چاپ افست و دیجیتال

 چاپ افست بهتر از چاپ دیجیتال است ؟

این سؤال از آن دسته سؤالاتی است که همیشه پرسیده می‌شود و برای آن‌هایی که چندان اطلاعاتی در این زمینه ندارند، به نظر پرسش بی‌جوابی می‌نماید چون پاسخ سرراست و مشخصی برای آن وجود ندارد. در جواب اینکه آیا چاپ افست بهتر است یا دیجیتال باید گفت، هم بله و هم نه!

طبیعتا پرداختن دقیق و با جزئیات به این موضوع زمان و توضیحات زیادی نیاز دارد ، پس برای اینکه سر در کم نشوید به خلاصه کردن مباحث و میپردازیم: بهتر است برای اینکه دید بهتری نسبت به این مسئله پیدا کنیم، کمی درباره آن کنکاش کنیم و ببینیم در موضوع چاپ محصولات تبلیغاتی مانند بروشور ، کارت ویزیت یا تراکت کدام یک بهتر عمل می‌کنند.

بیش از یک قرن از ظهور چاپ افست می‌گذرد و در تمام این مدت چاپ افست همواره بهترین گزینه برای چاپ محصولات تبلیغاتی ، روزنامه‌ها ، مجلات ، کتابچه‌ها ، کارت‌پستال‌ها ، بروشورها و غیره بشمار می‌آمده است.

فاکتورهای رقابتی افست و دیجیتال

کیفیت چاپ

به‌طور کلی در تیراژ بالا چاپ افست با کیفیت‌تر تلقی می‌شود، هرچند که چاپ دیجیتال نیز درزمینهٔ کیفیت گام‌های بزرگی به جلو برداشته است، به‌طوری که به چشم یک فرد عادی و غیرمتخصص ، میان نسخه‌ی افست و نسخه‌ی دیجیتال یک تصویر مشابه ، هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو کیفیت یکسانی در چاپ دارند. ولی ازنظر کارشناس و خبره‌ی این کار تفاوت کیفیتی به نفع چاپ افست وجود دارد. 

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  چاپ کارت پرسنلی در شیراز

ابعاد چاپ

چاپ افست به شما اجازه می‌دهد که ورق‌های بزرگ‌تری را چاپ کنید . البته همان‌طور که گفته شد این مقایسه‌ها با نگاه کلی صورت گرفته است، چون میان ماشین‌آلات مختلف ، امکانات و توانایی‌های مختلفی وجود دارد و تجهیزات چاپ دیجیتال فوق پیشرفته‌ی امروزی توانایی‌های به‌مراتب بهتری از نسل‌های پیشین خود دارند.

سرعت چاپ

در چاپ افست از نظر سرعت نیز میتوانید کاغذهای بیشتری را به نسبت چاپ دیجیتال چاپ کنید. و برای سفارشات تیراژ و تعداد بالا مسلما چاپ افست در زمان شما بسیار صرفه جویی خواهد داشت.

قیمت چاپ

تفاوت اصلی میان چاپ دیجیتال و چاپ افست با توجه به تیراژ و تعداد در اینجا نمودار می‌شود.
تیراژ و تعداد پایین : جالب‌توجه است که برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک که به دنبال حداکثر بازده در سرمایه‌گذاری‌های خود هستند، چاپ دیجیتال گزینه‌ی بهتری است، چراکه شرکت‌های کوچک که بیشتر به دنبال چاپ تیراژ پایین هستند، نیازی به پرداخت هزینه‌ی کلیشه برای افست ندارند و به همین خاطر در تیراژ پایین ، چاپ دیجیتال به‌صرفه‌تر از آب درمی‌آید.
تیراژ و تعداد بالا : از آنجا که چاپ افست می‌تواند خیلی سریع میزان بالایی از نسخه‌ها را چاپ کند، هزینه‌ی چاپ با افزایش تیراژ چاپی کاهش می‌یابد. چاپ افست در تیراژ بالا نسبت به چاپ دیجیتال ارزان‌تر تمام می‌شود، چون هزینه‌ی کلیشه در قیمت هر نسخه‌ی چاپی جذب می‌شود. به‌طور کلی بسته به پروژه‌ی چاپی‌تان، چاپ دیجیتال عمدتاً گزینه‌ی مناسبی برای تیراژ چاپی کمتر از 500 نسخه است، ولی اگر تیراژ بالاتر از 500 نسخه را مدنظرتان دارید، چاپ افست مقرون به‌صرفه‌تر تمام می‌شود.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  چاپ کارت ویزیت های تبلیغاتی ویژه کاندیدای دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شیراز

خلاصه و نتیجه گیری

فارغ از این تفاوت‌های نسبتاً کوچک، محصول نهائی چاپ دیجیتال و افست به میزان قابل‌توجهی مشابه هم هستند. تفاوت میان این دو بیشتر از نظر هزینه و بودجه است .
درواقع ، بسته به تیراژ چاپی‌تان ، چاپ افست یا چاپ دیجیتال می‌تواند نسبت به هم برتری‌هایی پیدا کنند. از آنجایی که چاپ افست از کلیشه برای چاپ استفاده می‌کند ، شما در چاپ افست با مسئله‌ی هزینه‌ی کلیشه روبرو هستید اما هزینه‌ی چاپ با افزایش تیراژ چاپی کاهش می‌یابد. چاپ افست در تیراژ بالا نسبت به چاپ دیجیتال ارزان‌تر تمام می‌شود.
اما چاپ دیجیتال نیازی به کلیشه ندارد و هر تعداد سفارش‌های چاپی متفاوت باشند، هیچ هزینه‌ی بیشتری بر چاپ تحمیل نمی‌کنند. چاپ دیجیتال در تیراژ پایین نسبت به چاپ افست ارزان‌تر تمام می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 30 اردیبهشت 1402
  • 873 بازدید
  • بروزرسانی : 28 مهر 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×