ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

پوستر روز ملی گل و گیاه

خرداد ماه برای دوست داران محیط زیست رنگی متفاوت دارد.اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی ، 15خرداد روز جهانی محیط زیست، 25 خرداد روز گل و 27 خرداد روز جهانی بیابان زدایی است.

همانطور که گفته شد 25 خرداد ماه ، روز ملی «گل» در كشور نامگذاری شده است.روزگاری نه چندان دور، گل و گلدان ها در حیاط خانه جایی امن برای زیستن داشتند و حتی در حافظه زیستی خود روزهایی را به یاد نمی آوردند که بدینسان بی اهمیت شوند و گل های مصنوعی ، پلاستیکی، چینی و … مأمن امن آنها را بدزد.

روزگاری، قبل از آنکه سرگرمی و دل مشغولی پدران ما تلویزیون شود، زندگی همه آنها به گل و گلدان های شمعدانی گره خورده بود و آب دادن و حفاظت و چیدن برگ های زرد، روزهای خوش و ناخوش آنها بود.دهان گود گلدان را خاک کردن ، قلمه زدن و دیدن ریشه دوانی و قوت گرفتن ساقه ها و انتظار نشستن برای بهار و فصل روییدن گل و بعد از ظهر تلخ پایان عمر گل را دیدن ، بخشی از زندگی آرام پدران ما بود، و این رسمی بود که به ما منتقل نشد!

گل در نگاه نخست
ارتباط با طبيعت و لذت بردن از مناظر زيباى طبيعى، راهى ساده، ولى مهم، جهت كسب آرامش و تلطيف روح و روان آدمى است. كاشتن گل و گياه و يا دريافت هدايايى مانند گل می ‏تواند بيش از هر چيز شادى و طراوت را به انسان هديه دهد.پژوهش‏ها نشان می ‏دهد خريدن گل، كاشتن گل و گياه و به طور كلى نگاه كردن به گل، باعث برانگيخته شدن احساس شادى، آرامش و طراوت، مثبت‏ انديشى و دورى از غم و اندوه می‏ شود.
انديشه‏ ورى گفته است: «نكته جالب ‏توجه درباره نقش گل در سلامت روحى و روانى افراد آن است كه فرد، با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زيباى آن مى‏تواند حالت روحى نامتعادل خود را تغيير داده و به حالت طبيعى باز گرداند؛ در واقع گل عاملى جهت تعديل رفتار در طول شبانه‏روز است و هر بار نگاه كردن به گل، عاملى براى ايجاد يك اتصال عصبى مثبت در مغز است».
آيا می دانيد كه سرانه مصرف گل در ايران كمتر از 10 شاخه است؛ در صورتى كه اين رقم در هلند به 150 شاخه مى‏رسد؟ در سال 84 ، در مجموع حدود 15 ميليارد شاخه گل بريده، 120 ميليون گياه گلدان و 800 ميليون گياه بوته‏اى توليد شده است كه در مقايسه با مساحت 4500 هكتارى سطح زير كشت گل‏ها و گياهان زينتى، رقم بسيار كمى است. اين امر، نشانه آن است كه مسئولين، بايد توجه بيشترى به اين امر داشته باشند. پس رواست كه تنها به روز 25 خرداد بسنده نكنيم و همه روزهامان، روز گل و گياه باشد.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  2 فوریه - روز جهانی تالاب ها

اکوسیستم بر اساس تعادل است؛ تعادلی بین جانور و گیاه. بر اساس طبقه بندی ها، انسان ها هم جزئی از جانواران هستند و چه تعادل نامبارکی بین این جانوار و گیاهان شکل گرفته است.

حضور گل و گیاه در فضای مسکونی بستر بسیار مناسبی برای آرامش روح و روان انسان ایجاد می کند و همه روان شناسان به تاثیر روانی گل بر انسان تاکید کرده اند.

تصور کنید اگر در شهرمان گل و گیاهی وجود نداشت، قطعا شهر و ساکنان آن هر دم مرگ را به چشم می دیدند. شهر به عنوان یک موجود زنده نیز به تناسب و تعادل نیاز دارد. کاهش حجم گل و گیاه در شهر به تعادل اکوسیستم شهری آسیب می زند، همان طور که بسیاری از پرندگان از تهران گریخته اند یا فقط در ساعاتی خاص دیده می شوند.

اقتصاد و گل و گياه
وقتى شما براى زيبايى خانه، گل و گلدان می‏خريد، افزون بر زيبايى خانه، معامله‏اى اقتصادى انجام داده‏ ايد و مبلغى را در چرخه اقتصاد كشور انداخته‏ ايد.
می‏توان با پرورش دادن گل‏هاى زيبا، آنها را به خارج از كشور صادر كرد. اين كار به اقتصاد جامعه هم كمك می‏كند. با افزايش اشتغال در جامعه و به راه افتادن چرخه اقتصادى و در واقع رونق اقتصادى، از دغدغه‏ هاى معيشتى مردم هم كاسته خواهد شد.
امروز روز گل است و کوتاه چون عمر گل. امروز را از دست ندهید و فضای خانه و محل کار خود را با گیاهان تلطیف کنید. به اطراف خود نگاه کنید و همه گل های مصنوعی خود را دور بریزید و گلهای طبیعی را جایگزین کنید.

✔️ پیشنهاد مقاله مرتبط :  روز ملی جمعیت

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بله
خیر
از ارسال بازخورد شما برای ارتقای کیفیت مطالب سپاسگزاریم 🌹🙏
برچسب‌ها:, , , ,
  • اپراتور شماره 1 چاپ و تبلیغات سرویس های طلایی
  • 28 آذر 1397
  • 910 بازدید
  • بروزرسانی : 23 مهر 1402

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

ضمن تبریک سال نو ، از تاریخ 6 فرودین آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستیم. سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین ، پردازش خواهد شد.

×