ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

پوستر روز جهانی آسم

اولین سه شنبه ماه مه (12 اردیبهشت) به نام روز جهانی آسم نامگذاری شده است؛ دست‌اندرکاران نظام سلامت در سراسر جهان از19 سال پیش (1998) دراین روز برای کمک به شناختن این بیماری ودرمان‌ بهتر آن سعی در آگاه‌ کردن مردم دارند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، بیش از 1.5 میلیارد نفر در دنیا به یکی از آلرژی ها مبتلا هستند که از این تعداد 334 میلیون نفر به آسم، 210 میلیون نفر به بیماری مزمن تنفسی و 400 میلیون نفر به رینیت آلرژی مبتلا هستند.
آسم یک بیماری التهابی، مزمن مجاری هوایی است که خس خس، سرفه و تنگی نفس از نشانه ‌های رایج این بیماری می باشد. بروز علائم این بیماری در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.
سازمان بهداشت جهانی شعار 2017 این روز را ‘ هوای بهتر، تنفس بهتر’ انتخاب کرده است. این شعار براین موضوع تاکید دارد که انسان ها در اغلب مناطق جهان با معضل آلودگی هوا دست به گربیان است و مشکل هوای ناسالم و غیرپاک در اغلب مناطق دنیا وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی آسم به خبرنگار علمی ایرنا گفت: آسم نوعی بیماری عفونی نیست و به همین دلیل نمی توان این بیماری را با مصرف آنتی بیوتیک درمان یا کنترل کرد.
دکترمرتضی فلاح پور افزود:ازنظر اتیولوژی ‘علت شناسی’ مصرف آنتی بیوتیک هیچ تاثیری بر این بیماری نداشته و فقط عوارض و آسیب بر بدن ایجاد می کند.
وی عفونت های فراوان را یکی از مشکلات بیماران آسمی اعلام کرد و گفت: هرچند آنتی بیوتیک می تواند عفونت های فرد مبتلا به آسم را از بین ببرد اما تاثیری در کنترل یا پیشگیری این بیماری تنفسی ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: نوزادان و شیرخوران که بی رویه آنتی بیوتیک مصرف می کنند در بزرگسالی در معرض آلرژی و آسم هستند و خانواده ها باید از مصرف بی مورد این داروها خودداری کنند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  روز جهانی پناهدگان

** استعمال سیگار و تشدید آسم
دبیر اجرایی بیستمین همایش روزجهانی آسم با اشاره به اینکه استعمال سیگار سبب تشدید این بیماری می شود،افزود: استعمال سیگار پاسخ به درمان بیمار مبتلا به آسم را کم می کند و افراد سیگاری مجبور می شوند داروی بیشتری مصرف کنند.
وی به مردم به خصوص جوانان توصیه کرد که از استعمال مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان خودداری کنند تا دچار بیماری های متعدد مانند آسم و سرطان نشوند.
فلاح پورگفت: ریزگردها به اندازه کمتر از 2.5 میکرون نیز می توانند آثار تخریبی بر روی ریه داشته و در بروز، تشدید و عدم پاسخ به درمان بیماری آسم بسیار موثر هستند.

** چاقی سبب تشدی آسم می شود
رییس انجمن علمی آسم و آلرژی کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چاقی و افزایش وزن سبب تشدید بیماری های تنفسی مانند آسم می شود. چاقی هم به دلیل فیزیکی و هم به دلایل هورمونی سبب تشدید این بیماری می شود.
دکتر مصطفی معین ادامه داد: به دلایل مختلف چاقی در جامعه ما به خصوص در گروه سنی کودکان و نوجوانان روبه افزایش است. چاقی علاوه بر بروز بیماری های متعدد مانند دیابت و قلب و عروق، سبب تشدید آسم می شود.
وی به کم تحرکی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: آنها بیشترین فرصت های خود را صرف بازی های رایانه ای و فضای مجازی می کنند و به این دلیل کمتر تحرک بدنی دارند.
معین با اشاره به اینکه تغذیه سالم در کنترل این بیماری موثر است، گفت:غذاهای طبیعی و ساده همراه با سبزیجات و میوجات فروان در کنترل بیماری موثر است.
وی اظهار کرد:اگر بیماری آسم به موقع تشخیص و به صورت صحیح درمان شود، همه علایم بیماری اعم از سرفه، خس خس و تنگی نفس، کنترل می شود و فرد می تواند زندگی خوب و با کیفیت مناسب داشته باشد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  2 فوریه - روز جهانی تالاب ها

** مقابله با خرافات در مورد بیماری آسم
رییس انجمن علمی آسم و آلرژی به وجود خرافات و ناآگاهی ها در مورد بیماری آسم اشاره کرد و گفت: خرافات سبب بروز مشکلات فراوان برای بیماران شده است و باید اقدامات لازم برای رفع این خرافات انجام شود.
وی اظهار کرد: افراد مبتلا به آسم نباید ورزش کنند، اسپری ها اعتیاد آور یا سبب گشادی قلب می شود از جمله خرافاتی است که در جامعه شایع بوده که با اطلاع رسانی مناسب باید برطرف شوند.
رییس انجمن علمی آسم و آلرژی به استفاده فراوان از اسپند نیز اشاره کرد و گفت: اسپند نه هوا را استریل می کند و نه چشم زخم را دور می کند. استریل کردن اسپند هیچ مبنای علمی ندارد.
معین ادامه داد:هرچند مصرف اسپری سبب کوتاهی قد می شود اما براساس تحقیقاتی انجام شده این موضوع بازگشت پذیر بوده و این افراد به طور موقت رکود در قد دارند اما در مرحله بعدی جبران می شود.
وی با اشاره به اینکه با اطلاع رسانی مناسب می توان خیلی از نگرانی های در این زمینه را کم کرد، افزود: معمولا در سنت ما شروع غذای نوزادان با حریره بادام است که اگر نوزاد دچار آلرژی باشد، حتی مادر هم نباید این غذا را بخورد.
معین با اشاره به اینکه موضوعات موجود در اینترنت و فضای مجازی حکم قطعی برای درمان ندارد، گفت: دراین فضاها ممکن اطلاعات غلط به مردم ارائه شود و اگر مردم اطلاعاتی را از این فضا بدست آوردند باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  روز جهانی بهداشت(سلامتی)

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
برچسب‌ها:,
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 26 آذر 1397
  • 822 بازدید
  • بروزرسانی : 23 مهر 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×