اهداف تبلیغات

در این قسمت نگاه عمیق‌تری به هرکدام از رنگ‌ها و معانیشان در کشور آمریکا می‌اندازیم تا بهتر تصمیم بگیرید که چه‌کار باید بکنید. خیلی از تفاسیری که در مورد هر رنگ شده است، در کشور ایران هم صدق می‌کند:

رنگ‌های گرم قرمز، نارنجی، زرد و انواع ترکیبات این رنگ‌ها، رنگ گرم محسوب می‌شوند. این رنگ‌ها انرژی‌بخش، شادی‌آور، اشتیاق‌آور و مثبت هستند. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ قرمز (رنگ اصلی) عموما با دیدن رنگ قرمز یاد احساس اعتمادبه‌نفس، راحتی، شوق، عشق، هیجان جنسی و گرما میفتیم. احساسات منفی که از رنگ قرمز می‌گیریم، می‌تواند احساس خشم، احساس خطر، آتش‌سوزی، خشونت و جنگ باشد. گاهی هم همین احساسات منفی می‌تواند باعث فروش محصولاتی مثل حشره‌کش یا محافظ دهان و دندان شود. در عکس بالا که تبلیغ باشگاه تناسب اندام آقایان است، طراحی جنگجویی زره‌پوش در رنگ قرمز، ترکیبی از احساس اعتمادبه‌نفس، قدرت و مردانگی را به مخاطبان منتقل می‌کند. رنگ قرمز می‌تواند اثرات فیزیکی روی بدن بگذارد. مثلا فشار خون را بالا ببرد و تنفس و متابولیسم بدن را افزایش ‌دهد. ترکیب رنگ قرمز همراه با سفید و مشکی، یا ترکیب با آبی سیر و طوسی از ترکیبات موفق این رنگ به‌حساب می‌آید. به‌عنوان نمونه می‌توان از پرچم آمریکا نام برد. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ نارنجی معانی مثبتی که مرتبط با رنگ نارنجی است شامل مقرون‌به‌صرفه‌بودن، زیبایی، ارگانیک‌بودن، انرژی، شادی، اشتیاق، رفاقت، سلامتی، سرزندگی، شوخ‌طبعی، بازیگوشی، تغییر فصل و گرمی است. رنگ نارنجی در آمریکا رنگ پرطرفداری به‌حساب می‌آید. به همین دلیل احساسات منفی خاصی از دیدن آن به مردم آمریکا دست نمی‌دهد. شاید برخی افراد یاد زندان بیفتند، اما این تداعی آنقدر قوی نیست که بتواند روی برند آمریکایی‌ها اثری بگذارد. اثر فیزیکی که برای رنگ نارنجی به اثبات رسیده است، تحریک اشتها است. به‌همین دلیل در مواد غذایی به‌وفور از این رنگ استفاده می‌شود. همچنین رنگ نارنجی در سایت‌های تخفیفاتی (مثل آمازون) نیز خیلی کاربرد دارد، تا به کاربران حس مقرون‌به‌صرفه‌بودن را منتقل کند. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ زرد (رنگ اصلی) رنگ زرد معانی جلب توجه، شادی، انرژی‌بخشی، امید، بازیگوشی و گرمی را به مخاطبان منتقل می‌کند. در تصویر بالا، رنگ زرد به‌طور هوشمندانه برای انتقال احساس انرژی‌بخشی و هیجان این برند نوشیدنی انرژی‌زا استفاده شده است. احساسات منفی که با دیدن رنگ زرد ممکن است به ما دست ‌دهد شامل خشم، احساس خطر، بزدلی، احتیاط، حیله‌گری و ناامیدی است. دقیقا مثل رنگ قرمز، گاهی منفی‌بودن احساساتی که با دیدن رنگ زرد ایجاد می‌شود، می‌تواند به‌نفع یک تبلیغ کار کند. تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ زرد در کوتاه‌مدت می‌تواند حال‌وهوای شما را عوض کند. از رنگ زرد روشن در کسب‌و‌کارهایی که مربوط به کودکان است، استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این رنگ برای محصولات غذایی یا خدمات تفریحی امتحان خود را پس داده است. از رنگ زرد تیره یا طلایی هم اصولا در کالاهایی استفاده می‌شود که می‌خواهند حس با اصل‌ونسب‌بودن یا کالایی دائمی با عمر طولانی‌مدت را القا کنند. رنگ‌های سرد سبز، آبی، بنفش و انواع ترکیبات آنها جزء رنگ‌های سرد به‌حساب می‌آیند. این رنگ‌ها آرامش‌بخش‌تر، حرفه‌ای‌تر و عمیق‌تر از رنگ‌های گرم هستند. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ سبز (رنگ کمکی) مخاطبان با دیدن رنگ سبز اصولا یاد فراوانی، تعادل، آرامش، باروری، موفقیت، رشد، هماهنگی، سلامتی، پول، طبیعت، شروع دوباره، سری جدید یک کالا و مسکّن می‌افتند. در لوگوی استارباکس، رنگ سبز توانسته حس طبیعی‌بودن و سلامتی را ایجاد و به‌تدریج حس برندی موفق و لوکس را به مخاطبانش منتقل کند. رنگ سبز نیز می‌تواند عواطف منفی در مخاطبان برانگیزد. برای مثال حسادت، طمع، خصومت و کم‌تجربگی جزو احساسات منفی است که از رنگ سبز دریافت می‌شود. اثرات فیزیکی ناشی از رنگ سبز این است که ضربان قلب و فشار خون را پایین می‌آورد. طراحی‌هایی که به‌طور مشترک از رنگ سبز استفاده می‌کنند، اصولا شامل محصولات طبیعی، کالاهای مربوط به مسائل مالی و اعلام سری جدید کالاهای یک برند است. از رنگ سبز روشن به‌طور مکرر در طراحی‌های انرژی‌بخش و پرطراوت استفاده می‌شود. طراحان، نمادهای طبیعی مانند آووکادو یا برگ زیتون را برای القای حس طبیعی‌بودن به‌کار می‌گیرند. رنگ سبز تیره نیز بهترین انتخاب برای انتقال حس ثبات و رفاه مالی است. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ آبی (رنگ اصلی) رنگ آبی احساسات مثبت فراوانی را منتقل می‌کند. برای مثال: آرامش، اختیار، مردانگی، محافظه‌کاری، آزادی‌خواهی، صلح، بی‌آزاری، قابل اعتمادبودن، طراوت، مسئولیت‌پذیری، قدرت و ثبات. رنگ آبی هم مانند تمام رنگ‌های دیگر ممکن است عواطف منفی را در مخاطبین بیدار کند. افسردگی، دوری، غم و بدگمانی جزو این عواطف منفی هستند. طراحی‌هایی که اصولا از رنگ آبی استفاده می‌کنند شامل خدمات و محصولات کودک و آبی پاستِلی برای کالاهای مربوط به ریلکس‌شدن است. طراحان، آبی روشن را برای القای حس طراوت و انرژی‌بخشی استفاده می‌کنند. درحالی‌که رنگ آبی فیروزه‌ای برای کسب‌وکارهای خلاقانه، تخیلی یا پیش‌رونده مناسب است. به کارگیری از رنگ آبی سیر هم برای خدمات مالی، خدمات دارویی و سایر خدماتی که باید حس قدرتمندبودن و قابل‌اعتمادبودن را منتقل کنند مهم است. با توجه به توضیحات مذکور، انتخاب رنگ آبی برای لوگوی توییتر را چگونه تفسیر می‌کنید؟ تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ بنفش (رنگ مکمل) احساس خلاقیت، تجسم، استقلال، لوکس‌بودن، سحر و جادو، احترام نظامی، رمزآلود‌بودن، وفاداری، عاشقانه‌بودن، معنویت و ثروتمندی چیزهایی هستند که در آمریکا به رنگ بنفش نسبت می‌دهند. همانند رنگ نارنجی، رنگ بنفش رنگی عامه‌پسند است که احساسات منفی خاصی را برنمی‌انگیزاند. در هند، برزیل، انگلیس و تایلند این، به رنگی اشرافی معروف است. از بنفش کمرنگ عموما برای برندهای آرایشی-بهداشتی استفاده می‌شود. گاهی هم برای ایجاد حس عاشقانه یا حس جنسی در مخاطب رنگ بنفش را به کار می‌برند. در لوگوی بالا، طراحی آبرنگ زنی رمزآلود، به خوبی احساس خلاقیت، سحر و جادو و لوکس‌بودن را نشان می‌دهد. رنگ‌های خنثی ممکن است رنگ‌های خنثی کمتر جلب‌توجه کنند، اما در برندسازی اهمیت بالایی دارند، چون باعث می‌شوند بین رنگ‌های اصلی تعادل ایجاد شود تا ترکیب آنها همان حسی را به مخاطب منتقل کند که می‌خواهیم. رنگ‌های خنثی هم معانی خاص خود را دارند که باید از آنها آگاه باشید. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ سفید با دیدن رنگ سفید یاد عروسی، پاکیزگی، خوبی، سلامتی، معصومیت، صلح، خالص‌بودن، سادگی، پاکدامنی و جوانی میفتیم. حتی رنگ سفید هم ممکن است ما را یاد احساسات منفی بیاندازد. از جمله‌ی این احساسات می‌توان به قرص، سردی، کسالت، بی‌هویتی و بی‌روحی اشاره کرد. اثرات فیزیکی که رنگ سفید روی بدن می‌گذارد احساس خنک‌شدن است. رنگ سفید اصولا به‌عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده می‌شود نه رنگ اصلی. به این شیوه می‌تواند سبب شود رنگ اصلی با تضاد بیشتری به چشم بیاید. در عکاسی هم اگر در ابعاد بزرگ از رنگ سفید استفاده شود، عکسی مینیمال خلق می‌شود. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ سیاه احساسات مثبت و منفی که از دیدن رنگ سیاه برمی‌آید با یکدیگر هم‌پوشانی دارند. اما به‌طور کلی رنگ مشکی با وقار، مُد، رسمی‌بودن، هالووین، سحر و جادو، رمزوراز، قدرت، جنسیت و ثروت در ارتباط است. ولی قطعا رنگ مشکی می‌تواند ما را یاد چیزهای بدی هم بیاندازد. برای مثال مرگ، بدیمنی، عزاداری، ترس و مرموزبودن. رنگ مشکی گاهی به افسردگی ربط داده می‌شود. اما اصولا در طراحی‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند احساس وقار، رمزوراز، خشونت یا کیفیت بالا را به مخاطبان القا کنند. رنگ سیاه و سفید در کنار هم سبب جلب توجه می‌شود. طراحی برند شکل بالا، ترکیبی از احساس لوکس‌بودن، وقار و کیفیت بالا را به خوبی انتقال می‌دهد. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ خاکستری احساسات مثبتی مانند رسمی‌بودن، حرفه‌ای‌بودن و کمال با دیدن رنگ خاکستری به مخاطبان دست می‌دهد. همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، رنگ خاکستری می‌تواند حس دمدمی‌مزاج‌بودن، خستگی، افسردگی و از مدافتادگی را نیز در افراد ایجاد کند. شرکت‌های رسمی اصولا از رنگ خاکستری برای طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. اما فکر نکنید که رنگ خاکستری لزوما رنگ خشک و از مُد افتاده‌ای است. می‌توان از این رنگ خلاقانه استفاده کرد تا حس شوخ‌طبعی را برساند. تاثیر رنگ در تبلیغات: رنگ قهوه‌ای و بِژ طفلک رنگ قهوه‌ای! این رنگ همیشه کم‌ارزش تلقی شده و مورد کج‌فهمی واقع می‌شود. معدود احساسات مثبتی که با دیدن رنگ قهوه‌ای به ما دست می‌دهد شامل راحتی، اعتماد به‌نفس، زمینی‌بودن، ارگانیک‌بودن، خانواده، کاربردی‌بودن، مردانگی، قابل اطمینان، استقامت و گرما است. ولی رنگ قهوه‌ای بیشتر احساسات بد به ما می‌دهد. مثل کهنگی، کثیفی، کُندبودن و … کالاهایی که می‌خواهند حس زمینی‌بودن، طبیعی یا ارگانیک‌بودن را به مشتریان بدهند از این رنگ استفاده می‌کنند. همچنین اگر بخواهیم مجموعه‌ای از ویژگی‌های مردانه و خشن را به مخاطب متذکر شویم نیز رنگ قهوه‌ای گزینه‌ی مناسبی است.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  سررسید

price

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×