پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده از یک موضوع، درباره یک رویداد یا واقعه خاص جهت اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه ارائه می شود. پوستر گونه ای دیگر از زیر مجموعه های هنر گرافیک است. اگر چه نخستین پوستر انگلیسی در سال 1871 میلادی توسط فدریک واکر به روش حکاکی روی چوب تهیه شد ولی ژول شره فرانسوی را باید پدر هنر پوستر دانست. سپس تولوز لوترک فرانسوی، تحت تأثیر ژول شره و با بهره گیری از باسمه های ژاپنی عرصه ی تازه ای را در برابر هنر پوستر گشود.

پس از جنگ جهانی دوم، هنر پوستر در مراکز تحول اولیه اش یعنی فرانسه، انگلستان، روسیه و آلمان، محدود نماند. به خصوص لهستان، کوبا، ژاپن و بسیاری از کشورهای جهان سوم در این عرصه درخشیده اند. در ایران نیز از دهه 1960 میلادی، هنر پوستر با آثار مرحوم مرتضی ممیز و چند تن از استادان و طراحان گرافیک وارد مرحله تحول جدی خود شد.

پوسترها از جمله متداول ترین نوع ساختار گرافیکی است که معمولاً از دو عامل مهم «پیام» و «تصویر» تشکیل شده است. عملکرد پوستر ارتباط برقرار کردن میان افراد جامعه با موضوع تبلیغ می باشد. در بیشتر مواقع حامل پیام و آگاهی دادن یک خبر و اطلاع، به صورتی که بیانگر رویداد در گذشته و یا زمان حال و یا نوید از خبری در آینده باشد.

برای پوستر نمی توان ابعادی قراردادی منظور کرد ولی جهت نصب بر روی تابلوهای اعلانات غالباً ابعاد استاندارد 70×50 و یا 100×70 را رقم می زنند. به همین خاطر پوسترها در همه جای دنیا، به صورت عمودی تعریف شده است. با توجه به موارد استفاده از پوستر، گروه سنی و طبقات اجتماعی بیننده، نوع رنگ، فونت نوشتاری، ایجاد فضا و حتی قطع و اندازه پوستر نیز انتخاب می شود.

انواع پوستر

1-      پوستر با عناوین «شناختی»: مانند پوستر بازیکنان فوتبال، معرفی شهرهای دیدنی و غیره.

2-      پوستر با مطالب و عناوین «خبری»: به طور مثال پوستر با عناوین جشنواره ها و سمینارها و غیره.

3-      پوستر با عناوین «آموزشی و تربیتی»: مثلا نمایشگاه لوازم آموزشی و کمک آموزشی، پوستر بهداشت و سلامت.

4-      پوستر با عنوان «فراخوان یا دعوت به بازدید»: مثل فراخوان و یا دعوت به سمینار، فعالیت هنری و غیره.

5-      پوستر جهت «اطلاع رسانی»: کمک به مردم محروم و زلزله زده بم، عناوین سیاسی- فرهنگی و غیره.

6-      پوستر با موضوع «اقتصاد و تجارت»: پوستر برای فعالیت های تجاری مثل عطرها، پوشاک، فروش فوق العاده محصولات یک موسسه، تبلیغ ساعت و غیره.

ویژگی های پوستر

1-      توجه بیننده را به خود جلب کند و وی را به پیگیری و خواندن آن ترغیب کند.

2-      به شیوه ای منطقی دارای نظم باشد.

3-      مخاطب را در برابر خود متوقف کند.

4-      به خوبی مخاطب خود را بشناسد.

5-      بتواند با مخاطب خود ارتباطی بی واسطه برقرار کند و معما گونه و گنگ نباشد.

6-      خوانا بودن مطالب و حروف را دارا باشد.

7-      آمیزش جذابی از حروف و تصاویر را به نمایش بگذارد.

8-      به خوبی عناصر اصلی طراحی را به خدمت بگیرد.

9-      بتواند به نحو احسن مفهوم اصلی پیام را به مخاطبین خاص خود منتقل کند.

10-  علاوه بر دید بصری، تفکر مفهومی را نیز در بیننده القا کند.

طراحی گرافیک, پوستر, پوستر تبلیغاتی, پوستر هنری, پوستر تجاری, طراحی پوستر, طراحی پوستر معرفی محصولات, شرکت طراحی پوستر, پوسترهای خبری, پوسترهای اینفوگرافی,طراحی پوستر, طراحی پوسترهای هنری و پوسترهای تبلیغاتی در آژانس مهندسی تبلیغات و طراحی کندو گرافیک, طراحی گرافیک, پوستر, پوستر تبلیغاتی, پوستر هنری, پوستر تجاری, طراحی پوستر, طراحی پوستر معرفی محصولات, شرکت طراحی پوستر, پوسترهای خبری, پوسترهای اینفوگرافی

برچسب‌ها, ,
  • پشتیبان سایت
  • آذر ۸, ۱۳۹۴
  • 121 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.