1 – معنای اصطلاحات زیر را بنویسید: (هر یک حداکثر در یک سطر) (20 نمره)

1. Scratch disk
2. Image preview
3. PPD
4. Plug-ins
5. Moiré effect
6. Native file
7. Thumbnail
8. Dot gain
9. PDF
10. RIP-time
11. Jagged
12. Interpolation
13. Anti-aliasing
14. Pixelation
15. RIP
16. Purge
17. Constrain proportions
18. Annotation
19. Snapshot
20. PostScript

پنج نوع از انواع Palette های موجود در فتوشاپ را نام ببرید. (5 نمره)

پنج مورد ازنرم افزارهای خانواده ادوبی را نام برده و مورد مصرف آن ها را بنویسید. فایل Native دو مورد را ذکر کنید. (12 نمره)

مزیت عمده ریپ های پست اسکریپت level 3 به ریپ های level 1 & 2 در چیست؟ ( 2 نمره)

تفاوت عمده تصاویر دیجیتال نقاشی (Raster) Bitmap با تصاویر دیجیتال رسامی (Vector) در چیست؟ ( 5 نمره)

انواع رزولوشن:
· تصویر دیجیتال بیت مپ،
· رزولوشن مونیتور،
· رزولوشن اسکنر (ورودی، خروجی، نوری و درونیابی شده) و · رزولوشن دستگاه خروجی چیست؟ ( 14 نمره)

چرا در انتقال یک تصویر دیجیتال برروی مدیای خروجی به ترام گذاری محتاجیم؟ ( 5 نمره)

از میان سه روش درون یابی Nearest Neighbor ، Bilinear و Bicubic کدامیک سریعترین، کندترین ، دقیق ترین و کم دقت ترین روش برای افزایش تعداد پیکسل یک تصویر دیجیتال هستند؟ ( 2 نمره)

از منظر فتوشاپ چند نوع فایل PDF وجود دارد ؟ (نام ببرید) این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ ( 3 نمره)

مناسب ترین رزولوشن برای تصویر دیجیتالی که می خواهیم آنرا به عنوان Desktop Wallpaper به سیستم عامل ویندوز معرفی کنیم چه می باشد؟ ( 2 نمره)

در برنامه فتوشاپ ، منظور از گزینه efficiency که یکی از حالت های قابل نمایش در Information box است چه می باشد و باید سعی شود که این عدد در چه محدوده ای حفظ شود؟ ( 2 نمره)

یک شبکه هافتن با چه پارامترهایی مشخص می شود؟ ( 3 نمره)

13. شخصی می خواهد تصویری از یک محصول تجاری را در مجله ای که با فراوانی ترام 120 خط بر اینچ چاپ می شود در ابعاد cm 62/7 × cm 7/12 به طور رنگی چاپ کند.( هر اینچ معادل cm 54/2 است)

اگر از این تصویر نسخه ای دیجیتال به ابعاد cm 24/15 × cm 4/25 و رزولوشن ppi 100 و اسلایدی به ابعاد cm 54/2 × cm 23/4 موجود باشد:

آیا از نسخه دیجیتال موجود برای چاپ تصویر فوق می توان استفاده کرد و به بهترین کیفیت رسید؟ چرا؟ توضیح دهید و با عدد و رقم ادعای خود را ثابت کنید. (3 نمره)

در صورتی که بخواهیم از اسلاید موجود تصویر دیجیتال مطلوب را بسازیم،
· رزولوشن خروجی اسکنر مورد استفاده برروی چه عددی باید تنظیم شود؟ ( 3 نمره)
· رزولوشن نوری اسکنر مورد استفاده حداقل چه عددی باید باشد تا پیکسل های تصویر دیجیتال مطلوب همگی واقعی باشند؟ ( 3 نمره)

c. برای رسیدن به حداکثر سایه خاکستری (grey levels) قابل رویت در خروجی ، رزولوشن دستگاه خروجی حداقل چند dpi باید باشد؟ ( 3 نمره)

موفق باشید

جواب‌ها:

1.

1. Scratch disk: در برنامه فتوشاپ به حافظه مجازی (Virtual memory) گفته می شود و عبارت است از بخشی از فضای دیسک سخت کامپیوتر که در صورت کم آمدن حافظه اصلی اختصاص داده شده به فتوشاپ از آن به عنوان حافظه کمکی استفاده می شود.

2. Image preview: قبل از اعمال یک —– بر روی یک تصویر فتوشاپی ، می توانیم نتیجه کار را مشاهده و در صورت تمایل اعمال قطعی —– را تایید کنیم که به این پیش نمایش preview گفته می شود.

3. PPD (Postscript Printer Driver): به درایور پرینترهای پست اسکریپت گفته می شود که به هنگام نصب پرینتر لازم است به سیستم عامل معرفی شود.

4. Plug – ins: در گرافیک کامپیوتری به برنامه های کوچکی گفته می شود که با اضافه کردن یا معرفی محل استقرار آنها به برنامه گرافیکی اصلی ، امکانات خاصی که عمدتاً جلوه های ویژه هستند به قابلیت های آن برنامه اضافه می شود.به این برنامه های کوچک —– نیز گفته می شود.

5. moire effect: همان اثر پیچازی است که ازروی هم قرار گرفتن دو شبکه هافتن یکسان حاصل می شود.

6. Native file: برای ذخیره اطلاعات گرافیکی در یک برنامه گرافیکی ، به فرمت فایلی خاصی نیاز است که قابلیت ذخیره سازی تمام خصوصیات و ویژگی های تعریف پذیر در آن نرم افزار راداشته باشد که به فایلی با آن فرمت، فایل Native نرم افزار می گویند.

7. Thumbnail: به نسخه کوچکی از تصویر اصلی گفته می شود که به هدف آگاهی طراح ار محتوای فایل در معرض دید او قرار می گیرد.

8. Dot gain: به میزان افزایش سطح ترام بر روی بستر خروجی (نظیر فیلم، پلیت یا کاغذ) نسبت به اندازه ای که باید باشد گفته می شود و در فارسی به آن چاقی ترام نیز اطلاق می شود.

9. PDF: مخفف (Portable Document Format) بوده و فرمتی است برای ذخیره سازی اطلاعات متنی یا چند رسانه ای در قالب یک فایل کامپیوتری که بر اساس زبان پست اسکریپت بنا شده و به علت خصوصیات ویژه و منحصر بفرد آن در امر تولید، انتقال و نشر محصولات چاپی مکتوب و الکترونیکی کاربرد فراوانی دارد.

10. RIP – time: به مدت زمان صرف شده یا لازم برای Rasterise کردن یک فایل گرافیکی توسط ریپ گفته می شود که به عوامل نرم افزاری و سخت افزاری متعددی و از جمله حجم فایل (برای فایل های بیت مپ) و یا سطح پیچیدگی فایل ( برای فایل های وکتور) دارد.

11. Jagged: همان رنجه شدن لبه های تصویر بیت مپ است که در مواقع مختلف و از جمله هنگامی که بر روی یک تصویر بیت مپ بر روی مونیتور زوم کنیم در مرزهای پرکنتراست قابل مشاهده است.

12. Interpolation: به معنای درون یابی است و در حقیقت تکنیکی ریاضی است که از آن برای تولید چند پیکسل جدید در میان دوپیکسل از قبل ساخته شده استفاده می شود .

13. Anti – aliasing: به خنثی سازی رنجه حاصل از همسایگی پیکسل هایی با سطح روشنایی مختلف و در اکثر موارد کاملاً متضاد (سیاه و سفید) گفته می شود.

14. Pixelation: به مشاهده حالت شطرنجی در یک تصویر بیت مپ گفته می شود که ناشی از کم بودن تعداد پیکسل در سطح مورد بررسی و در نتیجه بزرگ بودن اندازه پیکسل ها است.

15. PosrScript RIP: فایل پست اسکریپت برای رستر شدن احتیاج به مترجمی دارد که اطلاعات حتوای آن را از زبان پست اسکریپت به مختصات ترام های فایل رستر تبدیل کند که به این ‌نرم‌افزار RIP می‌‌گویند.

16. Purge: در برنامه فتوشاپ بخشی از حافظه صرف فعال شدن گزینه Undo یا پلت History می شود که با کمک گزینه Purge از منوی Edit قادر به پاکسازی و یا آزادسازی این فضاها از حافظه هستیم.

17. Constrain proportion: در ساده ترین حالت به معنای حفظ نسبت طول به عرض یک مستطیل به هنگام بزرگ یا کوچک شدن آن است.

18. Annotation: به یاداشت متنی یا صوتی گفته می شود که به فایل اصلی ضمیمه می شود.

19. Snapshot: در فتوشاپ در روند تغییر یک تصویر دیجیتال بیت مپ ، از هر وضعیت میانط می توان عکسی گرفت که امکان دسترسی بعدی به آن حالت را میسر سازد. به این کار تهیه Snapshot یا عکس گیری مقطعی گفته می شود.

20. PostScript: به زبان برنامه نویسی گفته می شود که توسط شرکت ادوبی برای توصیف عناصر متنی و گرافیکی موجود در یک صفحه از یک فایل گرافیکی اختراع شد.

2. history، Layers، Styles، Brushes، Swatches و Navigator.
3. Illustrator ، برای تصحیح و تولید تصاویر برداری ( فایل اصلی به فرمت ai)
Photoshop ، برای تصحیح و تولید تصاویر بیت مپ (فایل اصلی به فرمت PSD )
Premiere ، برای تدوین و تصحیح همزمان تصاویر ویدیویی و انیمیشن
GoLive ، برای طراحی صفحات وب
Indesign ، برای طراحی و صفحه آرایی
Audition ، برای صداگذاری و تولید و تدوین صداهای دیجیتالی استفاده

4. ریپ های پست اسکریپت سطح 3 قادر به پردازش مستقیم فایل های PDF بوده و از این لحاظ به آنها PDF-RIP نیز گفته می شود. این درحالی است که ریپ های قدیمی تر تنها قادر به پردازش فایل های پست اسکریپت هستند.

5. تصاویر vector یا رسامی، resolution – independent هستند یعنی برای آنها رزولوشن خاصی تعریف نمی شود و در مرحله تهیه خروجی هر رزولوشنی را از آنها می توان استخراج کرد. در مقابل هر تصویر دیجیتال نقاشی یا بیت مپ به خودی خود دارای رزولوشن خاصی است که در هنگام تهیه خروجی با مد نظر قرار گرفته شود و از این لحاظ به آنها resolution – dependent گفته می شود.

6. · رزولوشن تصویر دیجیتال بیت مپ تعداد پیکسل های موجود در یک اینچ خطی از آن تصویر است.
· رزولوشن مونیتور عبارت است از تعداد پیکسل های موجود در یک اینچ خطی از صفحه نمایش مونیتور.
· به تعداد پیکسل های نمونه برداری شده از یک اینچ خطی از ارژینال در مرحله اسکن رزولوشن ورودی گفته می شود. در مواقعی که ضریب بزرگنمایی در نظر گرفته شده برای مرحله اسکن چیزی جز یک باشد رزولوشن تصویر دیجیتال حاصل از عمل اسکن عددی غیر از رزولوشن ورودی اسکنر خواهد بود. اگر ضریب بزرگنمایی کوچکتر از 1 باشد رزولوشن ورودی کمتر از رزولوشن خروجی و در صورتی که ضریب بزرگنمایی بزرگتر از 1 باشد رزولوشن ورودی بزرگتر از رزولوشن خروجی اسکنر است. در مواقعط که اورژینال یک به یک اسکن می شود یعنی در حالتی که ضریب بزرگنمایی 1 است این دو رزولوشن برابر خواهد بود.
· برای هر اسکنر به حداکثر پیکسل های قابل نمونه برداری از یک اینچ خطی از اورژینال رزولوشن نوری یا فیزیکی گفته می شود که بستگی به توانایی سخت افزاری آن اسکنر دارد. در مقابل اسکنرها قادرندکه به کمک نرم افزارهای خود و به روش درون یابی در حد بالاتری از سقف رزولوشن نوری نیز به تولید پیکسل از یک اینچ خطی از اورژینال اقدام کنند که به حداکثر رزولوشن قابل حصول از این روش رزولوشن درون یابی شده گفته می شود. طبیعی است که هر چه از حد رزولوشن نوری بالاتر رویم نسبت پیکسل های غیرواقعی به پیکسل های واقعی بیشتر خواهد شد.
· در مورد هر دستگاه خروجی به تعداد نقاط قابل نگاشت بر روی یک اینچ خطی از مدیای خروجی (فیلم ، پلیت یا کاغذ) رزولوشن دستگاه خروجی گفته می‌‌شود.

7. در جهان واقعیت برای ساختن تن های مختلف یک رنگ یا ساختن سایه های مختلف خاکستری کافی است به نسبت مناسب رنگ سفید را با آن رنگ یا رنگ مشکی مخلوط نماییم ولی در هنگام تهیه خروجی یعنی تهیه فیلم ، پلیت یا پرینت ساخت چنین ترکیبی امکان پذیر نیست و برای شبیه سازی تن های مختلف هر رنگ یا تن های مختلف خاکستری از خطای چشم که نسبت سیاهی و سفیدی یک ناحیه را به عنوان یک سایه از خاکستری درک می کند بهره برداری می کنیم. اساس ترام گذاری صرف نظر از نوع آن بر این پایه استوار است.

8. روش Nearest Neighbor سریع‌ترین اما کم‌دقت‌ترین و Bicubic کندترین اما دقیق‌ترین روش برای درون یابی است. روش Bilinear نیز چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ دقت بین این دو قرار دارد.

9. دو نوع PDF . یکی PDF فتوشاپی است که تنها دارای یک صفحه می تواند باشد و توسط برنامه فتوشاپ قابل ذخیره سازی است و دیگری PDF ژنریک (Generic) که فایل اصلی برنامه آکروبات شمرده می شود و از صفحات متعدد می تواند برخوردار باشد.

10. مناسب‌ترین رزولوشن برای تصویر دیجیتالی که می خواهیم به عنوان کاغذ دیواری میزکار ویندوز معرفی کنیم برابر با رزولوشن مونیتور است.

11. به میزان عملکرد فتوشاپ بر اساس اطلاعات موجود در حافظه اصلی کامپیوتر به کل عملکرد فتوشاپ در یک فاصله زمانی مشخص efficiency یا کارایی گفته می شود و نشان دهنده آن است که حافظه اصلی دستگاه برای کار فتوشاپ کافی بوده است یا نه. چرا که در صورت عدم کفایت حافظه اصلی، فتوشاپ ناچار است از حافظه مجازی یا Scratch disk استفاده نماید که باعث افت شدید راندمان کار می شود زیرا رد و بدل اطلاعات با دیسک سخت به مراتب کند تر از رد و بدل اطلاعات با حافظه اصلی است. بهترین عدد برای کارایی 100% بوده و تا 75% نیز مجاز است. پایین تر از این مقدار به معنی کمبود بیش از حد حافظه اصلی بوده و نسبت به افزایش آن باید اقدام نمود.

12. با سه پارامتر مشخص می شود.
· شکل ترام (Halftone dot shape) که به اشکالی نظیر دایره، بیضی ، مربع و امثال آن می تواند باشد.
· فراوانی ترام (Screen ruling) که به معنای تعداد ترام در یک اینچ خطی از خروجی است و با واحد خط بر اینچ یا خط بر سانتیمتر سنجیده می شود.
· زاویه ترام (Screen angle)
13.
a) خیر، چرا که رزولوشن لازم در ابعاد نهایی تصویر دیجیتال ( یعنی 62/7 * 7/12 سانتیمتر مربع) برابر است با حاصل ضرب QF ( که در اینجا 2 در نظر گرفته می شود) در فراوانی ترام ( که در اینجا 120 خط بر اینچ است) و بنابر این خواهیم داشت:

پیکسل بر اینچ 240 = 120 * 2

اما با resize کردن تصویر دیجیتال موجود به ابعاد مورد نظر یعنی نصف کردن ابعاد آن ( نسبت 62/7 به 24/15 برابر 2 است) رزولوشن تصویر به 200 پیکسل بر اینچ می رسد که کمتر از حد مورد نیاز 240 پیکسل بر اینچ است و بنابر این از کیفیت لازم برخوردار نیست.

b)
· توجه به محاسبات بالا 240 پیکسل بر اینچ در ابعاد cm 62/7 * cm 7/12
· با توجه به قطع تصویر اورژینال خواهیم داشت:

رزولوشن ورودی اسکنر= رزولوشن خروجی * ضریب بزرگنمایی

720 = 240 * 3 =240 * (62/7 تقسیم بر 54/2)

و چون رزولوشن نوری اسکنر باید مساوی یا بیشتر از رزولوشن ورودی اسکنر باشد پس رزولوشن نوری اسکنر باید حداقل 720 پیکسل بر اینچ باشد.

c) با توجه به فرمول مربوطه خواهیم داشت:
1920= 16 * 120dpi

price

برچسب‌ها, ,
  • پشتیبان سایت
  • بهمن ۲, ۱۳۹۴
  • 92 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.