب سایت برای موتور جستجو. هر کار بهینه سازی که خارج از سایت انجام می شود مانند شبکه های اجتماعی و Link Building را Off Page Seo می نامند.

Responsive design:

طراحی واکنش گرا. به سایتی که طراحی آن به شکلی است که با تغییر سایز پنجره مرورگر و نمایش در ابعاد و صفحه نمایش های مختلف و دستگاه های مختلف مثل تبلت و موبایل تغییر می کند و از نظر ظاهری با همه دستگاه ها سازگار است که در این حالت به آن Full Responsive گفته می شود. تعریف واکنش گرا بودن وب سایت، اغلب در میان طراحان UI UX دارای اختلاف نظر های ریز و درشت زیادی می باشد.

Backlink:

هر لینکی که به ازای هر صفحه مبدا که به وب سایت داده شده است، یک بک لینک محسوب می شود.

Referring Domain:
به هر لینکی که به ازای هر دامنه به وب سایت داده شده است یک ref domain محسوب می شود.

OBL – Out Bound Link:

تعداد و میزان لینک های خروجی یک صفحه یا یک سایت به دامنه های دیگر را گویند.

Internal Links:
به لینک های داخلی یک وب سایت که به صفحات داخلی همان وبسایت داده می شود را Internal Links می گویند.

Out Bound Links:

به لینک خروجی یک صفحه یا یک وب سایت گفته می شود.

Anchor Text:
به عنوان هر لینک گفته می شود. همان کلمه یا عبارت لینک که توسط کاربر قابل مشاهده و کلیک است.

Meta Keyword:

متا تگی که در آن کلمات کلیدی با کاما از هم جدا می شوند و مدتهاست که بی اهمیت است.

نسبت کد به متن:

نسبت کد html یک صفحه به متن و محتوا. به عنوان مثال زمانی که در صفحه ای 100 کاراکتر کد html دارد و همچنین 300 کاراکتر متن و محتوا دارد، نسبت کد به متن آن یک به سه است.

نسبت کلمات کلید ی به متن:

به نسبت میزان تکرار کلمات کلیدی در متن به کل متن نامیده می شود.

Keyword Stuffing:

زمانی که یک کلمه کلیدی به صورت تکرار در یک متن به صورت مصنوعی قرار داشته باشد را نامیده می شود.

Over Optimization:

زمانی که برای یک سایت بیش از حد عمل بهینه سازی انجام شود به عبارتی هر گونه کاری که منجر به مصنوعی شدن سئو و بهینه سازی و دستکاری زیاد شود.

Crowler – Robot – Spider:

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  طراحی سایت در شیراز

خزنده ها و ربات ها. در دنیای وب کاربردهای مختلفی برای خزنده و ربات وجود دارند. در زمینه سئو، کار خزنده ها و ربات ها خزیدن در صفحات وب سایت هاست تا اطلاعات را جمع آوری کنند و به موتور جستجو تحویل دهند.

Follow Links:

این لینک ها، لینک های معمولی هستند. کار این لینک ها انتقال اعتبار است. به این صورت که اگر سایت A به سایت B لینک دهد اعتبار سایت A به سایت B منتقل می شود. البته انتقال اعتبار به این سادگی ها هم نیست!

No Follow Links:

لینک هایی هستند که داخل آنها با “rel=”nofollow نشانه گذاری شده است. به این معنی که سایت یا صفحه مقصد، مورد تایید کامل نیست (این به معنی عدم تایید و یا امتیاز منفی نمی باشد).

Site Map:

سایت مپ یا همان نقشه سایت است که در مجموع حاوی لینک های داخلی (آدرس صفحات) یک وب سایت است که به موتور های جستجو داده می شود تا آن ها صفحات سایت را زودتر ایندکس کند.

GWT – Google Web Master Tools – Google Search Console:

گوگل وب مستر تولز یا گوگل سرچ کنسول، ابزار مدیران سایت ها برای بهینه سازی و تحلیل و بررسی روند سایت در گوگل.

Google Analytics:
ابزاری است که اطلاعات آماری دقیق به مدیر سایت درباره بازدید صفحات با جزئیات خیلی زیاد را نشان می دهد.

Imprission:

به میزان دیده شدن در دنیای تبلیغات و اینترنت گفته می شود. در گوگل وب مستر تولز نیز، به معنی دیده شدن در صفحات نتایج (SERP) است

CTR – Click Throw Rate:

به نسبت کلیک به مشاهده و رتبه گفته می شود. به عنوان مثال اگر سایتی با کلمه کلیدی “طراحی سایت” در رتبه 3 باشد و روزانه آن کلمه کلیدی 10 بار جستجو شود و روی آن سایت 4 بار کلیک شود، میزان CTR برابر با 40 درصد می باشد.

HIT:

وقتی یک خزنده ای وارد صفحه ای شود به ازای هر یک لینک و تصویری که مرجع آنها یک آدرس دیگر است، یک hit تلقی می شود. زمانی که یک صفحه شامل دو عکس و 3 لینک باشد به اصطلاح 2 hit آن مربوط به آن دو عکس است (زیرا خزنده وارد صفحه دیگری می شود که فقط عکس است) و 3 hit برای لینک های مقصد است که آدرس متفاوتی دارند و یک hit هم به دلیل ورود خزنده به صفحه محسوب می شود.

VISITOR:

همانگونه که از نام آن مشخص است بازدید کننده تلقی می شود (بازدید کننده منحصر به فرد یک سایت). به عنوان مثال اگر یک نفر با یک آی پی 20 بار از سایتی بازدید کند، او تنها یک بازدید کننده محسوب می شود.

Visit:
بازدید از یک صفحه. صرف نظر از منحصر به فرد بودن بازدید کنندگان، هر بازدیدی از صفحات را یک visit می نامند.

Alexa Rank:

رتبه ای که سایت الکسا به سایت های مختلف در دنیا و به صورت جهانی و کشوری می دهد و هر چه پایین تر باشد نشان دهنده پر بازدید بودن آن سایت است (البته راه های تقلبی برای کاهش رتبه وجود دارد).

Bounce Rate:

به میزان دفع بازدید کننده از یک سایت گفته می شود، که البته هر چقدر میزان Bounce rate یا ضریب بازگشت بیشتر باشد بدتر است. اگر 80 درصد باشد نشان از این است که 80 درصد بازدیدکنندگان به محض ورود بلافاصله سایت را می بندند.

Google Page Rank:

یک عدد در بازه از صفر تا ده است که گوگل به سایت ها می دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد نشان از قدرت بیشتر آن سایت است. بعد از سال 2012 و تغییرات توسط گوگل، این رتبه بسیار کمرنگ و کم اهمیت تر شده است و خیلی دیر به دیر به روز می شود.

Google Trend:

میزان پیک جستجوی عبارت ها در قالب یک نمودار به صورت نسبی (پیک) نشان می دهد.

Google Keyword Planner:

ابزار اولیه ای برای خرید کلمات کلیدی جهت نمایش در قسمت تبلیغات گوگل است و در عین حال بهترین ابزاری است که دقیقا نشان می دهد هر کلمه یا عبارت چند بار در ماه و سال جستجو می شود.

Cache:

کلا cache به معنی انبار ذخیره چند نوع مختلف است و در کل باعث افزایش سرعت می شود. cache داده ذخیره شده ای است که باعث می شود اطلاعات مجددا از منبع فراخوانی نشوند. خاصیت خوب این حافظه ها این است که به سرعت بارگذاری کمک می کنند. بدی آنها این است که آفلاین هستند. یعنی این امکان وجود دارد که در منبع اصلی اطلاعات تغییر کرده باشد، اما چون cache شده است شما اطلاعات به روز شده را نمی بینید البته یک نوع روی سیستم کاربر است که در تنظیمات مرورگر می توان آنها را پاک کرد. در زمینه سئو، cache در شخصی سازی نتایج موتور جستجو موثر است.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  یک کاربر اینترنتی چگونه یک وب سایت را می یابد؟

Personalized SERP:

موتور های جستجو مخصوصا گوگل، نتایج را شخصی سازی می کنند. بعنوان مثال شما از یک سایت چندین بار بازدید کرده اید و در تاریخچه و cache مرورگر شما اطلاعاتی از آن سایت ذخیره شده است. گوگل متوجه می شود که شما به آن سایت علاقه دارید. لذا ممکن است آن سایت را در صدر نتایج خود با عبارتی مرتبط برای شما نشان دهد. اگر از سیستم دیگری جستجو کنید نتایج تغییر می کند. login بودن شما در گوگل نیز در این موضوع تاثیر گذار است. همچنین ip کشور جستجو کننده. اگر فیلتر شکن خود را روشن کنید نتایج متفاوتی خواهید دید. چون IP کشور جستجو کننده تغییر کرده است.

کلاه سفید White Hat:

کلاه سفید، به معنی سالم و پاک عمل کردن تلقی می شود و در هر حوزه ای نیز به این معنا می باشد. کلاه سفید به این معناست که هر چیزی گوگل گفت بگوییم چشم! البته در سئو به انجام کلیه روش هایی که کاملا مطابق با قوانین موتورهای جستجو می باشد و قصد دور زدن و فریب آنها نیست و هیچ گونه فرایند اسپم نیز انجام نمی شود کلاه سفید گفته می شود.

کلاه سیاه Black Hat:

کلاه سیاه معنی بد و ناپاک و مخرب و گاها آشکارا و تابلو عمل کردن است و در هر حوزه ای نیز به همین نام می باشد. کلاه سیاه در حقیقت به این معنی شیطنت و لجبازی با گوگل می باشد! البته در سئو به کلیه روش های غیر معمول و اسپم جهت دور زدن موتور جستجو و فریب آن و حرکت بر خلاف توصیه های موتور جستجو کلاه سیاه گفته می شود.

SPAM:

اسپم به معنی کرم و مزاحم می باشد و البته در سئو نیز به هر چیزی که ایجاد مزاحمت کند گفته می شود. برای مثال یک محتوای کپی و سرشار از کلمات کلیدی که برای کاربر مفید نیست، یک محتوای اسپم تلقی می شود. لینک از سایتی بی اعتبار که خود در قعر چاه است و در همه صفحات آن تکرار شده است یک لینک اسپم است هر گونه کار اسپم توسط spammer به منظور کسب سود و بهره مانند دور زدن موتر جستجو و اهداف دیگر انجام می شود و معمولا در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد. ایجاد کامنت های تشکر، صرفا جهت ایجاد لینک، یک عمل اسپم محسوب می شود. نتیجه ای که در نتایج موتور جستجو ظاهر می شود اما ربطی به عبارت جستجو شده ندارد یک صفحه اسپم تلقی می شود.

الگوریتم:

به فاکتورها و دستورالعمل ها و روش هایی که گوگل و موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات در نتایجشان از آنها پیروی می کنند الگوریتم نامیده می شود.

Query:

در سئو، به معنی عبارت جستجو شده تلقی می گردد. و به عبارتی دیگر به معنی تقاضا می باشد.

Traffic:

ترافیک به میزان بازدید و شلوغی از یک سایت نامیده می شود. سایت پر بازدید سایت پر ترافیک تلقی می شود.

Alt Image:

متن جایگزین عکس ها در صفحات وب می باشد. که دارای خصوصیات و شرایط مختلف می باشد که می توانید مقاله مربوط به متن جایگزین تصاویر را نیز مطالعه نمایید.

Authority:

هر سایتی دارای مقداری اعتبار است. هر چقدر اعتبار یک سایت بیشتر باشد، قدرت سئوی آن سایت نیز بیشتر است. اعتبار می تواند کم و یا زیاد شود. Authority یک سایت به معنی اعتبار آن سایت می باشد. اعتبار چیزی نیست که با شاخصی بتوان آن را سنجید و به صورت غیر مطلق و نسبی محاسبه می شود. مقدار دقیق آن نزد هر موتور جستجو با توجه به الگوریتم های آن موتور جستجو محفوظ است.

Blog comment backlink:

به بک لینک هایی که در کامنت وبلاگ ها و سایت ها وجود دارند و ایجاد می شوند گفته می شود.

Directory Website:

به سایت هایی گفته می شود که عملکرد آنها بر اساس فهرست بندی است و سایت های دیگر دنیا را با دسته بندی موضوعی فهرست بندی می کنند.

Redirect:

انتقال از صفحه ای به صفحه دیگر (به معنی هدایت دوباره). به عنوان مثال وقتی از سایت google.com به سایت gsweb.ir منتقل شوید (با کلیک، به صورت خودکار یا …) شما از آدرس اول به آدرس دوم ریدایرکت شده اید.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  طراحی سایت مارکت پلیس(marketplace) چیست؟

Redirect Link:

لینک هایی هستند که به صورت غیر مستقیم به سایت های دیگر ارجاع داده می شوند.

Robot.txt:

یک فایل متنی در پوشه هاست (سرور) وب سایت است که در آن مشخص می شود که کدام صفحات را موتور های جستجو بررسی نکنند. یعنی موتور های جستجو نتوانند صفحات را بررسی کنند و در فهرست خود بگنجانند. فایل Robot.txt کاربرد های دیگری هم دارد!

404:

ارور 404 صفحه ای است که نشان می دهد صفحه درخواستی وجود ندارد. 404 به معنی یافت نشد می باشد.

Crawl Error:

ربات های موتور های جستجو وقتی نتوانند صفحات را مرور کنند یک ارور تلقی می شود که این ارورها مربوط به ربات هاست. یعنی ربات ها (خزنده ها) در بررسی یک صفحه یا سایت با خطا و مشکل مواجه شده اند.

Ranking:

رنکینگ یک سایت همانطور که از نامش پیداست به معنی رتبه بندی می باشد. رنکینگ را می توان به روش های مختلف تعریف کرد. اگر در بحث رتبه بندی، میزان بازدید سایت را در نظر بگیریم می توان به رتبه بندی سایت الکسا استناد کرد. اگر رتبه بندی در عبارت خاص در صفحه اول گوگل باشد، می توان گفت که سایت x با عبارت y رتبه بهتری دارد.

Reputation and Popularity:

میزان چرخش و محبوبیت یک سایت. هر چقدر یک سایت در سطح اینترنت بیشتر (و البته از سایت های با کیفیت و عناوین مناسب) به صورت طبیعی لینک داشته باشد و نام آن در شبکه های اجتماعی و حتی اذهان عمومی و به صورت دهان به دهان، بیشتر باشد، می توان گفت که آن سایت دارای محبوبیت، قدرت، شهرت و چرخش بیشتری است.

Social Signal:

نشانه های شبکه های اجتماعی همان لایک و اشتراک و کامنت، توییت توییتر، پلاس گوگل پلاس، فیس بوک و پین سایت پینترست و سایر شبکه های اجتماعی است.

Social Network:

به شبکه های اجتماعی گفته میشود. توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی هستند. سایت های زیادی وجود دارد که می توان از آنها به عنوان شبکه اجتماعی نام برد. سایت linkedin.com نیز یک شبکه اجتماعی تخصص محور است. نرم افزار های وایبر، تلگرام، لاین واتس آپ، اینستاگرام و … نیز شبکه اجتماعی مبتنی بر دستگاه های تلفن همراه و تبلت هستند.

Article Submission:

ثبت مقاله! این کار به طور طبیعی برای هر سایتی مناسب است که اقدام به ثبت مقاله و انتشار آن در سایت های دیگر کند. این روش یکی از روش های قدیمی سئو محسوب می شود.

Guest Post:

پست میهمان، نوشته ای در یک سایت که توسط کسی غیر از نویسنده و صاحب آن سایت درج شده است را پست میهمان می نامند.

Paid Link:

لینک های پولی. لینک هایی هستند که شما برای دریافت آن ها پول پرداخت می کنید. در حقیقت لینک می خرید یا اجاره می کنید.

Forum Link:

لینک هایی که در سایت های انجمن و تالار گفتگو وجود دارد. را فروم می نامند.

Image Link:

تبلیغات بنری لینک های عکس محسوب می شوند. لینک هایی هستند که متنی ندارند و داخل آنها تصویر است.

SandBox:

جعبه شنی یا سند باکس. گوگل سایت های تازه تاسیس و صفر را به زودی در نتایج اولیه خود نشان نمی دهد. سایت های جدید چند ماه در sandbox گوگل یا جعبه شنی هستند. سایت هایی که در sandbox هستند یا دچار مشکلات مربوط به سئو شده اند و یا صفر و تازه تاسیس هستند.

Hidden Text:

استفاده از متن های مخفی در روش های مخرب و کلاه سیاه کاربرد دارد. به متن های مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشد گفته می شود.

Hidden link:

استفاده از لینک های مخفی در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد. به لینک های مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشد گفته می شود.

Domain name:

نام دامنه! gsweb.ir نام دامنه آن gsweb است و پسوند آن ir.

URL:

مخفف عبارت uniform resource location می باشد و به معنی نشانی اینترنتی است. شکل ساختار یافته یک آدرس اینترنتی می باشد. برای مثال gsweb/blog یک URL است. url در بالای مرورگر ها به ازای هر پنجره و tab نمایش داده می شود.

Stop Word:

به کلماتی گفته می شود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیر “اینجا” کلیک کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 9 شهریور 1398
  • 1090 بازدید
  • بروزرسانی : 1 فروردین 1403

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×