کاتالوگ یا کالانما کتابچه و یا راهنمای معرفی کلیات کالا، خدمات، امکانات و… می‌باشد.کاتالوگ از طرف

تولید کننده محصول/ ارائه دهنده خدمات به مصرف کننده/ مشتری جهت معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه می‌شود.

کاتالوگ محصولی است که از بسیاری جهات دارای تشابه‌های قابل توجه با بروشور است. ولی عمده تفاوت آن با بروشور در چگونگی معرفی موضوع است. موضوع در کاتالوگ بصورت فهرست وار معرفی می‌شود. به عبارت دیگر، در کاتالوگ تنها فهرستی معمولاً مختصر از موضوع را ارائه می‌شود، در حالی که در بروشور مطلب بطور مفصل و دقیق طرح میگردد. این تفاوت کلیدی می تواند تعیین کننده ی تفاوت کاربرد کاتالوگ نیز باشد.

price

جهت روشن تر شدن تفاوت کاربرد بروشور و کاتالوگ مثالی میزنیم: تصور کنید برای خرید یک دستگاه یخچال به یک فروشگاه لوازم خانگی مراجعه کرده اید، فروشنده در ابتدا چند کاتالوگ در اختیار شما قرار می دهد که مجموعه ای از مدل‌های گوناگون یخچال‌های تولیدی کارخانه‌های مختلف بصورت فهرست وار و معمولاً به همراه عکس و مشخصات اولیه از هر مدل ارائه شده اند.

پس از آنکه شما مدل مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کردید و در مرحله بعدی، این بروشور محصول است که با ارائه ی اطلاعات کامل و دقیق محصولی که خریداری کرده‌اید، مطالب لازم در مورد چگونگی استفاده صحیح، نگهداری، تعمیر، ضمانت‌های و … در یک کلام هر آنچه در ارتباط با آن کالا لازم است را به شما ارائه می‌دهد.

با توجه به دفعات بیشتر استفاده از کاتالوگ، نسبت به بروشور ، جنس کاغذ و مقوا که در کاتالوگ بکار برده می‌شود، باید دوام و در نتیجه گراماژ بیشتری داشته باشد.

همچنین کاتالوگ در بیشتر موارد حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات خواهد داشت و امکان معرفی تعداد محصولات یا خدمات و … در آن محدوده ی گسترده تری را به نسبت بروشور در بر می گیرد. کاتالوگ در دیگر نکات تشابه فراوانی را با بروشور دارد. اصول و چگونگی چیدمان عناصر بصری، اندازه قلم ها، ابعاد و … در کاتالوگ نیز تا حدود زیادی مانند صفحه آرایی بروشور است، اگر چه باید توجه داشت کاتالوگ در غالب موارد دارای حجم تصاویر افزونتر نسبت به نوشتار موجود در آن است.

ابعاد کاتالوگ نیز مشابهت‌هایی با بروشور دارد، ولی استفاده از قطع A4 در کاتالوگ بیشتر مرسوم است. اندازه ی تصاویر نیز مانند بروشور تابع عوامل سه گانه ای است که در بخش بروشور اشاره شد.

با این تفاوت که معمولاً و با توجه به اهمیت جذاب بودن عکس در کاتالوگ، عکس‌های مورد استفاده در آن رنگی و دارای کیفیت خواهند بود. در حالی که در بروشور تصاویر ممکن است بصورت تک رنگ و حتی رسامی ارائه شوند. چون کاتالوگ بیشتر برای موارد اقتصادی تولید می شود و با تصویر مخاطب را جلب می کند ولی بروشور اغلب این وظیفه را به نوشتار محول می کند. فرم بندی کاتالوگ نیز می تواند مانند بروشور دارای حالت‌های سه گانه ی یاد شده باشد.

به‌دلیل مسائل اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها در سال‌های اخیر، ارائه کاتالوگ‌هایی با ویژگی‌های بروشور و بالعکس بسیار متداول شده است و اگر چه این امر توصیه نمی شود ولی در حال حاضر تولید کاتالوگ – بروشور حجمی برابر با تولید کاتالوگ و بروشور دارد.

رقابت در دنیای امروز، موفقیت در کار و تجارت تا حدی زیادی وابسته به تاثیرگذاری مراودات و ارتباطات بازاریابی است. برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه برای هر مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است و در این امر یکی از بهترین و کارآمد ترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی کاتالوگ است.

کاتالوگ ‌های تبلیغاتی به صاحبان صنایع و مدیران مجموعه‌های بزرگ و کوچک این امکان را میدهد تا اهداف خود را دنبال کرده و به آن ها دست پیدا کنند. این منبع ارتباطی ارزشمند جزییات مهم و جامعی را به شکلی جالب و جذاب در اختیار بیننده قرار داده و اساسا استفاده از کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذاب و خوش‌آیند تر میسازد.

  • پشتیبان سایت
  • آبان ۲۳, ۱۳۹۴
  • 114 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.