ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

پوستر روز جهانی گرافیک

روز جهانی گرافیک در سال ۱۹۹۵،روز 27 آوریل، سالگرد تأسیس آیکوگرادا ، به عنوان روز جهانی گرافیک انتخاب شد. این روز فرصتی برای شناختن طراحی ارتباطاتی  و نقش آن در جهان می باشد.

طراحی  از طرق مختلف دنیای ما را شکل می دهد و بر درک، اندیشه، واکنش  و تصمیمات ما موثر است. طراحی تعیین کنندۀ تاثیرگذاری اطلاعات بر ماست هرچند می تواند از راه رنگ، فرم و یا نوع باشد و کوچکترین علامت های خیابانی، وب سایت هایی که جستجو می کنیم، محصولاتی  که می خریم و یا کتابهایی که می خوانیم را شامل میشود.

از سال ۱۹۹۵ طراحان سراسر دنیا گرد هم آمدند تا روز جهانی گرافیک را همانند گوناگونی جامعۀ جهانی ای که آیکوگرادا مصداق آن است، به اشکال مختلف جشن بگیرند. در این میان، ایکوگرادا اقدامات مختلفی را انجام داده تا همکاری و گفتگوی جهانی را ممکن ساخته و رسالت و بینش سازمانی مان را گسترش دهد. در ذیل مهمترین این اقدامات را درطی ۱۲ سال گذشته بیان می کنیم.

تعریف این حرفه:
برای روز جهانی گرافیک سال ۱۹۹۷، ایکوگرادا از طراحان دعوت کرد تا در ارائۀ تعریف تازه ای از طراحی در آغاز هزارۀ جدید شرکت کنند. کارهای ارسالی گردآوری شد و در گردهمایی جامعۀ جهانی طراحی در کنگرۀ جهانی طراحی ایکوگردا در پونتا دل ایسته، اوروگوئه  نمایش داده شدند.

روز جهانی بدون گرافیک!
موضوع بزرگداشت سال ۱۹۹۸ «روز جهانی بدون گرافیک» طراحان، مشتریان، رسانه ها و عموم مردم را برآن داشت تا جهانی بدون ارتباطات گرافیکی را تصور کنند؛ و این یعنی آشفتگی خیابانی، مبهم بودن اجناس بسته بندی شده در فروشگاهها، سردرگمی در ایستگاههای راه آهن و فرودگاهها، و حذف روزنامه ها. طراحان از این تمرین ساده به عنوان راهی مؤثر برای نشان دادن اهمیت و نقش طراحی ارتباطات در زندگی  روزمره استفاده کردند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  14 اکتبر - روز جهانی استاندارد

جنگلهای جهانی آیکوگرادا:
سال ۱۹۹۹، آخرین روز جهانی گرافیک هزارۀ قبل، با رسم کاشت درخت شروع شد. ابتکاری عملی که توسط صدیق کرم مصطفی، خزانه دار آیکوگرادا، شروع شد و (به دنبال او) اعضای آیکوگرادا از سراسر دنیا دین خود را به طبیعت با بازگرداندن بخشی از کاغذهایی مصرفی به جنگلها، ادا کردند.

ممکن سازی گفتگوی جهانی:
اهمیت روز جهانی گرافیک سال ۲۰۰۰، در مراسم ویژه ای بود که برای راه اندازی وب سایت ایکوگرادا برگزار شد. ریاست ایکوگرادا دیوید گراسمن در آن مراسم گفت: «برای نخستین بار، جامعۀ طراحی گرافیک جهانی مکان ملاقات واحدی برای به اشتراک گذاری و برقراری ارتباط و تبادل اندیشه خواهد داشت. از این رو وب سایت ایکوگرادا سازمان های طراحی و طراحان سراسر دنیا را به یکدیگر پیوند خواهد داد.»

یک هویت ملی:
در سال ۲۰۰۱، اولوپاه  و  اچ دی دی، دو عضو کروات آیکوگرادا، از فرصت روز جهانی گرافیک  برای طرح مسألۀ هویت بصری کشورشان استفاده کردند. این دو سازمان عضو کروات تباراز طریق نامه ای به رئیس جمهور، نخست وزیر، مجلس، وزراء  و عموم مردم نیاز به هویت بصری تازۀ کشورشان را که متناسب با ارزشها، تصویر و نیازهای امروزین کشور کرواسی می باشد مطرح کردند و از مؤسسات دولتی مسئول دعوت کردند تا در یک تلاش مشترک برای ساخت این هویت همراه شوند.

طراحی کردن آیندۀ ما:
ای جی دی ای (استرالیا) انجمن طراحان گرافیک استرالیا از روز جهانی گرافیک سال ۲۰۰۲ به عنوان فرصتی ایده ال برای راه اندازی برنامۀ آموزش ملی خوذ استفاده کرد- به این شکل که طراحان جوان سال آخر رشتۀ طراحی را با یک طراح حرفه ای هم گروه ساخت تا طراحان جوان را برای ورود به کار حرفه ای شان راهنمایی کند یا آموزش دهد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  نگاهی به هنری به نام گرافیک

یک نمایشگاه آنلاین برای مدرسان طراحی:
در روز جهانی سال ۲۰۰۳، راه اندازی جامعۀ آنلاین بین المللی برای مدرسان طراحی اعلام شد. امروزه شبکۀ جهانی آموزش ایکوگرادا (آی ای ان) بیش از ۸۰ مؤسسه از سراسر دنیا را به یکدیگر پیوند می دهد.

بزرگداشت ممتاز گرافیک:
در سال ۲۰۰۴، هفتۀ جهانی ایکوگرادا  کانون توجه بین المللی را به سائو پائولو قرار داد. بینال سِوِن ای دی جی-برزیل ، در روز جهانی گرافیک در بنای مموریال  دا آمریکا لاتینا، مرکز فرهنگی دیدنی ای که توسط معمار و طراح شهر برازیلیا ،اسکار نیه میر، گشایش یافت.

جشنی برای ایالات متحدۀ آمریکا:
آیکوگرادا در سال ۲۰۰۵ به آیگا بعنوان نخستین عضو حرفه ای ایالات متحده ای خود خوش آمد گفت. آیگا برای بزرگداشت نخستین روز جهانی گرافیک خود، ژوژمانی از پوسترها را با موضوع «گوناگونی» و در مفهوم عام تر «نقطه ای از احترام  که در آن چیزها با هم متفاوت هستند» به نمایش گذاشت.

شور فوتبال:
جامعۀ کره ای تجربه گرایی در طراحی معاصر (کی ای سی دی) سنت طراحی طلسم ها را با عشق کره ای ها به جام جهانی فوتبال ترکیب کرد. در سال ۲۰۰۶، ۳۸ طراح طلسم هایی را طراحی کردند که در روز جهانی گرافیک توزیع شدند. بیش از ۱۰۰۰۰ طلسم کاغذی برای تیم ملی فوتبال کره جنوبی در جام جهانی فوتبال در آلمان، آرزوی موفقیت کردند.

بزرگداشت دستاورد:
در ۲۷ آوریل ۲۰۰۷، هکتور ویلارده، رئیس پروگرافیکا، «جایزۀ افتخاری اکوآردو میونز باخ» را دریافت کرد. این جایزه که به پاس دستاوردهای طولانی مدت در طراحی گرافیک است،هر ساله توسط انجمن هنرمندان بصری کوبا (یونِکا) اهدا می شود. هیأت داوران سهم  آقای ویلارده را در طراحی کوبا در طول ۴۰ سال کار او و نیز تعهد وی به گسترش ارزشهای فرهنگی دراین حرفه را ارج نهاد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  آیا ریسک می‌کنید؟

بالا: از سال ۲۰۰۱، آی آپ (ایتالیا) نمایشگاه های آنلاینی برای بزرگداشت روز جهانی گرافیک ترتیب داده است. موضوع سال ۲۰۰۷ بام بینی بود.

داستانهای خود را به اشتراک بگذارید:
اگر در گذشته روز جهانی گرافیک را جشن گرفته اید، لطفا خاطرات خود را به ایکوگراداایمیل کنید و ما  آنها را با جامعۀ بین المللی طراحی در هفته های پیش رو به اشتراک خوهیم گذاشت.

نگاهی پیشرو به آینده:
آنچه که آیکوگرادا را به پیش می راند، شور و نظر مشترکی طراحی است که می تواند ابزاری برای تغییر پیش رونده  باشد که ما آن را «خلاقیت پیش رونده» می نامیم. برای بزرگداشت روز جهانی گرافیک ۲۰۰۸، ما می خواهیم بدانیم که شما چطور از طراحی برای تأثیرگذاری بر جهان اطرافتان استفاده می کنید. از طریق وبلاگ ما در این گفتگو سهیم شوید و به ما بگویید که چطور«خلاقیت پیش رونده» را به عمل درمی آورید، یعنی نوعی از تغییر است که طراحی می تواند  آن را فراهم سازد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 25 آذر 1397
  • 873 بازدید
  • بروزرسانی : 23 مهر 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×