ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

پوستر روز جهانی مردم بومی

۱۸ مرداد مصادف با نهم مارس به نام روز بین المللی مردم بومی نام گذاری شده است که از سوی مردم کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود.

نامگذاری روز جهانی بومیان

23 دسامبر 1994 (2 دی 1373)، سازمان ملل متحد 9 آگوست را به عنوان روز بومیان به منظور تکرر تضمین حقوق بیش از 5 هزار گروه بومی که در 90 کشور زندگی می‌کنند، نام‌گذاری کرد.

روز جهانی بومیان، به منظور بزرگداشت یاد هزاران نفر از زنان و مردان بومی وفادار به آداب و رسوم و سنت‌های خود از سوی مردم کشورهای مختلف گرامی داشته می شود. در ونزوئلا، پرو، بولیوی، اکوادور، پاراگوئه، مکزیک و سایر کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب روز جهانی بومیان به سبک ویژه‌ای جشن گرفته شد.

مردم بومی به چه بخشی از جوامع گفته می شود؟
مردم بومی عمدتا به بخشی از جوامع بشری گفته می‎شود که هنوز بر پایه دانش و سبک زندگی سنتی، گذران عمر می‎کنند. معمولا در جوامع بومی آهنگ توسعه کندتر از جوامع دیگر است. علت این کندی آن است که عموما جوامع بومی بر پایه یافته‎ها و دانش سنتی خود و همچنین برقراری تعادل بین داشته‎ها و نیازهای جامعه شان راه توسعه را پیش می‎گیرند. می‎توان گفت که جوامع بومی به پایداری توسعه بیش از سایر جوامع توجه می‎کنند. توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به عنوان مهمترین اهرم توسعه، باعث شده تا مجامع علمی جهان امروزه توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند.

برخی معتقدند نوع زندگی بومیان در واقع بازتابی از زندگی انسان های دوره های نخستین است که کمتر مورد هجوم آثار منفی شهر نشینی قرار گرفته است. در اواخر  قرن بیستم و همزمان با نضج و توسعه اندیشه های پست مدرنیسم در حوزه فلسفه ، مکتبی نیز در جامعه شناسی شهری شکل گرفت که از آن به ” شهر گریزی ”  یاد می شود. در واقع انسان های شهری امروز با دلزدگی از آثار منفی این گونه زندگی سعی دارند به روستاها نقل مکان کنند و در واقع نوعی بازگشت به زندگی مردمان بومی داشته باشند.
بومیان قاره آمریکا و تبعیض نژادی
کشورهای آمریکای لاتین شامل بخش قابل توجهی از جوامع بومیان می‌باشند؛ به عنوان مثال: با توجه به گزارشات کمیسیون ملی برای توسعه مردم بومی، در مکزیک 15 میلیون نفر در 68 روستای بومیان که به 82 زبان متفاوت و 364 نوع گویش صحبت می‌کنند، وجود دارند.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  روز جهانی چپ دستان

بومیان رنج‌دیده از تبعیض‌های نژادی هستند که برای دفاع از حقوق خود از جمله دسترسی به سرزمین‌های آبا و اجدادیشان، یک مبارزه طولانی را در پیش گرفته‌اند.با توجه به گزارش جدید سازمان عفو بین‌المللی، سوء قصد، تهدید، تجاوز و تبعیض‌نژادی بخشی از مجموعه بدرفتاری‌ها و سوء استفاده‌هایی بوده که مردمان بومی در سرتاسر قاره آمریکا از آن رنج می‌برند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
برچسب‌ها:, , ,
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 1 دی 1397
  • 771 بازدید
  • بروزرسانی : 22 مهر 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×