در زیان فارسی محاوره ای امروز کاتالوگ به معنی محصول چاپ شده است که انواع کالا و یا موضوع خاصی را معرفی می کند. مانند کاتالوگ یک کارخانه ساعت سازی که انواع ساعت های تولید شده در این کارخانه را معرفی می کند و یا کاتالوگ یک ناشر که جدیدترین کتاب های آن ناشر در موضوعات مختلف مانند ادبیات داستانی، فلسفه، هنر و علوم معرفی شده است.

بروشور که در زبان فرانسوی به معنای جزوه و دفترچه است، نام محصولی چاپ شده است که توضیحاتی را در مورد موضوع یا موضوعات مشخصی ارائه می کند؛ مانند بروشوری که در جعبه یک دارو قرار داده شده و چگونگی مصرف و خواص پزشکی و ترکیبات شیمیایی و اطلاعاتی از این قبیل را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

غالباً تعداد صفحات کاتالوگ ها بیش از تعداد صفحات بروشورهاست، ولی این یک اصل همیشگی نیست و برای توضیح تفاوت کاتالوگ و بروشور نباید به آن تکیه کرد. شکل ظاهری و چگونگی تا شدن یا صحافی نیز برای تمیز دادن این دو واژه عامل تعیین کننده است.

اگر محصول چاپی از نظر محتوا، بیشتر، انواع یک فرآورده یا تولید را معرفی کند، نام آن کاتالوگ و اگر این نسخه چاپی به معرفی انواع نپردازد و فقط اطلاعاتی را ارائه نماید، نام آن بروشور خواهد بود، و این تغییر نشان می دهد که گاهی مرز بین این دو واژه بسیار نامشخص و کم رنگ می شود و برای بعضی محصولات چاپی هر دو واژه را می توان به کار برد.

وظیفه کاتالوگ و بروشور تبلیغ و شناساندن و توضیح دادن است و در زمینه های متنوع تجاری، فرهنگی و اجتماعی می تواند کارایی داشته باشد. یک کارخانه صنعتی ممکن است در یک بروشور، تاریخچه و نمودار سازمانی و خدمات و اهداف خود را توضیح دهد و در یک کاتالوگ انواع تولیدات خود را معرفی نماید و یا این که هر دو موضوع را ادغام کند. یک سازمان فرهنگی ممکن است که اهداف و سازمان تشکیلاتی، تاریخچه و سایر اطلاعات ضروری مربوط به خود را در یک بروشور توضیح دهد و یا فهرست انتشارات خود را به صورت کتاب، مجله، سی دی و غیره در یک کاتالوگ معرفی کند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  طرح های تقویم 1397 آزمایشگاه

کاتالوگ ها و بروشورها معمولا زمان کاربرد محدودی دارند که کوتاه است. یک کتاب رمان تقریبا محدودیت زمانی ندارد و همیشه می توان آن را خواند، یک کتاب اقتصادی تا حدی محدودیت زمانی دارد ولی قاعدتا در دو سه دهه قابل استفاده است، یک فصلنامه و مجله نیز مدتی نسبتا طولانی کاربرد دارد؛ اما یک بروشور یا کاتالوگ بیش از یکی دو سال قابل استفاده نیست و پس از آن یا قیمت کالا تغییر می کند و یا انواع آن و یا تولید و محصول جدیدتری جایگزین محصول قبلی می گردد. این عامل باعث می شود که طراحی کاتالوگ و بروشور، ضوابط خشک و ثابتی مانند کتاب نداشته باشد و آزادی عمل طراح در آن بسیار است.

کاتالوگ و بروشور, طراحی کاتالوگ های مدرن تبلیغاتی، طراحی بروشور و فولدر و جلات در سطح استاندارد بین المللی، ابزاری بسیار موثر جهت تبلیغات, کاتالوگ و بروشور, طرح کاتالوگ الکترونیک, شرکت طراحی کاتالوگ الکترونیکی, کاتالوگ الکترونیک سه بعدی, کاتالوگ الکترونیکی, کاتالوگ الکترونیک, طراحی کاتالوگ الکترونیک, طراحی بروشور, بروشور معرفی محصولات,کاتالوگ و بروشور, طرح کاتالوگ الکترونیک, شرکت طراحی کاتالوگ الکترونیکی, کاتالوگ الکترونیک سه بعدی, کاتالوگ الکترونیکی, کاتالوگ الکترونیک, طراحی کاتالوگ الکترونیک, طراحی بروشور, بروشور معرفی محصولات

price

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 8 آذر 1394
  • 845 بازدید
  • بروزرسانی : 28 آبان 1400

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 
×